DECIZIE Nr. 53 din 12 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 din
Legea partidelor politice nr. 14/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 240 din 18 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 55 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie
ridicata de Partidul Romania Mare in Dosarul nr. 16.039/2002 al Judecatoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Uniunea Democrata Maghiara din Romania, prin
avocat Gyorgy Frunda, cu delegatie la dosar, constatandu-se lipsa autorului
exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile
art. 55 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 nu numai ca nu incalca
prevederile art. 16 din Constitutie, ci constituie chiar aplicarea principiului
egalitatii de sanse si al nediscriminarii consacrat de acestea. De asemenea,
considera ca textul de lege criticat este in concordanta cu art. 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
precum si cu jurisprudenta Curtii Constitutionale si a Curtii Europene a Drepturilor
Omului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat apreciaza ca art. 55 din Legea nr. 14/2003 nu contravine
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 16.039/2002,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 din Legea partidelor politice
nr. 14/2003, exceptie ridicata de Partidul Romania Mare intr-o cauza civila
avand ca obiect o cerere de dizolvare a Uniunii Democrate Maghiare din Romania.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 55 din Legea partidelor
politice nr. 14/2003 contravin art. 16 din Constitutie, privind egalitatea in
drepturi, intrucat "creeaza, in favoarea organizatiilor apartinand
minoritatilor nationale care participa la alegeri, un regim special,
derogatoriu de la dreptul comun al asociatiilor, astfel dupa cum este
reglementat prin Ordonanta Guvernului nr. 26/2000". De asemenea, se
sustine ca, prin stabilirea criteriului participarii la alegeri, textul creeaza
discriminare intre asociatii, ceea ce permite acestora sa "desfasoare o
activitate pur politica, contrar scopului lor".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens, se arata ca textul de
lege criticat instituie o inegalitate intre asociatii pe criteriul unic al
participarii acestora la alegeri, cu consecinta stabilirii unui regim
privilegiat si discriminatoriu de activitate, organizare si obligatii.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In esenta, in sustinerea acestui punct de vedere, arata ca art. 16 din Constitutie
priveste persoanele fizice si are in vedere egalitatea de sanse intre cetateni,
pe cand textul de lege criticat isi are temeiul in prevederile constitutionale
ale art. 62 alin. (2), care creeaza pentru organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale un regim diferit de regimul celorlalte asociatii si
fundatii, menit "sa le permita nu numai participarea la alegeri, dar si
reprezentarea lor in Parlament, chiar daca nu intrunesc in alegeri numarul de
voturi necesar reprezentarii".
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 55 din Legea nr. 14/2003
nu incalca art. 16 din Constitutie. In acest sens, arata ca organizatiile
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, al caror temei constitutional
este art. 62 alin. (2), se afla intr-o situatie diferita fata de organizatiile
apartinand celorlalti cetateni romani, ceea ce justifica regimuri juridice
diferite.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 55 din Legea
partidelor politice nr. 14/2003, care prevede: "Organizatiilor cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri li se aplica in
mod corespunzator prevederile prezentei legi, cu exceptia art. 6, art. 10 lit.
e), art. 12 alin. (1), art. 18, 19, 27, art. 46 alin. (1) lit. e) si f), art.
47, 48 si 53."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, care prevede:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza a fi respinsa.
In esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia art. 55 din Legea nr. 14/2003 asimileaza organizatiile cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale care participa in alegeri cu partidele
politice, creandu-le astfel un regim special, derogatoriu de la dreptul comun
cu privire la asociatii si fundatii reglementat de Ordonanta Guvernului nr.
26/2000. In consecinta, se considera ca prevederile mentionate contravin
principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, fara privilegii si fara
discriminari, consacrat de art. 16 din Constitutia republicata.
In legatura cu aceste sustineri, Curtea constata ca dispozitiile art. 55
din Legea nr. 14/2003 nu incalca art. 16 din Constitutia republicata, ci, in
realitate, sunt chiar in sensul aplicarii principiului egalitatii de sanse
intre cetateni, prin inlaturarea, potrivit prevederilor constitutionale ale
art. 4 alin. (2), a oricaror forme de discriminare, intre altele, pe criterii
"[...] de nationalitate, de origine etnica, [...], de apartenenta politica
[...]".
Totodata, controlul de constitutionalitate a textului de lege criticat
trebuie raportat si la prevederile art. 62 alin. (2) din Constitutia
republicata, care stabilesc ca "Organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale, care nu intrunesc in alegeri numarul de voturi pentru
a fi reprezentate in Parlament, au dreptul la cate un loc de deputat, in conditiile
legii electorale. Cetatenii unei minoritati nationale pot fi reprezentati numai
de o singura organizatie". Rezulta ca insasi Constitutia confera un regim
special organizatiilor apartinand minoritatilor nationale care sa le permita
acestora reprezentarea politica in cadrul autoritatii legiuitoare. Asadar, art.
55 din Legea nr. 14/2003, care stabileste ca prevederile legii partidelor
politice se aplica, cu exceptia articolelor pe care le mentioneaza,
organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la
alegeri, este in concordanta cu acest text constitutional. In virtutea acestui
text constitutional, care legitimeaza participarea organizatiilor cetatenilor
care apartin minoritatilor nationale la alegerile parlamentare, aceste organizatii
urmeaza a fi asimilate celorlalti actori electorali, in speta partidele
politice, in lipsa unei asemenea asimilari fiind pusa in pericol egalitatea de
sanse a celor care participa la acest scrutin.
Cu alte cuvinte, organizatiile create in baza dreptului de asociere,
stabilit in art. 40 din Constitutia republicata, se pot afla in situatii
juridice diferite, dupa cum participa sau nu la alegeri. Atunci cand ele
participa la alegeri, in conditiile legii, asimilarea lor cu ceilalti actori ai
procesului electoral este impusa de principiul egalitatii de sanse in derularea
procesului electoral.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 din Legea
partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicata de Partidul Romania Mare in
Dosarul nr. 16.039/2002 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu