Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 522 din 11 octombrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 282^1 alin. 1 din Codul de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 993 din  9 noiembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Florentina Balta        - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 282^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Felicia Baratu in Dosarul nr. 1.463/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    La apelul nominal raspunde partea Dinu Tovaru, personal si asistat de avocatul Steliana Serban, cu imputernicire avocatiala la dosar, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Avand cuvantul, aparatorul partii Dinu Tovaru solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata, intrucat, potrivit dispozitiilor constitutionale ale art. 126 alin. (2) si art. 129, legiuitorul este singurul abilitat sa stabileasca regulile de desfasurare a procesului. Cu privire la art. 16 alin. (1) din Constitutie, sustine ca dispozitiile legale criticate se aplica tuturor celor aflati in situatiile prevazute de acestea, iar in ceea ce priveste accesul liber la justitie, arata ca acesta nu inseamna accesul la toate instantele judecatoresti si la toate caile de atac. Totodata sustine ca prevederile art. 282^1 alin. 1 din Codul de procedura civila nu contravin nici dispozitiilor art. 6 si nici celor ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 282^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, invocand jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in aceasta materie, si anume Decizia nr. 226/2004.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 iunie 2005, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 282^1 alin. 1 din Codul de procedura civila. Exceptia a fost ridicata de Felicia Baratu, recurenta intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea unei cereri de obligare la lasarea in deplina proprietate si posesie a unui imobil.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, intrucat suprima o cale de atac, privand partile de un grad de jurisdictie, facand distinctii de ordin valoric si punand "pe aceeasi treapta" actiunea in revendicare cu alte cauze de o importanta mai mica. Totodata considera ca "faptul ca o garsoniera are o valoare mai mica decat o vila, situand-o sub plafonul de 1 miliard lei, nu inseamna ca cei care isi disputa o garsoniera sa beneficieze de doua grade de jurisdictie, iar ceilalti de trei".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila si-a exprimat opinia in sensul ca procedura prevazuta de lege pentru solutionarea recursului nu permite administrarea unor probe noi, cu exceptia inscrisurilor, care pot fi depuse pana la inchiderea dezbaterilor si, ca atare, litigiile care au ca obiect dreptul de proprietate si pentru solutionarea carora este necesar sa se administreze un probatoriu mai amplu, daca la instanta de fond nu s-a administrat proba testimoniala, proba cu interogatoriu sau proba cu expertiza de specialitate, vor fi solutionate fara administrarea acestor probe in recurs. Astfel, considera ca in asemenea litigii se impune parcurgerea tuturor cailor de atac prevazute de lege (apel si recurs), pentru a se asigura o aparare eficienta a dreptului de proprietate.
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
    Principiul accesului liber la justitie nu este incalcat de dispozitiile legale criticate, ci, dimpotriva, acestea reprezinta o expresie a realizarii drepturilor in justitie. Instituirea regulilor privind competenta si procedura de judecata este in deplina concordanta cu art. 126 alin. (2) si art. 129 din Constitutie. Asa cum a statuat in mod constant Curtea Constitutionala, de exemplu prin deciziile nr. 129/1995 si nr. 38/1998, accesul liber la justitie nu inseamna accesul la toate instantele judecatoresti si la toate caile de atac, iar legiuitorul poate constitui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura.
    Referitor la pretinsa incalcare a art. 16 din Constitutie, considera ca dispozitiile legale criticate nu creeaza discriminari intre cetateni in functie de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, criterii ale egalitatii in drepturi prevazute atat in art. 4 alin. (2) din Constitutie, cat si in art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Regimul juridic diferit instituit de legiuitor - constand in aceea ca hotararile judecatoresti date in prima instanta in cererile introduse pe cale principala privind pensii de intretinere, litigii al caror obiect are o valoare de pana la 1 miliard lei inclusiv, atat in materie civila, cat si in materie comerciala, actiunile posesorii, cele referitoare la inregistrarile in registrele de stare civila, luarea masurilor asiguratorii, precum si in alte cazuri prevazute de lege nu pot fi atacate cu apel, ci numai cu recurs - este determinat de deosebirea de situatii care impune solutii legislative diferite in vederea asigurarii celeritatii solutionarii cauzelor aflate pe rolul instantelor. Astfel, in masura in care reglementarea se aplica tuturor celor aflati in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica cu un atare obiect nu este intemeiata.
    Cu privire la incalcarea art. 44 din Constitutie arata ca dreptul de proprietate nu este un drept absolut, continutul si limitele acestuia fiind stabilite de lege.
    In sustinerea acestor argumente, Guvernul se refera la Decizia Curtii Constitutionale nr. 226/2004.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate, care instituie exceptii de la parcurgerea tuturor cailor de atac prevazute de lege nu reprezinta o incalcare a principiului egalitatii, ci modalitati diferite de parcurgere a procedurii in fata instantei, determinate de situatii obiectiv diferite, iar principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care nu sunt diferite, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia Plenului nr. 1/1994.
    In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea art. 21 din Constitutie, apreciaza ca instituirea unor reguli speciale privind exercitarea cailor de atac nu contravine principiului liberului acces la justitie, intrucat acesta nu inseamna accesul la toate instantele judecatoresti si la toate caile de atac. Totodata, notiunea de "proces echitabil" nu implica imperios existenta mai multor grade de jurisdictie.
    Referitor la critica de neconstitutionalitate raportata la prevederile art. 44 din Constitutie, apreciaza ca aceasta nu poate fi retinuta, intrucat dispozitia legala criticata nu contine norme contrare prevederilor constitutionale invocate, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege.
    De asemenea, considera ca textul de lege criticat nu contravine nici prevederilor art. 129 din Constitutie care reglementeaza folosirea cailor de atac. Acest drept fundamental se realizeaza in conditiile legii si, prin urmare, este in competenta exclusiva a legiuitorului de a stabili care sunt caile de atac si in ce conditii pot fi exercitate.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 282^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, dispozitii introduse prin art. I pct. 94 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000) si modificate prin art. I pct. 40 din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 609 din 14 iulie 2005), avand in prezent urmatorul continut: "Nu sunt supuse apelului hotararile judecatoresti date in prima instanta in cererile introduse pe cale principala privind pensii de intretinere, litigii al caror obiect are o valoare de pana la 1 miliard lei inclusiv, atat in materie civila, cat si in materie comerciala, actiunile posesorii, precum si cele referitoare la inregistrarile in registrele de stare civila, luarea masurilor asiguratorii si in alte cazuri prevazute de lege."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) si art. 21, art. 44 alin. (1) si art. 129 din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
    (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil.
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.";
    - Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.";
    - Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca dispozitiile legale criticate constituie norme de procedura, care stabilesc categoriile de hotarari judecatoresti care nu pot fi supuse apelului in cadrul procesului civil. Conform prevederilor art. 126 alin. (2) si art. 129 din Constitutie, competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege, iar caile de atac pot fi exercitate numai in conditiile legii si, ca atare, legiuitorul este suveran in adoptarea regulilor de procedura, insa, evident, respectand si celelalte principii si dispozitii constitutionale.
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, prevazut de art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, Curtea observa ca diferentierea hotararilor care pot fi sau nu pot fi supuse apelului se face pe criteriul valorii obiectului litigiului, iar nu pe cel al averii sau al categoriei sociale, asa cum in mod eronat sustin autorii exceptiei si, prin urmare, textul legal atacat nu instituie discriminari pe criteriile prevazute de art. 4 din Constitutie, de natura sa aduca atingere principiului egalitatii cetatenilor in fata legii. Regimul juridic diferit - constand in aceea ca hotararile judecatoresti date in prima instanta in cererile introduse pe cale principala privind pensii de intretinere, litigii al caror obiect are o valoare de pana la 1 miliard lei inclusiv, atat in materie civila, cat si in materie comerciala, actiunile posesorii, precum si cele referitoare la inregistrarile in registrele de stare civila, luarea masurilor asiguratorii si in alte cazuri prevazute de lege nu pot fi atacate cu apel, ci numai cu recurs - este determinat de deosebirea de situatii care impune solutii legislative diferite in vederea asigurarii celeritatii solutionarii cauzelor aflate pe rolul instantelor.
    Referitor la prevederile art. 21 din Constitutie privind accesul liber la justitie, Curtea Constitutionala a stabilit prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, ca nu se poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale nici o categorie sau grup social, insa legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitati particulare de exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber la justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac.
    Totodata Curtea observa ca din dispozitiile si principiile Legii fundamentale nu reiese obligativitatea existentei triplului grad de jurisdictie si, de asemenea, ca reglementarile internationale in materie nu impun accesul la totalitatea gradelor de jurisdictie sau la toate caile de atac prevazute de legislatiile nationale, art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale consacrand numai dreptul persoanei la un recurs efectiv in fata unei instante nationale, deci posibilitatea de a accede la un grad de jurisdictie. Totodata Curtea Europeana a Drepturilor Omului, in jurisprudenta sa, a statuat ca dreptul de acces la tribunale nu este absolut si ca, fiind vorba despre un drept pe care conventia l-a recunoscut fara sa-l defineasca in sensul restrans al cuvantului, exista posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara limitelor care circumscriu continutul oricarui drept (Cauza "Golder impotriva Regatului Unit", 1975).
    Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat cu privire la dispozitiile legale criticate, insa inainte de modificarea acestora prin Legea nr. 219/2005, prin Decizia nr. 226/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 507 din 7 iunie 2004, constatand ca acestea sunt constitutionale.
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a prevederilor art. 44 din Constitutie referitoare la garantarea si ocrotirea proprietatii private, Curtea constata ca aceste prevederi constitutionale nu au pertinenta in cauza de fata, care are ca obiect examinarea constitutionalitatii dispozitiilor procedurale referitoare la hotararile judecatoresti care nu pot fi supuse apelului in cadrul procesului civil.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 282^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Felicia Baratu in Dosarul nr. 1.463/2005 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 octombrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 522/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 522 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 522/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu