Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 53 din  6 februarie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 191 din 26 martie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Eskimo" - S.R.L. din Satu Mare in Dosarul nr. 4.871/2002 al Judecatoriei Satu Mare.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca nefondata, aratand ca dispozitiile art. 14 din Legea nr. 130/1999 nu interzic actualizarea cuantumului amenzii, in corelare cu cresterea indicelui inflatiei prin hotarare a Guvernului. Faptul ca in prezent nu mai este posibila modificarea prin hotarare a Guvernului a limitelor amenzilor stabilite prin lege nu are consecinte pentru trecut.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 4.871/2002 Judecatoria Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Eskimo" - S.R.L. din Satu Mare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca textul art. 14 din Legea nr. 130/1999 este neconstitutional, deoarece este "invocat ca temei legal pentru aplicarea amenzii de 30.000.000 lei, intrucat Hotararea Guvernului nr. 238/2002, ca act normativ de sine statator, nu poate constitui temei legal pentru aplicarea unei amenzi prevazute de o lege". Astfel, considera autorul exceptiei, este incalcat art. 107 alin. (2) din Constitutie.
    Judecatoria Satu Mare considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    In argumentarea punctului de vedere exprimat se arata ca, in realitate, "exceptia de neconstitutionalitate vizeaza textul alin. (4) al art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, text conform caruia <<Limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin reglementari cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie contraventii, precum si limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la alin. (2) si (3) pot fi reduse sau majorate prin hotarari ale Guvernului>>, alineat care insa nu se mai regaseste in cuprinsul art. 8, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 180/2002 pentru aprobarea acestei ordonante". Potrivit punctului de vedere al Guvernului, "chiar daca, la data ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile alin. (4) al art. 8 nu mai sunt in vigoare", majorarea limitelor amenzilor contraventionale nu inseamna modificarea, ci actualizarea cuantumului acestei amenzi, in corelare cu cresterea indicelui inflatiei. In consecinta, realizarea acestei masuri, prin hotarare a Guvernului, adoptata in baza si in executarea legii, "nu incalca [...] nici o dispozitie constitutionala, de vreme ce asigura mentinerea semnificatiei prevederilor legale initiale, adoptate de legiuitor". De altfel, mai arata Guvernul, autorul exceptiei "nici nu indica care sunt dispozitiile constitutionale pe care le considera a fi incalcate prin textul legal criticat".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il constituie dispozitiile art. 14 din Legea nr. 130 din 20 iulie 1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, in forma actuala, care, "in urma modificarii intervenite prin Hotararea Guvernului nr. 238/2002, prevede cuantumul amenzii intre 30.000.000 - 60.000.000 lei, fata de forma initiala a legii care prevede un cuantum intre 3.000.000 - 6.000.000 lei".
    Potrivit dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999, "Nerespectarea de catre angajator a prevederilor art. 1 alin. (2), art. 4 alin. (3), art. 8, art. 9 si ale art. 10 alin. (2) din prezenta lege constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la 6.000.000 lei".
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Conform art. III din Hotararea Guvernului nr. 238 din 13 martie 2002 pentru majorarea limitelor amenzilor contraventionale prevazute de Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, de Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, precum si de Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, "Limitele amenzilor contraventionale prevazute la art. 14 [...] din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca [...], cu modificarile si completarile ulterioare, se majoreaza dupa cum urmeaza: a) de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, pentru cele stabilite la art. 14 [...]". Asa cum rezulta din preambulul Hotararii Guvernului, aceasta a fost emisa in temeiul art. 8 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, text potrivit caruia "Limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin reglementari cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie contraventii, precum si limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la alin. (2) si (3) [care se refera la contraventiile stabilite prin hotarari ale Guvernului si la cele stabilite prin hotarari ale consiliilor locale, judetene si ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti] pot fi reduse sau majorate periodic prin hotarari ale Guvernului".
    Totodata Curtea constata ca prin punctul 6 al articolului unic din Legea nr. 180 din 11 aprilie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, articolului 8 din ordonanta i s-a dat un alt continut privind limitele maxime ale amenzilor (in general mai ridicat), disparand astfel dispozitiile cuprinse in fostul alineat (4) al articolului, care permitea ca prin hotarare a Guvernului sa fie reduse sau majorate periodic limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin reglementari cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie contraventii, precum si limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la alin. (2) si (3) ale art. 8 din ordonanta. Astfel, dupa intrarea in vigoare a Legii privind aprobarea, cu modificari si completari, a Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, nu mai este posibila modificarea prin hotarare a Guvernului a limitelor amenzilor stabilite prin lege.
    In consecinta, la data ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, 25 iunie 2002, dispozitiile fostului alin. (4) al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor nu mai erau in vigoare, ca efect al Legii nr. 180/2002.
    In cauza insa exceptia de neconstitutionalitate a avut ca obiect, in mod clar, determinat de autorul acesteia, atat in memoriul depus la instanta, cat si in cuprinsul Incheierii din 25 iunie 2002, dispozitiile art. 14 al Legii nr. 130/1999 in forma actuala, in urma modificarii intervenite prin Hotararea Guvernului nr. 238/2002, care prevede cuantumul amenzii intre 30.000.000 - 60.000.000 lei, fata de forma initiala a legii, care prevedea un cuantum intre 3.000.000 - 6.000.000 lei.
    Analizand exceptia sub acest aspect, Curtea constata ca dispozitia legala criticata pentru neconstitutionalitate nu este incompatibila cu prevederile Constitutiei, respectiv cu cele ale art. 107 alin. (2) din Constitutie, indicate expres de autorul exceptiei, potrivit carora "Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor".
    La data emiterii Hotararii Guvernului nr. 238/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2002, art. 8 alin. (4) al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 era inca in vigoare in forma sa initiala, cu alin. (4) care imputernicea Guvernul sa reduca sau sa majoreze periodic limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin reglementari cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie contraventii.
    Ca atare, nu se pune problema ca art. 14 din Legea nr. 130/1999, in partea privind cuantumul amenzilor astfel stabilite, sa fie neconstitutional, nici direct si nici cel putin in mod indirect, prin stabilirea neconstitutionalitatii art. 8 alin. (4) al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001. Dispozitia cuprinsa la art. 107 alin. (2) din Constitutie, ca, de altfel, oricare alta dispozitie constitutionala, nu se opune actualizarii periodice, prin hotarari ale Guvernului, a cuantumului amenzilor stabilite prin legi, in conditiile in care legiuitorul, in cazul dat, Guvernul, prin ordonanta emisa in baza unei legi de abilitare adoptate de Parlament conform art. 114 alin. (1) din Constitutie, isi manifesta vointa in acest sens.
    Faptul ca, ulterior, Parlamentul, prin legea de aprobare a ordonantei, a eliminat dispozitiile alin. (4) al art. 8 nu are consecinte pentru trecut, cat timp acest text a fost in vigoare si si-a produs efectele. Doar dupa data intrarii in vigoare a legii de aprobare a Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 nu mai era posibil ca prin hotarare a Guvernului sa fie modificat cuantumul unor amenzi stabilite pentru fapte contraventionale prevazute prin legi, intrucat dispozitiile alin. (4) al art. 8 al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 au fost eliminate.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Eskimo" - S.R.L. din Satu Mare in Dosarul nr. 4.871/2002 al Judecatoriei Satu Mare.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 53/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 53 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 53/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu