DECIZIE Nr. 52 din 20 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin.
(1) lit. a) - e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 274 din 28 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 10 alin. (1) lit. a) - e) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, exceptie ridicata de Carmen Cucu in Dosarul nr.
1.633/2000 al Judecatoriei Focsani.
La apelul nominal se prezinta Aurelia Raducan, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata,
considerand ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
Constitutiei.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca autorul exceptiei nu si-a
intemeiat critica pe motive de neconstitutionalitate, ci pe modul de
interpretare si aplicare a unor dispozitii legale, solicitandu-se Curtii
Constitutionale sa pronunte o decizie interpretativa, ceea ce este contrar
prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.633/2000,
Judecatoria Focsani a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin. (1) lit. a) - e) din Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, exceptie ridicata de
Carmen Cucu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca "in masura
in care art. 10 se interpreteaza in sensul ca ocuparea unui post vacant din
invatamant trebuie sa se faca in ordinea situatiilor specificate la lit. a) -
e) si nu in sensul ca fiecare situatie este o modalitate de ocupare a unui
post, se aduce atingere dispozitiilor specificate la art. 38 alin. (1) si (2)
din Constitutie care consacra protectia sociala a locurilor de munca, care
impune asigurarea unui loc de munca".
Judecatoria Focsani, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata, deoarece dispozitiile art. 10 alin.
(1) lit. a) - e) din Legea nr. 128/1997 nu sunt contrare dispozitiilor art. 38
alin. (1) si (2) din Constitutie, textul de lege criticat vizand "aspectul
organizatoric al ocuparii posturilor in invatamant, fara ca prin aceasta sa se
aduca atingere dreptului la munca ori dreptului de a alege profesia sau locul
de munca".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia ridicata este
neintemeiata, deoarece reglementarea legala criticata "constituie o
aplicare directa a prevederilor constitutionale ale art. 38 alin. (1), intrucat
personalul didactic care, potrivit Legii nr. 128/1997, a ocupat prin concurs un
post didactic are posibilitatea sa se transfere, la cerere, in aceeasi
localitate sau in localitatea unde isi are domiciliul, in limitele aceluiasi
regim de mediu (daca este in mediul urban sau in mediul rural) si in unitati de
invatamant echivalente sau intr-o treapta inferioara de invatamant". Se
considera ca prin textul legal ce constituie obiectul exceptiei se ocroteste
dreptul personalului didactic de a ocupa un post in specialitate prin concurs,
iar in acest mod sunt respectate prevederile constitutionale privind dreptul la
munca si protectie sociala stabilite de art. 38 alin. (1) si (2) din
Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 alin. (1) lit. a) - e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16
iulie 1997, dispozitii care au urmatorul cuprins: "(1) Ordinea ocuparii
posturilor didactice din invatamantul de stat este:
a) pretransferarea personalului didactic, la cerere, in aceeasi localitate
sau in localitatea unde isi are domiciliul, in limitele aceluiasi regim de
mediu, in unitati de invatamant echivalente sau intr-o treapta inferioara de
invatamant, respectand prevederile art. 7 si ale art. 13 alin. (5), care se
aplica in mod corespunzator; daca postul este solicitat de doua sau mai multe
persoane, se organizeaza concurs;
b) transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin
restrangere de activitate sau prin desfiintarea unor unitati scolare;
transferul se efectueaza in unitati scolare echivalente sau intr-o treapta
inferioara de invatamant, in specialitate, in limitele aceluiasi regim de
mediu, rural sau urban, ori din mediul urban in mediul rural;
c) detasarea in interesul invatamantului, prin concurs specific;
d) ocuparea, prin concurs, a posturilor declarate vacante;
e) detasarea, la cererea persoanelor interesate, prin concurs
specific;"
Aceste dispozitii sunt apreciate de autorul exceptiei ca fiind contrare
prevederilor art. 38 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit carora:
"(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea
locului de munca sunt libere.
(2) Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de
protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si
al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte
situatii specifice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu pot fi
analizate sustinerile autorului acesteia referitoare la o eventuala
interpretare neconstitutionala a dispozitiilor art. 10 alin. (1) lit. a) - e)
din Legea nr. 128/1997 (interpretare data de organele invatamantului sau de
instanta judecatoreasca). Intr-adevar, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, "In exercitarea controlului, [...] Curtea Constitutionala nu
se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai
asupra intelesului sau contrar Constitutiei". Prin urmare, intrucat in
speta nu se evidentiaza "intelesul contrar Constitutiei", ci se
critica un posibil mod de interpretare, exceptia urmeaza sa fie respinsa ca
fiind inadmisibila.
De altfel, Curtea retine ca, potrivit art. 123 alin. (1) din Constitutie,
"Justitia se infaptuieste in numele legii" si astfel interpretarea si
aplicarea corecta a legii se realizeaza de instantele judecatoresti.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1) lit. a) - e) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, exceptie ridicata de Carmen Cucu in Dosarul nr.
1.633/2000 al Judecatoriei Focsani.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu