DECIZIE
Nr. 53 din 26 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 173 din 23 februarie 2006
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Acsinte Gaspar
- judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei
de neconsti-tuţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (1)
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de loan Turcin în Dosarul nr. 5.632/2005 al Tribunalului Arad - Secţia comercială şi contencios
administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public
solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, întrucât instituirea procedurii administrative prealabile nu
semnifică îngrădirea accesului liber la justiţie, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 4 octombrie
2005, pronunţată în Dosarul nr. 5.632/2005, Tribunalul
Arad - Secţia
comercială şi contencios administrativ a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004. Excepţia a fost ridicată
de loan Turcin, consilier local al comunei Păuliş, într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri de anulare a unei hotărâri a Consiliului Local Păulis.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că impunerea parcurgerii unei proceduri
prealabile pentru sesizarea unei instanţe de contencios administrativ de către un ales local, pentru respectarea interesului legitim public al
colectivităţii care l-a ales,
este neconstituţională, întrucât alesul local nu face un simplu
act de prezenţă în cadrul
autorităţii publice locale,
iar atunci când se adresează
instanţei de judecată, solicitând anularea unui act
administrativ unilateral adoptat de autoritatea publică locală din care
face parte, îşi îndeplineşte o obligaţie inerentă funcţiei sale.
Tribunalul Arad - Secţia comercială şi
de contencios administrativ şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de
neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată, întrucât
nici o dispoziţie constituţională nu interzice ca prin lege să se instituie o procedură administrativă
prealabilă, fără caracter jurisdicţional,
cum este procedura recursului administrativ graţios sau a celui ierarhic, aşa cum a statuat şi
Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa.
Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale, întrucât legiuitorul poate
institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură, iar instituirea unei proceduri administrative prealabile este în
deplină concordanţă cu Legea fundamentală.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor,
notele scrise depuse de părţi, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,
10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, având
următorul cuprins: „Inainte
de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim,
printr-un act administrativ unilateral, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de
30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Plângerea
se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există."
Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile legale criticate contravin
prevederilor constituţionale
ale art. 1 alin. (5) referitoare la respectarea şi supremaţia
Constituţiei, ale art. 21
alin. (2) privind accesul liber la justiţie, ale art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, ale art. 121 alin. (2) referitoare la autorităţile administrative autonome şi ale art. 126 alin. (6) privind controlul
judecătoresc al actelor
administrative.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că art. 7 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 cuprinde norme de
procedură judiciară, adoptate de organul legiuitor în
virtutea competenţei stabilite
prin art. 126 alin. (2) din Constituţia României, şi că aceste norme nu contravin dispoziţiilor din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei.
Problema constituţionalităţii procedurii administrative prealabile, reglementată prin textul de lege menţionat, a fost supusă în mai multe rânduri controlului de
constituţionalitate, prin
raportare la aceleaşi dispoziţii din Legea fundamentală invocate şi în prezenta cauză,
soluţia constantă fiind aceea de respingere a excepţiilor ca neîntemeiate. In acest sens pot
fi amintite Decizia nr. 188 din 27 aprilie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 498 din 2 iunie 2004, Decizia nr. 272 din 24 iunie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 723 din 11 august 2004, şi Decizia nr. 18 din 20 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 255 din 28 martie 2005, în care s-a statuat că textul constituţional
care se referă la caracterul
facultativ al jurisdicţiilor
speciale administrative nu este aplicabil prevederilor criticate care instituie
obligaţia persoanei vătămate de a se adresa cu reclamaţie organului administrativ emitent mai înainte de sesizarea instanţei de judecată cu anularea actului considerat ilegal. Dispoziţia constituţională invocată a desfiinţat condiţia
prealabilă numai pentru
procedura administrativă
jurisdicţională. Nici o dispoziţie constituţională nu interzice ca prin lege să se instituie o procedură administrativă prealabilă, fără caracter jurisdicţional,
cum este procedura reglementată prin textul de lege atacat.
Curtea apreciază că în speţă nu au
intervenit elemente noi care să justifice schimbarea jurisprudenţei amintite.
Deosebit de considerentele expuse
mai sus, Curtea reţine că împrejurarea invocată de autorul excepţiei de neconstituţionalitate
privind plângerea împotriva actului administrativ a fost formulată de un membru al organului emitent - care
nu a acţionat prin aceasta
numai în interesul său, ci în
interes public - nu este de natură să afecteze
caracterul constituţional al
textului de lege menţionat,
dat fiind că procedura
administrativă prealabilă învestirii instanţei de judecată nu împiedică şi nu restrânge accesul celui în cauză la justiţie ci, dimpotrivă,
îi oferă un mijloc în plus de
remediere a eventualei nelegalităţi a actului administrativ atacat, şi anume reexaminarea lui de către organul emitent sau de organul ierarhic superior.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de loan Turcin în Dosarul nr. 5.632/2005
al Tribunalului Arad - Secţia
comercială şi contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data
de 26 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean