DECIZIE Nr. 53
din 4 iunie 2007
cu privire la
aplicabilitatea dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauza de utilitate publica, in cazul actiunilor avand ca
obiect imobile expropriate in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989,
introduse dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 10/2001.
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 769 din 13 noiembrie 2007
Dosar nr. 18/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae
Popa, preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Secţiile Unite ale Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-au întrunit pentru a
examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la
aplicabilitatea dispozitiilor art. 35 din Legea nr.
33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, in cazul
actiunilor avand ca obiect imobile expropriate in perioada 6 martie 1945-22
decembrie 1989, introduse dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 10/2001.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 90 de
judecători din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul
legii, punând concluzii pentru a fi admis în sensul de a se stabili că
acţiunile întemeiate pe dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 33/1994, având ca
obiect imobile expropriate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989,
introduse după intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001,
sunt inadmisibile.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii,
constată următoarele:
In practica instanţelor judecătoreşti există practică
neunitară în aplicarea dispoziţiilor art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică, invocate ca temei al acţiunilor
având ca obiect imobile expropriate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
introduse după intarea în vigoare a Legii nr. 10/2001.
In această privinţă, este de subliniat că, în
conformitate cu art. 35 din Legea nr. 33/1994, „dacă bunurile imobile
expropriate nu au fost utilizate în termen de un an potrivit scopului pentru
care au fost preluate de la expropriat, ... foştii proprietari pot să ceară
retrocedarea lor, dacă nu s-a făcut o nouă declaraţie de utilitate
publică".
Astfel, unele instanţe au considerat că acţiunea în
retrocedare, întemeiată pe dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 33/1994, având ca
obiect imobile de natura celor la care se referă Legea nr. 10/2001, este
admisibilă şi după intrarea în vigoare a acestui act normativ.
S-a motivat că acest punct de vedere se impune întrucât
Legea nr. 33/1994, fiind lege specială în materie de expropriere, are
prioritate de aplicare faţă de Legea nr. 10/2001, deoarece procedura
administrativă necontencioasă reglementată prin acest ultim act normativ este
independentă de acţiunea în retrocedare,
prin excelenţă contencioasă, întemeiată pe dispoziţiile art. 35 din Legea nr.
33/1994.
S-a apreciat că această normă legală complineşte
măsurile de protecţie juridică a expropriatului, în condiţiile în care
exproprierea, constituind o restricţie adusă dreptului de proprietate, apare ca
o excepţie de la caracterul absolut al dreptului de proprietate.
Alte instanţe, dimpotrivă, s-au pronunţat în sensul că
dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 nu pot fi invocate în cazul
acţiunilor având ca obiect imobile expropriate în perioada 6 martie 1945-22
decembrie 1989, dacă acestea sunt introduse după intrarea în vigoare a Legii
nr. 10/2001.
Aceste instanţe au apreciat că, după intrarea în
vigoare a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, retrocedarea imobilelor
expropriate anterior anului 1990 poate avea loc numai în condiţiile prevăzute
în art. 11 din Legea nr. 10/2001.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi aplicat
corect dispoziţiile legii.
Constituţia României a reglementat principiul
neretroactivităţii legii, prevăzând, la art. 15 alin. (2), că „legea dispune
numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai
favorabile".
In deplină concordanţă cu această reglementare
constituţională, Codul civil prevede, în art. 1, că „legea dispune numai pentru
viitor" şi că „ea n-are putere retroactivă", instituind astfel
principiul neretroactivităţii legii civile.
Acest principiu de bază, consacrat şi în jurisprudenţa
C.E.D.O., afirmă că legea nouă trebuie să respecte suveranitatea legii vechi,
în sensul că legea nouă nu poate desfiinţa sau modifica reglementarea juridică
anterioară, iar legea veche să admită, la rândul ei, aplicarea imediată şi fără
rezerve a legii noi, în sensul că acţiunea noii legi se întinde atât asupra
faptelor pendinte, cât şi asupra efectelor viitoare ale raporturilor juridice trecute.
Normele legale aflate în conflict în cazul imobilelor
expropriate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, respectiv dispoziţiile
Codului civil şi cele ale Legii nr. 10/2001, vizează situaţii născute sub
imperiul legii vechi, durabile însă în timp, prin efectele lor juridice,
generate uneori de ineficacitatea actelor de preluare.
Deşi avantajos, prin posibilitatea părţilor de a avea
acces direct la instanţele judecătoreşti, dreptul comun, fiind rigid şi
conservator în câmpul său de aplicare, a fost înlocuit cu Legea nr. 10/2001,
care cuprinde atât norme speciale de drept substanţial, cât şi reglementarea
unei proceduri administrative, obligatorie, prealabilă sesizării instanţei.
Prin dispoziţiile sale, Legea nr. 10/2001 a suprimat,
practic, posibilitatea recurgerii la dreptul comun în cazul ineficacităţii
actelor de preluare a imobilelor naţionalizate şi, fără să diminueze accesul la
justiţie, a adus perfecţionări sistemului reparator, subordonându-l, totodată,
controlului judecătoresc prin norme de procedură cu caracter special.
Potrivit art. 44 alin. (1) faza a II-a din Constituţie,
conţinutul şi limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege. Astfel,
prin art. 2 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 s-a recunoscut că „persoanele ale
căror imobile au fost preluate fără titlu valabil îşi păstrează calitatea de
proprietar avută la data preluării", care va fi exercitată „după primirea
deciziei sau a hotărârii judecătoreşti de restituire, conform prevederilor
prezentei legi". Drept urmare, decizia sau hotărârea judecătorească de
restituire implică parcurgerea procedurii speciale prevăzute în Legea nr.
10/2001, cu excluderea procedurii de drept comun.
Curtea Constituţională a statuat prin Decizia nr. 373
din 4 mai 2006 că „Legea nr. 10/2001 recunoaşte persoanelor îndreptăţite la
restituirea imobilelor preluate abuziv calitatea de proprietar avută la data
preluării, însă restituirea în natură a imobilului şi implicit exercitarea
dreptului de proprietate se fac numai în urma constatării dreptului de
proprietate, fie prin decizie a autorităţii administrative implicate în
aplicarea legii, fie prin hotărâre judecătorească, în cazul în care deciziile
acesteia sunt atacate în justiţie.
Astfel încât, dispunând că proprietarul se poate bucura
de toate atributele dreptului său numai pentru viitor, după primirea deciziei
sau hotărârii judecătoreşti de restituire, legiuitorul nu a făcut altceva decât
să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, instituind limitări rezonabile în exercitarea acestui drept, în
vederea asigurării securităţii circuitului juridic, în deplină conformitate cu
dispoziţiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Legea fundamentală".
Cum această reglementare, dată prin Legea nr. 10/2001,
interesează ordinea publică, rezultă că ea este de imediată aplicare, în
concordanţă cu principiul consacrat în art. 6 alin. (2) din Legea nr. 213/1998
privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia.
In acest cadru legislativ, deci, nu-şi mai pot găsi
aplicarea dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea
pentru cauză de utilitate publică în cazul acţiunilor având ca obiect imobile
expropriate în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989, introduse după intrarea în vigoare a Legii nr.
10/2001.
In adevăr, prin textul de lege menţionat se prevede că
„dacă bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate în termen de un an
potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, respectiv
lucrările nu au fost începute, foştii proprietari pot să ceară retrocedarea
lor, dacă nu s-a făcut o nouă declarare de utilitate publică".
Această dispoziţie însă, ca şi aceea a art. 481 din
Codul civil, în care se prevede că „nimeni nu poate fi silit a ceda
proprietatea sa, afară numai pentru cauză de utilitate publică şi primind o
dreaptă şi prealabilă despăgubire", nu mai pot servi ca temei în cazul
acţiunilor având ca obiect imobile expropriate în perioada 6 martie 1945-22
decembrie 1989 după intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001.
Prin art. 1 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 s-a
prevăzut că „imobilele preluate în mod abuziv de stat, de organizaţiile
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945-22
decembrie 1989, precum şi cele preluate de stat în baza Legii nr. 139/1940
asupra rechiziţiilorşi nerestituite, se restituie, în natură, în condiţiile
prezentei legi", iar prin dispoziţiile din alineatele următoare sunt
reglementate măsurile reparatorii în cazurile în care restituirea în natură nu
mai este posibilă.
Această reglementare cu caracter special din Legea nr.
10/2001 oferă cadrul juridic complet pentru restituirea în natură şi prin
măsuri reparatorii în echivalent. In această privinţă este de subliniat că art.
11 alin. (1) din această lege mai prevede că „imobilele expropriate şi ale
căror construcţii edificate pe acestea nu au fost demolate se vor restitui în
natură persoanelor îndreptăţite, dacă nu au fost înstrăinate, cu respectarea
dispoziţiilor legale", specificând că „dacă persoana îndreptăţită a primit
o despăgubire, restituirea în natură este condiţionată de rambursarea unei sume
reprezentând valoarea despăgubirii primite, actualizată cu coeficientul de
actualizare stabilit conform legislaţiei în
vigoare".
Dispoziţiile din celelalte alineate ale art. 11 şi
următoarele din Legea nr. 10/2001 asigură realizarea în practică a întregii
proceduri de restituire şi, respectiv, a măsurilor reparatorii în echivalent,
constituind cadrul juridic, cu caracter special, pentru cererile de retrocedare
a imobilelor expropriate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, singurul
ce poate fi invocat după intrarea în vigoare a dispoziţiilor acestei legi.
Ca urmare, câtă vreme Legea nr. 10/2001 constituie o
lege specială, reparatorie în cazul imobilelor preluate abuziv de stat,
inclusiv prin expropriere, precum şi de imediată aplicare, deoarece interesează
ordinea publică, iar Legea nr. 33/1994, care reglementează cadrul exproprierii
pentru cauză de utilitate publică, are un caracter general faţă de Legea nr.
10/2001, se constată că dispoziţiile art. 35 ale acestei din urmă legi nu sunt
aplicabile acţiunilor având ca obiect imobile expropriate în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989 care au fost introduse după intrarea
în vigoare a Legii nr. 10/2001.
O atare interpretare este impusă şi de reglementarea ce
s-a dat prin art. 6 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică şi regimul juridic al acesteia, potrivit căruia „bunurile preluate de
stat fără un titlu valabil, inclusiv cele obţinute prin vicierea
consimţământului, pot fi revendicate de foştii proprietari sau de succesorii
acestora, dacă nu fac obiectul unei legi speciale de reparaţii".
In acord cu soluţiile adoptate de Curtea
Constituţională a României privind domeniul de aplicare a Legii nr. 10/2001 şi
buna-credinţă a cumpărătorului chiriaş, se constată că această lege, în
limitele date de dispoziţiile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 213/1998,
constituie dreptul comun în materia retrocedării, în natură sau în echivalent,
a imobilelor preluate de stat, cu sau fără titlu valabil, în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989.
Numai persoanele exceptate de la procedura Legii nr.
10/2001, precum şi cele care, din motive independente de voinţa lor, nu au
putut, în termenele legale, să utilizeze această procedură au deschisă calea
acţiunii în revendicarea-retrocedarea bunului litigios, dacă acesta nu a fost
cumpărat, cu bună-credinţă şi cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 112/1995,
de către chiriaşi.
Cu atât mai mult sunt, deci,
inadmisibile şi acţiunile în revendicare introduse după intrarea în vigoare a
Legii nr. 10/2001 de persoanele care au utilizat procedura din această lege
specială, soluţie conformă cu regula non bis in idem
şi cu principiul securităţii juridice consacrat în
jurisprudenţa C.E.D.O. (Brumărescu - 1997 ş.a.).
Legea nr. 10/2001 suprimă, aşadar, acţiunea dreptului
comun al revendicării, dar nu şi accesul la un proces echitabil, întrucât, ca
lege nouă, perfecţionează sistemul reparator şi procedural, controlul
judecătoresc al reparaţiilor, prin accesul deplin şi liber la trei grade de
jurisdicţie, în condiţiile art. 21 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi ale art.
6 alin. 1 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
Potrivit Legii nr. 10/2001 se
conferă plenitudine de jurisdicţie în materie, cu obligaţia examinării fondului
cauzei, în primă instanţă de către tribunal, în apel, pe cale devolutivă, de
către curtea de apel şi în recurs, în limitele motivelor prevăzute de art. 304 punctele 1-9 din Codul de
procedură civilă, de către Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilă
şi de proprietate intelectuală.
Or, din moment ce a fost adoptată Legea nr. 10/2001,
având tocmai caracterul special menţionat, care reglementează toate situaţiile
ce privesc restituirea în natură sau măsuri reparatorii prin echivalent în
cazul imobilelor expropriate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, se
impune ca dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 să fie considerate rămase
fără aplicare în cazul acţiunilor având ca obiect asemenea imobile, dacă au
fost introduse după intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001, ca şi în toate
celelalte cazuri de preluate abuzivă de către stat.
In consecinţă, în temeiul dispoziţiilor art. 25 lit. a)
din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, precum şi
ale art. 329 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în
interesul legii şi a se decide în sensul că dispoziţiile art. 35 din Legea nr.
33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică nu sunt
aplicabile în cazul acţiunilor având ca obiect imobile expropriate în perioada
6 martie 1945-22 decembrie 1989, dacă au fost introduse după intrarea în
vigoare a Legii nr. 10/2001.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie. Dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea
pentru cauză de utilitate publică se interpretează în sensul că: Aceste
dispoziţii nu se aplică în cazul acţiunilor având ca obiect imobile expropriate
în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989, introduse după intrarea în
vigoare a Legii nr. 10/2001.
Obligatorie, pentru instanţe, potrivit art. 329 alin. 3
din Codul de procedură civilă.
Pronunţată astăzi, 4 iunie 2007.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prov. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei