Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 531 din  2 decembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 39 din 12 ianuarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                - presedinte
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Aspazia Cojocaru         - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Acsinte Gaspar           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Ion Predescu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Aurelia Popa             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Li Qiaoxiu in Dosarul nr. 6.357/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 25 noiembrie 2004 in prezenta autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea la data de 2 decembrie 2004, in vederea depunerii de note scrise de catre reprezentantul autorului exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 2 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.357/2004, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Li Qiaoxiu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul arata ca, potrivit textului de lege criticat, instanta este obligata sa solutioneze cauza in termen de 30 de zile de la investire, fapt care incalca grav atat dreptul judecatorului de a hotari in mod suveran asupra modului si timpului alocat cercetarii judecatoresti, cat si dreptul reclamantului la un proces echitabil si la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. Calificarea termenului ca atare se apreciaza in functie de circumstantele cauzei: complexitatea acesteia, dificultatea administrarii probatoriului, aspectul international al situatiei. Astfel, dreptul la un proces echitabil si la solutionarea intr-un termen rezonabil nu poate fi redus la simpla formalitate a depunerii unei plangeri in instanta, urmata de o cercetare judecatoreasca rapida si formala, facuta in conditiile limitarii excesive a dreptului la aparare, ci inseamna posibilitatea efectiva si reala de exercitare a dreptului la justitie si de participare directa la propriul proces, cu valorificarea tuturor drepturilor procesuale. Prin urmare, procedura de judecata trebuie sa respecte anumite exigente indeajuns de rezonabile incat sa nu afecteze insasi existenta dreptului. Se invoca, in sprijinul sustinerilor, jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, respectiv cauza "Airey contra Irlandei", in motivarea careia s-a retinut ca "un obstacol de fapt poate sa incalce prevederile Conventiei in aceeasi masura ca un obstacol juridic".
    Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti arata ca termenul de 30 de zile in care trebuie solutionata plangerea este un termen de recomandare, termen care nu poate retine instanta in a efectua o cercetare judecatoreasca completa si a acorda petentilor dreptul la un proces echitabil, cu solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. Textul de lege criticat nu contine in realitate nici o prevedere care sa contravina principiului infaptuirii justitiei in numele legii, al independentei judecatorilor si al supunerii lor numai legii. De asemenea, art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 nu are caracter discriminatoriu, deoarece procedura pentru acordarea statutului de refugiat da expresie unei situatii juridice speciale, diferita de cea care impune si justifica incidenta procedurii legale de drept comun.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca procedura speciala de solutionare a plangerilor impotriva hotararilor Oficiului National pentru Refugiati este instituita pentru o categorie speciala de persoane si cu privire la o anumita categorie de cereri ce comporta o urgenta evidenta. Avand la baza un criteriu rational, este justificata o asemenea reglementare, diferita de cea a contenciosului administrativ, ca si de alte proceduri prevazute de lege.
    In acelasi timp, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, principiul egalitatii in drepturi si al nediscriminarii nu are semnificatia instituirii uniformitatii in ceea ce priveste tratamentul juridic aplicabil subiectelor de drept. Dimpotriva, se impune un tratament juridic diferit in situatii diferite ori de cate ori asemenea diferente se justifica in mod rational si obiectiv.
    Avocatul Poporului arata ca dispozitiile art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 nu ingradesc sub nici un aspect liberul acces la justitie, intrucat nu opresc partile interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza, intr-o societate democratica, desfasurarea unui proces echitabil. Instituirea unor termene mai scurte pentru solutionarea cauzelor se justifica prin specificul proceselor respective si, totodata, da expresie preocuparii legiuitorului de a asigura solutionarea acestora intr-un termen rezonabil.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, cu modificarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 15 alin. (5): "Plangerea se inainteaza de indata instantei competente, care o va solutiona in termen de 30 de zile."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (3), potrivit carora "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil", si prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in conformitate cu care "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale [...]"
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele criticate ale Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania reglementeaza o procedura speciala, si anume cea a solutionarii plangerii pe care strainul solicitant al statutului de refugiat o face impotriva hotararii de respingere a cererii, data de Oficiul National pentru Refugiati.
    Aceasta procedura de solutionare a plangerii este instituita pentru o categorie speciala de persoane si cu privire la o anumita categorie de cereri ce comporta o urgenta evidenta. Avand deci la baza un criteriu rational, este justificata o asemenea reglementare, diferita de cea a procedurii contenciosului administrativ, ca si de alte proceduri prevazute de lege.
    In ceea ce priveste dispozitiile privind termenele in care urmeaza sa se judece litigiile la care se refera ordonanta, acestea sunt in concordanta cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie, care lasa libertate legiuitorului sa reglementeze procedurile judiciare in spiritul exigentei prevazute de art. 21 alin. (3) din Legea fundamentala, referitoare la solutionarea litigiilor intr-un termen rezonabil.
    Asa fiind, departe de a ingradi drepturi consacrate constitutional, reglementarea prevazuta de art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 constituie o garantie a aplicarii principiului prevazut de art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale privind judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen rezonabil, in scopul inlaturarii oricaror abuzuri din partea partilor, prin care s-ar tinde la tergiversarea nejustificata a solutionarii unui proces.
    De altfel, Curtea constata ca s-a mai pronuntat asupra criticii avand ca obiect dispozitiile art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 prin Decizia nr. 295/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 29 din 17 ianuarie 2002, si prin Decizia nr. 231/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 561 din 24 iunie 2004, respingand exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Li Qiaoxiu in Dosarul nr. 6.357/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 decembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 531/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 531 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 531/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu