Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 53 din 20 februarie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 152 din 28 martie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Ioan Muraru        - judecator
    Nicolae Popa       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Marioara Prodan    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata de Silvia Maldarescu in Dosarul nr. 2.819/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 272C/2000, avand ca obiect aceeasi exceptie.
    La apelul nominal, in Dosarul nr. 272C/2000 se constata lipsa partilor, fata de care, de asemenea, procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila, pune concluzii de conexare a Dosarului nr. 272C/2000 la Dosarul nr. 271C/2000, deoarece cauzele au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate. Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 272C/2000 la Dosarul nr. 271C/2000.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca nu incalca prevederile constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (2), referitoare la neretroactivitatea legii civile, in art. 21 alin. (2), referitoare la accesul liber la justitie, si nici pe cele cuprinse in art. 24, referitoare la dreptul la aparare. Se mai arata ca, potrivit art. 128 din Constitutie, "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii", iar in conformitate cu prevederile constitutionale cuprinse in art. 125 alin. (3), "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". Asa fiind, prevederea unei singure cai de atac prin dispozitiile legale criticate este conforma Legii fundamentale, care nu garanteaza partilor exercitarea ambelor cai de atac (apel si recurs), prevazute de Codul de procedura civila. Totodata dispozitiile legale criticate nu contravin nici accesului liber la justitie, drept fundamental prevazut la art. 21, si nici dreptului la aparare garantat prin art. 24 din Constitutie. In final, se considera ca textele de lege criticate nu contin dispozitii cu caracter retroactiv, astfel incat nu contravin nici prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierile din 7 iunie 2000, pronuntate distinct in dosarele nr. 2.819/2000 si nr. 2.820/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptii ridicate de Silvia Maldarescu si, respectiv, de Radu Ionita Maldarescu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii sustin ca dispozitiile art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 incalca prevederile art. 15 alin. (2), referitoare la neretroactivitatea legii civile, ale art. 21 alin. (2), referitoare la accesul liber la justitie, precum si ale art. 24 din Constitutie, referitoare la dreptul la aparare. Se arata ca, intrucat, potrivit textelor de lege contestate, singura cale de atac in materia litigiilor de munca este recursul, sunt ingradite accesul liber la justitie si dreptul la aparare "prin restrangerea dreptului la exercitarea unei cai de atac (apelul)". Totodata se considera ca se incalca si dispozitiile art. 2 pct. 3 din Codul de procedura civila, referitoare la folosirea caii de atac a recursului impotriva hotararilor pronuntate de judecatorii. Se mai critica aceste dispozitii legale si pentru ca, in opinia autorilor exceptiei, nu este reglementata situatia litigiilor aflate in curs de judecata.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece "si alte litigii cu grad asemanator de dificultate beneficiaza doar de doua grade de jurisdictie, respectiv judecata in fond si recurs. Prin eliminarea caii de atac a apelului, partile nu sunt prejudiciate, beneficiind de o judecata justa si corecta, considerand ca ratiunea legii a constat in celeritatea solutionarii acestor cauze avand in vedere raporturile sociale deduse in fapt judecatii".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare a Curtii Constitutionale au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 este neintemeiata. Se apreciaza ca "legiuitorul a prevazut, in mod expres, utilizarea unei singure cai de atac ordinare - recursul, cu termen procedural mai scurt in raport cu cel prevazut de Codul de procedura civila, suprimand calea de atac a apelului, in vederea asigurarii celeritatii solutionarii conflictelor de drepturi". Se considera ca textele de lege criticate sunt constitutionale si in raport cu prevederile art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala, deoarece "nu contin nici o prevedere cu caracter de retroactivitate si, in consecinta, hotararile instantelor judecatoresti competente sa solutioneze litigii de munca raman supuse cailor de atac si termenelor prevazute de legea sub care au fost pronuntate, cum de altfel rezulta din dispozitiile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca". Totodata se arata ca textele de lege criticate sunt conforme si prevederilor art. 21 alin. (2) si celor ale art. 24 din Constitutie, "intrucat accesul liber la justitie si dreptul la aparare presupun accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia, instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti fiind de competenta exclusiva a legiuitorului". Se invoca in acest sens prevederile art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si ale art. 128 din Constitutie, in temeiul carora "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999, dispozitii care au urmatorul continut:
    Art. 79 alin. (1)
    "Hotararile instantei de fond sunt definitive.";
    Art. 80
    "Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicarii hotararii pronuntate de instanta de fond.";
    Art. 81 alin. (1)
    "In caz de admitere a recursului, instanta va judeca in fond cauza."
    Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste dispozitii legale contravin art. 15 alin. (2), referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 21 alin. (2), referitor la accesul liber la justitie, precum si art. 24 din Constitutie, referitor la dreptul la aparare, texte care au urmatoarea redactare:
    Art. 15 alin. (2)
    "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    Art. 21 alin. (2)
    "Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    Art. 24
    "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu."
    Examinand exceptia, Curtea constata ca nu poate fi primita nici una dintre criticile de neconstitutionalitate formulate de autorii exceptiei.
    Astfel, in ceea ce priveste sustinerea referitoare la retroactivitatea dispozitiilor legale criticate Curtea retine ca nu sunt incalcate prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece, pe de o parte, textele de lege criticate nu contin o asemenea dispozitie cu caracter retroactiv, iar pe de alta parte, "lipsa unei mentiuni cu privire la situatia litigiilor introduse anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 168/1999 si aflate in curs de judecata", invocata de autorii exceptiei in sustinerea acestui motiv de neconstitutionalitate, nu este de natura sa confere un caracter retroactiv dispozitiilor amintite, in absenta unor mentiuni exprese privind aplicarea retroactiva a legii. Totodata Curtea constata ca, potrivit art. 90 din Legea nr. 168/1999, aceasta lege "intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2000", data ulterioara adoptarii legii (12 noiembrie 1999) si publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999.
    Curtea retine ca este neintemeiata si sustinerea autorilor exceptiei referitoare la contrarietatea textelor de lege criticate cu prevederile art. 21 alin. (2) din Constitutie, deoarece art. 79 alin. (1), art. 80 si art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 nu ingradesc accesul liber la justitie, ci, dimpotriva, permit solutionarea litigiilor de munca (si anume a conflictelor de drepturi) de catre instantele judecatoresti, prevazand doua grade de jurisdictie (fond si recurs). Utilizarea unei singure cai de atac ordinare - recursul -, cu termen procedural mai scurt in raport cu cel prevazut de Codul de procedura civila si suprimarea caii de atac a apelului, prevazute de dispozitiile legale criticate, au ca finalitate doar asigurarea celeritatii solutionarii unor asemenea litigii, iar nu incalcarea drepturilor fundamentale invocate. Totodata Curtea retine, din perspectiva art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si a art. 128 din Constitutie, in temeiul caruia "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii", ca Legea fundamentala a lasat in competenta autoritatii legiuitoare [care, potrivit art. 58 alin. (1), este Parlamentul] sa reglementeze "competenta", "procedura", precum si "caile de atac", in raport cu specificul domeniilor litigioase reglementate. Invocarea, in motivarea exceptiei, a incalcarii dispozitiilor art. 2 pct. 3 din Codul de procedura civila nu are nici o relevanta, intrucat Curtea examineaza conformitatea acestora cu Constitutia, iar nu contrarietatea unor dispozitii legale cu alte dispozitii de drept comun.
    De altfel, Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, ca "legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege. De aceea, regula art. 21 alin. (2) din Constitutie, potrivit careia nici o lege nu poate ingradi accesul la justitie, are ca semnificatie faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale pe care le-a instituit nici o categorie sau grup social".
    Aceste considerente, precum si solutia pronuntata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii.
    Curtea mai retine ca prin textele de lege criticate nu se incalca nici prevederile constitutionale cuprinse in art. 24, referitoare la dreptul la aparare, deoarece exercitarea acestui drept nu este ingradita, partile avand dreptul de a fi asistate de un avocat in tot cursul procesului, independent de gradele de jurisdictie prevazute la art. 79 alin. (1) si art. 80 din Legea nr. 168/1999.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, ridicate de Silvia Maldarescu in Dosarul nr. 2.819/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila, precum si de Radu Ionita Maldarescu in Dosarul nr. 2.820/2000 al aceleiasi instante.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 februarie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 53/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 53 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 53/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu