Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 52*) din 30 aprilie 1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 214 din 10 septembrie 1996


SmartCity3


   *) Definitiva prin nerecurare.

    Viorel Mihai Ciobanu     - presedinte
    Ioan Deleanu             - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Maria Bratu              - magistrat-asistent

    Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, avand in vedere actele si lucrarile Dosarului nr. 38 C/1996, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 2 aprilie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 124/1994 al Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16, art. 31 si 32 din Legea nr. 94/1992, raportate la dispozitiile art. 139 alin. (1) si (3) din Constitutie, de catre recurentul Scarlat Mircea.
    Prin exceptie se sustine ca textele art. 16, art. 31 si art. 32 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi sunt neconstitutionale, in raport cu speta dedusa judecatii, Curtea de Conturi neavand competenta exercitarii dreptului de control asupra actelor de gestiune cu caracter de oportunitate.
    Se motiveaza exceptia, fata de art. 139 alin. (1) din Constitutie, in sensul ca acest text de lege prevede ca Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public.
    Se mai face trimitere si la prevederile art. 139 alin. (3) din Constitutie, care prevad ca, la cererea Camerei Deputatilor sau a Senatului, Curtea de Conturi controleaza modul de gestionare a resurselor publice si raporteaza despre cele constatate. Astfel se trage concluzia ca, din compararea celor doua texte de lege, Curtea de Conturi, in temeiul art. 139 alin. (1) din Constitutie, realizeaza un control de legalitate si, numai in mod exceptional, la cererea Camerelor Parlamentului, poate realiza un control de oportunitate, in temeiul art. 139 alin. (3).
    De asemenea, se arata ca prin art. 16, art. 31 si art. 32 din Legea nr. 94/1992 s-a acordat un plus de competenta Curtii de Conturi si colegiilor sale jurisdictionale, ce nu a fost avut in vedere de Constituanta.
    In consecinta, se apreciaza ca aceste texte sunt neconstitutionale, controlul modului de gestionare, ca acte de oportunitate, putand intra in competenta Curtii de Conturi numai la cererea uneia dintre Camerele Parlamentului, in conformitate cu prevederile art. 139 alin. (3) din Constitutie, aceasta avand in competenta numai actele prevazute la art. 139 alin. (1) din legea fundamentala.
    Sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi, prin Incheierea din 2 aprilie 1996, a luat act de exceptia ridicata si a trimis-o Curtii Constitutionale in vederea solutionarii. Exprimandu-si opinia, Sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi apreciaza ca exceptia este vadit netemeinica, deoarece prevederile art. 16, art. 31 si art. 32 din Legea nr. 94/1992 nu contravin dispozitiilor art. 139 din Constitutie. In art. 139 alin. (1) din Constitutie se prevad atributii de control si jurisdictie "asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public". Din interpretarea termenilor de "formare, administrare si intrebuintare" rezulta nu numai aspectul de legalitate, ci si cel de economicitate, eficacitate si eficienta, care includ si oportunitatea. Cat priveste prevederile art. 139 alin. (3) din Constitutie, unde se dispune ca, la cererea Camerei Deputatilor sau a Senatului, Curtea de Conturi controleaza modul de gestionare a resurselor publice, aceste dispozitii nu numai ca nu limiteaza atributiile de control si jurisdictie ale Curtii de Conturi, ci, dimpotriva, le intareste.
    Se mai arata ca prin art. 139 alin. (3) din Constitutie se ofera posibilitatea unor controale suplimentare si extinse privind acte si operatiuni de gestiune care intereseaza in mod deosebit si societatea, asupra carora a fost declansat si un control parlamentar.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile art. 16, art. 31 si 32 din Legea nr. 94/1992, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16, art. 31 si 32 din Legea nr. 94/1992 a fost ridicata de recurentul Scarlat Mircea in Dosarul nr. 124/1994 al Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi.
    In legatura cu problema investirii Curtii Constitutionale, plenul acesteia, prin Decizia Plenului nr. II din 15 februarie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 13 martie 1995, a statuat ca, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, exceptiile privind neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor se pot ridica numai in fata instantelor judecatoresti stabilite de Legea nr. 92/1992 si de Legea nr. 54/1993, in baza art. 125 alin. (1) din Constitutie.
    Prin aceasta decizie Curtea a retinut in esenta urmatoarele:
    In aplicarea prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale se refera, de asemenea, in mod expres, la exceptiile ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si ordonantelor, stabilind conditiile in care Curtea poate fi sesizata. Astfel, la alin. (4) al art. 23 se prevede ca "Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate printr-o incheiere". Faptul ca acest alineat se refera numai la instanta nu poate duce la concluzia ca se are in vedere orice organ de jurisdictie, deoarece art. 23 trebuie interpretat sistematic si din moment ce in alin. (1) al acestuia, in concordanta cu art. 144 lit. c) din Constitutie, se arata despre care instante este vorba, din motive de redactare, in alineatele urmatoare [(2), (4), (5) si (6)], nu mai era necesar sa fie circumstantiate.
    Pentru a stabili care sunt instantele judecatoresti, raportarea se face in primul rand la Constitutie, care, in art. 125 alin. (1), dispune ca "Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege". Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca prevede la art. 10 ca "Instantele judecatoresti sunt: a) judecatoriile; b) tribunalele; c) curtile de apel; d) Curtea Suprema de Justitie". La acestea se pot adauga instantele militare organizate in temeiul art. 11 din Legea nr. 92/1992 si cele prin Legea nr. 54/1993, in: tribunale militare, tribunalul militar teritorial, Curtea Militara de Apel.
    Asa fiind, sesizarea Curtii Constitutionale cu o exceptie de neconstitutionalitate nu poate fi facuta, in mod legal, decat de una dintre instantele judecatoresti enumerate de lege. In acelasi sens a interpretat Curtea Constitutionala notiunea de instante judecatoresti si in cazurile in care s-a pronuntat cu privire la respectarea accesului liber la justitie; or nu este de acceptat ca aceleiasi notiuni sa i se dea interpretari diferite.
    Textul constitutional se refera la instante judecatoresti, care sunt expres si limitativ stabilite de lege, nefiind posibil ca sfera lor sa fie extinsa prin analogie. Faptul ca instantele Curtii de Conturi nu sunt instante judecatoresti rezulta si din imprejurarea ca art. 139 din Constitutie, care se refera la Curtea de Conturi, nu este inscris in capitolul VI al titlului "Autoritatea judecatoreasca". Pe de alta parte, aceste instante nu infaptuiesc justitia, deoarece art. 139 alin. (1) prevede doar ca "in conditiile legii, Curtea de Conturi exercita si atributii jurisdictionale".
    Cu referire la instantele Curtii de Conturi, este de necontestat ca impotriva hotararilor lor se poate exercita, dupa epuizarea cailor administrativ-jurisdictionale, recursul la Sectia de contencios administrativ a Curtii Supreme de Justitie, in temeiul art. 4 din Legea nr. 29/1990, unde se poate invoca exceptia de neconstitutionalitate. Imprejurarea ca exceptia poate fi invocata numai in fata instantei judecatoresti si deci judecatorul financiar ar fi obligat sa solutioneze pe fond litigiul, fara rezolvarea in prealabil a constitutionalitatii legii ce urmeaza sa o aplice, nu este specifica numai cazurilor in care cauzele sunt de competenta altor organe de jurisdictie, deoarece si instantele judecatoresti, cu exceptia Curtii Supreme de Justitie, pot proceda la solutionarea fondului, in conditiile in care legea lasa la latitudinea lor suspendarea judecatii [art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 si art. 32 din Legea nr. 56/1993]. De aceea art. 26 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992 ingaduie rejudecarea proceselor, daca s-a stabilit, prin decizia definitiva a Curtii Constitutionale, neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante.
    Este de mentionat ca Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. II din 15 februarie 1995 s-a pronuntat in temeiul art. 26 alin. 2 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, care prevede ca interpretarea data de plen, cu votul majoritatii judecatorilor, este obligatorie pentru completul de judecata. In sensul acestei decizii, respectiv ca instantele Curtii de Conturi nu pot sesiza Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 21 din 20 februarie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 55 din 23 martie 1995, si prin deciziile nr. 46 din 2 mai 1995 si nr. 14 din 13 februarie 1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996.
    Intrucat de la data acestei decizii nu au intervenit elemente care sa justifice o eventuala schimbare a practicii jurisdictionale a Curtii, urmeaza ca exceptia de fata sa fie respinsa ca vadit nefondata, Curtea Constitutionala nefiind legal sesizata.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit A. c), art. 23 alin. (2), art. 24 alin. (2) si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16, art. 31 si 32 din Legea nr. 94/1992, invocata de recurentul Scarlat Mircea in Dosarul nr. 124/1994 al Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi, Curtea Constitutionala nefiind legal sesizata.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata la data de 30 aprilie 1996.

               PRESEDINTE,
               prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu

               Magistrat-asistent,
               Maria Bratu




SmartCity5

COMENTARII la Decizia 52/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 52 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 52/1996
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu