DECIZIE Nr. 52 din 12 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 din
Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 1 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 87 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de
decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de
Vasile Munteanu in Dosarul nr. 2.547/2003 al Curtii de Apel Bacau - Sectia
civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei,
aratand in acest sens ca prin dispozitiile de lege criticate nu se aduce
atingere normelor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.547/2003,
Curtea de Apel Bacau - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Vasile Munteanu intr-o cauza civila, in recurs,
avand ca obiect contestarea deciziei de pensionare.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 87 din legea
criticata dispun cu privire la unele reglementari anterioare referitoare la
decoratii si titluri de onoare si nu fac nici o referire la dispozitiile art.
109 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, ceea ce incalca
principiul egalitatii in drepturi, fara privilegii si fara discriminari,
consacrat de art. 16 din Constitutie. Discriminarea consta in aceea ca, desi
conditiile de acordare a unor distinctii sunt aceleasi - rezultate deosebite -,
magistratii carora li s-a conferit medalia "Meritul judiciar", in
temeiul art. 107 din legea mentionata, beneficiaza de o majorare a cuantumului
pensiei, magistratii distinsi cu medalia nationala "Pentru Merit" nu
beneficiaza de acest drept.
Curtea de Apel Bacau - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege
criticate aproba reglementari anterioare sau inlocuiesc unele denumiri, fara ca
prin aceasta sa fie incalcate dispozitiile Constitutiei.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 87 din Legea nr. 29/2000 este neintemeiata, intrucat acestea nu creeaza
discriminari "intre magistratii care au fost decorati cu alta distinctie
decat Ordinul <<Meritul Judiciar>> si cei carora li s-a conferit
aceasta din urma", ci reprezinta o optiune a legiuitorului.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege criticate nu incalca
prevederile art. 16 din Constitutie. In acest sens arata ca, potrivit
jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, violarea principiului
egalitatii si nediscriminarii exista atunci cand se aplica tratament
diferentiat unor cazuri egale, fara a exista o justificare obiectiva si
rezonabila, sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin tratament
inegal si mijloacele folosite. Or, in cauza, persoanele care au primit aceste
decoratii nu se afla in situatii identice, de natura sa justifice aplicarea
unui tratament egal.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
87 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu
modificarile ulterioare, prevederi care au urmatorul cuprins: "(1) La data
intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga reglementarile anterioare
privitoare la decoratii si titluri de onoare, cu exceptia: Decretului-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu
modificarile ulterioare; Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum
si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, cu modificarile
ulterioare; Legii nr. 68/1994 privind infiintarea Medaliei <<Crucea
Comemorativa a celui de-al doilea Razboi Mondial, 1941 - 1945>>,
republicata; Legii nr. 1/1996 privind instituirea Ordinului <<Victoria
Revolutiei Romane din Decembrie 1989>>; Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 11/1998 pentru reinstituirea Ordinului national Steaua Romaniei,
republicata; Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/1999 privind
instituirea medaliei comemorative <<150 de ani de la nasterea lui Mihai
Eminescu>>.
(2) Denumirea decoratiei <<Medalia Revolutia Romana din decembrie
1989>>, mentionata in Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri
si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si
luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu
modificarile ulterioare, se inlocuieste cu denumirea <<Crucea
Comemorativa a Revolutiei Anticomuniste din Decembrie 1989>>, prevazuta
la art. 6 lit. C pct. II din prezenta lege, celelalte dispozitii ramanand
valabile.
(3) Denumirea Ordinul <<Meritul Militar>>, mentionata in Legea
nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare si in Legea nr. 238/1998 privind
conferirea Ordinului <<Meritul Militar>> pensionarilor militari,
veterani de razboi, se inlocuieste cu denumirea <<Semnul onorific>>,
prevazuta la art. 10 pct. 3 si 4 din prezenta lege, celelalte dispozitii
ramanand valabile."
Dispozitiile constitutionale invocate ca fiind incalcate sunt cele ale art.
16 alin. (1), potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Exceptia a fost ridicata intr-o cauza in care autorul acesteia, magistrat
pensionar, distins in temeiul Legii nr. 29/2000 cu medalia nationala
"Pentru Merit" clasa a III-a, a contestat cuantumul pensiei la a
carei stabilire nu a fost avuta in vedere majorarea de 10% prevazuta de
dispozitiile art. 109 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata.
Art. 87 din Legea nr. 29/1990 privind sistemul national de decoratii al
Romaniei, cu modificarile ulterioare, abroga, cu unele exceptii, reglementarile
anterioare referitoare la decoratii si titluri de onoare si inlocuieste
denumirea unor decoratii si ordine.
Potrivit criticii de neconstitutionalitate, acest text de lege care nu face
nici o mentiune cu privire la art. 109 din Legea nr. 92/1992, republicata,
creeaza un tratament discriminatoriu "in ceea ce priveste acordarea unor
drepturi materiale", fiind contrar art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Din analiza acestor sustineri, Curtea constata ca, in realitate, criticile
formulate nu privesc constitutionalitatea art. 87 din Legea nr. 29/2000, cu
modificarile ulterioare, ci lipsa din continutul sau a unor prevederi referitoare
la art. 109 din Legea nr. 92/1992, republicata. Or, potrivit competentei sale
stabilite prin art. 146 din Constitutie, republicata, si prin Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, in
exercitarea controlului de constitutionalitate a legilor si ordonantelor,
Curtea se pronunta numai asupra concordantei acestora cu Constitutia, fara a le
putea interpreta, modifica sau completa.
Asadar, stabilirea drepturilor ce se cuvin persoanelor care au fost
distinse prin conferirea unor decoratii reprezinta o optiune a legiuitorului si
nu poate fi cenzurata de Curtea Constitutionala. Tot astfel, scoaterea din
legislatie, prin abrogare, a unor acte normative, fiind atributul
legiuitorului, excede competentei Curtii.
Asa fiind, Curtea nu poate retine incalcarea prin art. 87 din Legea nr.
29/2000, cu modificarile ulterioare, a prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 din Legea
nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Vasile Munteanu in Dosarul nr. 2.547/2003 al
Curtii de Apel Bacau - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu