Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 52 din 12 februarie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE:     CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 176 din  1 martie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Dana Titian           - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Vasile Munteanu in Dosarul nr. 2.547/2003 al Curtii de Apel Bacau - Sectia civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, aratand in acest sens ca prin dispozitiile de lege criticate nu se aduce atingere normelor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.547/2003, Curtea de Apel Bacau - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Vasile Munteanu intr-o cauza civila, in recurs, avand ca obiect contestarea deciziei de pensionare.
    In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 87 din legea criticata dispun cu privire la unele reglementari anterioare referitoare la decoratii si titluri de onoare si nu fac nici o referire la dispozitiile art. 109 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, ceea ce incalca principiul egalitatii in drepturi, fara privilegii si fara discriminari, consacrat de art. 16 din Constitutie. Discriminarea consta in aceea ca, desi conditiile de acordare a unor distinctii sunt aceleasi - rezultate deosebite -, magistratii carora li s-a conferit medalia "Meritul judiciar", in temeiul art. 107 din legea mentionata, beneficiaza de o majorare a cuantumului pensiei, magistratii distinsi cu medalia nationala "Pentru Merit" nu beneficiaza de acest drept.
    Curtea de Apel Bacau - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate aproba reglementari anterioare sau inlocuiesc unele denumiri, fara ca prin aceasta sa fie incalcate dispozitiile Constitutiei.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 87 din Legea nr. 29/2000 este neintemeiata, intrucat acestea nu creeaza discriminari "intre magistratii care au fost decorati cu alta distinctie decat Ordinul <<Meritul Judiciar>> si cei carora li s-a conferit aceasta din urma", ci reprezinta o optiune a legiuitorului.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege criticate nu incalca prevederile art. 16 din Constitutie. In acest sens arata ca, potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, violarea principiului egalitatii si nediscriminarii exista atunci cand se aplica tratament diferentiat unor cazuri egale, fara a exista o justificare obiectiva si rezonabila, sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin tratament inegal si mijloacele folosite. Or, in cauza, persoanele care au primit aceste decoratii nu se afla in situatii identice, de natura sa justifice aplicarea unui tratament egal.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 87 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare, prevederi care au urmatorul cuprins: "(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga reglementarile anterioare privitoare la decoratii si titluri de onoare, cu exceptia: Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile ulterioare; Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, cu modificarile ulterioare; Legii nr. 68/1994 privind infiintarea Medaliei <<Crucea Comemorativa a celui de-al doilea Razboi Mondial, 1941 - 1945>>, republicata; Legii nr. 1/1996 privind instituirea Ordinului <<Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989>>; Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/1998 pentru reinstituirea Ordinului national Steaua Romaniei, republicata; Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/1999 privind instituirea medaliei comemorative <<150 de ani de la nasterea lui Mihai Eminescu>>.
    (2) Denumirea decoratiei <<Medalia Revolutia Romana din decembrie 1989>>, mentionata in Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile ulterioare, se inlocuieste cu denumirea <<Crucea Comemorativa a Revolutiei Anticomuniste din Decembrie 1989>>, prevazuta la art. 6 lit. C pct. II din prezenta lege, celelalte dispozitii ramanand valabile.
    (3) Denumirea Ordinul <<Meritul Militar>>, mentionata in Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare si in Legea nr. 238/1998 privind conferirea Ordinului <<Meritul Militar>> pensionarilor militari, veterani de razboi, se inlocuieste cu denumirea <<Semnul onorific>>, prevazuta la art. 10 pct. 3 si 4 din prezenta lege, celelalte dispozitii ramanand valabile."
    Dispozitiile constitutionale invocate ca fiind incalcate sunt cele ale art. 16 alin. (1), potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    Exceptia a fost ridicata intr-o cauza in care autorul acesteia, magistrat pensionar, distins in temeiul Legii nr. 29/2000 cu medalia nationala "Pentru Merit" clasa a III-a, a contestat cuantumul pensiei la a carei stabilire nu a fost avuta in vedere majorarea de 10% prevazuta de dispozitiile art. 109 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata.
    Art. 87 din Legea nr. 29/1990 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare, abroga, cu unele exceptii, reglementarile anterioare referitoare la decoratii si titluri de onoare si inlocuieste denumirea unor decoratii si ordine.
    Potrivit criticii de neconstitutionalitate, acest text de lege care nu face nici o mentiune cu privire la art. 109 din Legea nr. 92/1992, republicata, creeaza un tratament discriminatoriu "in ceea ce priveste acordarea unor drepturi materiale", fiind contrar art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Din analiza acestor sustineri, Curtea constata ca, in realitate, criticile formulate nu privesc constitutionalitatea art. 87 din Legea nr. 29/2000, cu modificarile ulterioare, ci lipsa din continutul sau a unor prevederi referitoare la art. 109 din Legea nr. 92/1992, republicata. Or, potrivit competentei sale stabilite prin art. 146 din Constitutie, republicata, si prin Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, in exercitarea controlului de constitutionalitate a legilor si ordonantelor, Curtea se pronunta numai asupra concordantei acestora cu Constitutia, fara a le putea interpreta, modifica sau completa.
    Asadar, stabilirea drepturilor ce se cuvin persoanelor care au fost distinse prin conferirea unor decoratii reprezinta o optiune a legiuitorului si nu poate fi cenzurata de Curtea Constitutionala. Tot astfel, scoaterea din legislatie, prin abrogare, a unor acte normative, fiind atributul legiuitorului, excede competentei Curtii.
    Asa fiind, Curtea nu poate retine incalcarea prin art. 87 din Legea nr. 29/2000, cu modificarile ulterioare, a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al Romaniei, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Vasile Munteanu in Dosarul nr. 2.547/2003 al Curtii de Apel Bacau - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2004.

         PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
             prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 52/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 52 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 52/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu