DECIZIE Nr. 53*) din 18 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 9 noiembrie 1994
*) Definitiva prin nerecurare
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
7 alin. 5 si alin. 6 din Legea nr. 32/1991, republicata*), invocata de
Federatia sindicatelor libere din morarit si panificatie in cauza ce formeaza
obiectul Dosarului nr. 266/1993 al Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia
contencios administrativ.
La apelul nominal facut in sedinta publica partile au fost lipsa.
Procedura legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele completului da cuvantul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei.
CURTEA CONSTITUTIONALA
deliberand asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocata, retine
urmatoarele:
Federatia sindicatelor libere din morarit si panificatie a invocat, in fata
Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia contencios administrativ, exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. 5 si 6 din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, aratand ca prin textele de lege amintite
sunt incalcate dispozitiile art. 4 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din
Constitutie, care consacra principiul egalitatii cetatenilor si cel al justei
asezari a sarcinilor fiscale. Se considera ca Legea nr. 32/1991 este o lege
organica si, drept urmare, Guvernul nu poate fi imputernicit sa modifice grila
de impozitare, aceasta atributie revenind Parlamentului. De asemenea, se
sustine ca prin dispozitiile art. 7 alin. 5 din legea sus-amintita este
incalcat principiul constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor,
deoarece pentru salariatii care realizeaza venituri in valuta impozitul se
calculeaza in lei si se incaseaza in valuta. Se apreciaza ca prin Legea nr.
32/1991 se instituie aplicarea unei fiscalitati excesive masei salariale in
raport cu prevederile Legii nr. 12/1991 privind impozitul pe profit, care
stabileste pentru agentii economici un grad de fiscalitate mult mai redus.
Prin Incheierea din 30 iunie 1994, Tribunalul Municipiului Bucuresti -
Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea cu solutionarea exceptiei,
exprimandu-si opinia in sensul respingerii acesteia ca fiind neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost
solicitate puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere primit de la Guvern se solicita respingerea exceptiei
ca urmare a faptului ca Legea nr. 32/1991 este ordinara si nu organica (avand
in vedere dispozitiile art. 72 din Constitutie), iar nemodificarea grilei de
impozitare ar duce la pagubirea salariatilor in cazul indexarilor, apoi
calculul impozitelor este normal sa se faca in lei pentru ca moneda nationala
este leul (art. 136 din Constitutie) si, in sfarsit, invocarea Legii privind
impozitul pe profit in comparatie cu cea privind impozitul pe salarii este
nejustificata, in speta cele doua reglementari avand obiecte total diferite.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctul lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, prevederile art. 7 alin. 5 si alin. 6 din Legea nr.
32/1991, precum si dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea constata ca este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate deoarece textul de lege ce face obiectul acesteia a fost
adoptat prin Legea nr. 35/1993.
In motivarea exceptiei se sustine ca Legea nr. 32/1991 este o lege
organica. Prevederile referitoare la impozite si taxe se stabilesc insa,
potrivit art. 138 din Constitutie, prin lege ordinara, astfel cum s-a statuat
prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 5/1992, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 22 iulie 1992. De aceea motivul invocat este
nefondat, domeniile rezervate legii organice fiind limitativ prevazute de
Constitutie in art. 72 alin. (3) si de stricta interpretare.
In legatura cu prevederile art. 7 alin. 6 din Legea nr. 32/1991, se
constata ca prin indexare nu se modifica grila de impozitare, asa cum se arata
in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, ci se actualizeaza nivelul
venitului salarial impozabil, in corelare cu cresterea indicelui de inflatie.
Este adevarat ca impozitul creste, dar aceasta numai ca urmare a cresterii
bazei de impozitare.
Deci indexarea este menita sa asigure semnificatia initiala a prevederilor
adoptate de legiuitor in conditiile inflatiei.
Astfel incat nici sub acest aspect motivul de neconstitutionalitate nu
poate fi retinut.
In ce priveste sustinerea conform careia fiscalitatea asupra salariilor ar
fi excesiva in raport cu prevederile Legii nr. 12/1991 privind impozitul pe
profit, Curtea constata ca, pe fond, sunt elemente de ordin economic total
diferite, care au condus la reglementarile cuprinse in cele doua legi. In
consecinta, nu se poate sustine ca se incalca principiul constitutional al
egalitatii in drepturi a cetatenilor, prevazut la art. 16 din Constitutie,
deoarece cele doua legi - Legea nr. 12/1991 si Legea nr. 32/1991 - au obiecte
de reglementare diferite si ele se aplica egal tuturor cetatenilor ce intra sub
incidenta fiecareia dintre ele. Principiul egalitatii in fata legii presupune
instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul
urmarit, nu sunt diferite. De aceea el nu exclude ci, dimpotriva, presupune
solutii diferite pentru situatii diferite.
In legatura cu contestarea constitutionalitatii art. 7 alin. 5 din Legea
nr. 32/1991 se constata ca, intrucat obiectul procesului este legat de plata
unor ajutoare, prevederea legala respectiva nu constituie o dispozitie de care
depinde judecarea cauzei, in sensul art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
astfel incat exceptia, sub acest aspect, urmeaza a fi respinsa.
Fata de cele aratate, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 13
lit. A. c) si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 5
si alin. 6 din Legea nr. 32/1991, invocata de Federatia sindicatelor libere din
morarit si panificatie in cauza ce formeaza obiectul Dosarului nr. 266/1993 al
Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, astazi, 18 mai 1994.
-----------------
*) Legea nr. 32/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 29 iunie 1993.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu