Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 527 din 11 octombrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996 si ale art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari - din aceeasi lege

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 990 din  8 noiembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Benke Karoly          - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari - din Legea locuintei nr. 114/1996, exceptie ridicata de Szucs Francisc in Dosarul nr. 2.717/2003 al Judecatoriei Oradea.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 69 alin. 3 din Legea nr. 114/1996 nu retroactiveaza, acestea aplicandu-se din momentul intrarii in vigoare a legii. Totodata se apreciaza ca prevederile art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari - din aceeasi lege sunt constitutionale, in acest sens invocandu-se jurisprudenta in materie a Curtii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.717/2003, Judecatoria Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari - din Legea locuintei nr. 114/1996, exceptie ridicata de Szucs Francisc intr-o cauza avand ca obiect anularea unui act juridic.
    Dosarul sus-mentionat a fost inaintat Curtii Constitutionale la data de 3 august 2005, in urma efectuarii unor verificari administrative la Judecatoria Oradea. Dosarul in cauza a fost inregistrat la Curtea Constitutionala la data de 8 august 2005.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca textul art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari - din Legea locuintei nr. 114/1996 dispune o masura discriminatorie si, in consecinta, neconstitutionala, prin aceea ca scuteste asociatiile de proprietari de plata taxelor de timbru in litigiile locative.
    Totodata, in motivarea exceptiei se invoca si neconstitutionalitatea prevederilor art. 69 alin. 3 din Legea nr. 114/1996, intrucat acestea "dispun pentru trecut, [avand] caracter retroactiv si aplicabilitate retroactiva".
    Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea acestei opinii se sustine ca legiuitorul este "in masura ca pentru anumite categorii de actiuni exercitate de anumiti subiecti de drept sa prevada scutiri de la plata taxei de timbru fara ca prin aceasta sa se aduca atingere egalitatii in fata legii, masura fiind necesara pentru buna functionare a asociatiilor de proprietari".
    Instanta nu si-a exprimat opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 69 alin. 3 din Legea nr. 114/1996, incalcand astfel dispozitiile art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere, sunt invocate deciziile Curtii Constitutionale nr. 16 din 22 ianuarie 2002, nr. 163 din 4 iunie 2002, nr. 20 din 21 ianuarie 2003 si nr. 191 din 31 martie 2005, prin care au fost respinse exceptii de neconstitutionalitate cu acest obiect.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens, sunt invocate considerentele care au stat la baza deciziilor Curtii Constitutionale nr. 175 din 26 septembrie 2000, nr. 16 din 22 ianuarie 2002 si nr. 163 din 4 iunie 2002.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il constituie dispozitiile art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, si ale art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari - din aceeasi lege, cu modificarile si completarile ulterioare. Curtea observa ca, desi a fost sesizata de catre instanta de judecata numai cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 din Legea locuintei nr. 114/1996, se va pronunta si cu privire la art. 69 alin. 3 din lege, dar cu care nu a fost sesizata, avand in vedere faptul ca instanta, dintr-o posibila eroare materiala, nici nu s-a pronuntat asupra admisibilitatii acesteia si nici nu a sesizat Curtea cu solutionarea acesteia. In consecinta, in cazul in care Curtea nu s-ar pronunta asupra acestei exceptii, omisiunea s-ar rasfrange in mod inadmisibil asupra dreptului autorului exceptiei ca aceasta sa fie examinata si nu ar duce decat la o intarziere nejustificata in solutionarea cauzei, intrucat partea ar putea din nou sa ridice exceptia, iar instanta de judecata va trebui sa repete sesizarea Curtii, prin incheiere.
    Totodata, Curtea observa ca la data de 13 iulie 2005 autorul exceptiei a depus un memoriu la dosarul cauzei, prin care a ridicat si "exceptia de neconstitutionalitate" a dispozitiilor art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, asupra careia instanta nu s-a pronuntat si nu a sesizat Curtea. Avand in vedere ca sesizarea Curtii cu solutionarea exceptiei se facuse de catre instanta la data de 5 iunie 2003, Curtea retine ca, potrivit art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, instanta de contencios constitutional nu a fost legal sesizata in ceea ce priveste "exceptia de neconstitutionalitate" a dispozitiilor art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 85/2001. In consecinta, Curtea nu se poate pronunta cu privire la aceasta "exceptie", invocata dupa sesizarea Curtii de catre instanta, prin incheiere.
    Astfel, dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
    - Art. 69 alin. 3 din lege: "Pana la data dobandirii personalitatii juridice a asociatiei de proprietari, asociatiile de locatari constituie potrivit Decretului Consiliului de Stat nr. 387/1977 pentru aprobarea Statutului privind organizarea si functionarea asociatiei locatarilor isi desfasoara activitatea pe baza statutului propriu si a dispozitiilor prezentei legi.";
    - Art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 la lege - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari: "Actiunea este scutita de taxa de timbru."
    Scutirea de plata taxei de timbru se refera la actiunea pe care o poate introduce asociatia de proprietari impotriva oricarui proprietar care se face vinovat de neplata cheltuielilor comune.
    Astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, textele constitutionale invocate in sustinerea acesteia sunt cele ale art. 15 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1), care au urmatorul cuprins:
    - Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca prin scutirea asociatiilor de proprietari de plata taxelor de timbru in litigiile locative sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1). De asemenea, se apreciaza ca prevederile art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996 "dispun pentru trecut, [avand] caracter retroactiv si aplicabilitate retroactiva".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
    Astfel, in legatura cu sustinerile referitoare la neconstitutionalitate art. 69 alin. 3 din Legea nr. 114/1996, care in opinia autorului exceptiei retroactiveaza, Curtea constata ca aceste dispozitii se aplica unor situatii juridice existente numai din momentul intrarii in vigoare a legii si nu desfiinteaza sau modifica situatii juridice anterioare. De asemenea, Legea nr. 114/1996 se aplica de indata tuturor situatiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge dupa intrarea ei in vigoare, precum si tuturor efectelor produse de situatiile juridice ivite dupa abrogarea legii vechi. In consecinta, Curtea constata ca prevederile art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996 nu incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    In ceea ce priveste exceptia referitoare la dispozitiile art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 la Legea locuintei nr. 114/1996, Curtea retine ca acestea au mai format obiect al controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceeasi dispozitie constitutionala. Astfel, prin Decizia nr. 16 din 22 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 18 februarie 2002, Curtea a respins o exceptie prin care se sustinea, ca si in prezenta cauza, incalcarea principiului egalitatii, consacrat de dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat asociatia de proprietari este scutita de taxa de timbru, in timp ce proprietarul nu beneficiaza de aceasta scutire. Prin decizia respectiva, Curtea a respins exceptia ca nefondata. In considerentele deciziei s-a precizat ca "in jurisprudenta Curtii Constitutionale s-a stabilit ca instituirea unor exceptii de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o discriminare [...]. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, <<Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege>>, fiind asadar la latitudinea legiuitorului sa stabileasca scutiri de taxe sau impozite avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta in art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, in conformitate cu care <<Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice>>. In acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 175 din 26 septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000".
    De asemenea, prin Decizia nr. 191 din 31 martie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 526 din 21 iunie 2005, Curtea a statuat, referitor la acelasi text criticat, ca si in cauza de fata, ca acesta "impune un tratament juridic diferit pentru situatii de fapt diferite, avand o justificare obiectiva si rationala, si anume necesitatea recuperarii de catre asociatiile de proprietari a cotelor de intretinere cu mai multa usurinta, tinand cont atat de multitudinea datornicilor, de debitele mari pe care acestia le au, precum si de consecintele grave ale neachitarii acestora".
    Neexistand elemente noi de natura a determina schimbarea jurisprudentei Curtii, cele stabilite prin deciziile mentionate isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 69 alin. 3 din Legea locuintei nr. 114/1996 si ale art. 31 alin. 3 din anexa nr. 2 - Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari - din aceeasi lege, exceptie ridicata de Szucs Francisc in Dosarul nr. 2.717/2003 al Judecatoriei Oradea.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 octombrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Benke Karoly

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 527/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 527 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 527/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu