Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 517 din 11 octombrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1041 din 23 noiembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Ion Tiuca              - procuror
    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Argirom International" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 5.232/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
    La apelul nominal raspund autorul exceptiei, prin avocat Florin Andreescu, si partea Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, prin reprezentant Vlad Mihai Cercel.
    Aparatorul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, aratand, mai intai, ca instanta de judecata a transat definitiv problema admisibilitatii sau inadmisibilitatii exceptiei, motivand solutia de admisibilitate prin aceea ca, indiferent de textele actelor normative ce ar putea fi invocate, toate fac trimitere la modul de calcul al cifrei de afaceri mentionate in art. 47 si art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002.
    Textele de lege criticate sunt contrare prevederilor art. 56 alin. (2) din Constitutie, intrucat, in esenta, veniturile incasate ca urmare a aplicarii tarifului de monitorizare nu reprezinta doar o sursa de finantare din venituri proprii pentru cheltuieli curente si de capital ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, ci reprezinta o sarcina fiscala, in sensul unei impuneri stabilite prin acte administrative in temeiul unor legi sau ordonante cu caracter de lege. Taxele impuse se incadreaza in categoria cheltuielilor publice, deoarece de domeniul comunicatiilor si serviciilor se ocupa agentii special infiintate, a caror activitate este asimilata celei a administratiei publice centrale, iar actele normative ale ministrilor de resort din respectivul domeniu se incadreaza in categoria actelor administratiei publice centrale. Actele elaborate de agentiile infiintate pe domenii de interes national sunt acte administrative si au caracter obligatoriu pentru categoriile de contribuabili carora li se adreseaza, chiar daca sumele obtinute din aceste taxe sunt considerate venituri proprii ale acestor agentii. Mai mult, insasi Agentia Nationala de Reglementare in Comunicatii recunoaste ca, in calitate de institutie publica, are rolul de a pune in aplicare politica nationala in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, de unde rezulta ca veniturile astfel obtinute au caracter public. In consecinta, impunerile vizate au caracterul unor sarcini fiscale, fiind taxe datorate cheltuielilor publice, si, in concordanta cu prevederile art. 56 din Constitutie, statul trebuie sa asigure justa lor asezare.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate fata de dispozitiile art. 148 alin. (2) din Constitutie, se arata ca sarcinile fiscale ale contribuabililor sunt asemanatoare si se aliniaza la politica Uniunii Europene, chiar si pana la momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Mai mult, dubla impunere economica, interzisa in Uniunea Europeana, reprezinta principiul de baza si in dreptul roman, in sensul ca baza de calcul a veniturilor este depasita prin luarea in calcul si a altor venituri decat cele care vizau domeniul comunicatiilor.
    In ceea ce priveste contrarietatea art. 47 si a art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 fata de art. 139 alin. (3) din Constitutie, referitor la destinatia veniturilor impuse in diverse domenii, se arata ca folosirea veniturilor potrivit destinatiei acestora implica in mod obligatoriu si stabilirea acestora potrivit provenientei lor.
    In sfarsit, considera ca modificarile legislative din domeniul comunicatiilor reprezinta o recunoastere implicita a neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, care sunt abrogate incepand cu data de 31 decembrie 2005. Depune note scrise.
    Reprezentantul Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, datorita lipsei legaturii textelor de lege criticate cu solutionarea cauzei in fond. In continuare, sustine ca tariful de monitorizare anual se determina in functie de cifra de afaceri, asa cum aceasta rezulta din situatiile financiare prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si transmise de furnizorii de retele sau servicii de comunicatii electronice, in temeiul art. 47 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002. Aceste situatii financiare reprezinta singurele documente financiar-contabile care ofera garantii privind corectitudinea datelor din contabilitatea furnizorului, in conditiile in care nici Legea contabilitatii si nici alt act normativ nu reglementeaza evidentierea distincta a veniturilor obtinute din desfasurarea unor activitati diferite de catre acelasi furnizor.
    Pe de alta parte, arata ca prin modul de determinare a tarifului de monitorizare, stabilit potrivit art. 47 din ordonanta criticata, se realizeaza si obiectivul referitor la protectia concurentei loiale, deoarece, prin stabilirea in sarcina furnizorilor care desfasoara si alte activitati decat furnizarea retelelor sau serviciilor de comunicatii electronice a obligatiei de plata a tarifului de monitorizare determinat in functie de intreaga lor cifra de afaceri, se incurajeaza crearea unor entitati cu personalitate juridica distincta avand ca obiect de activitate doar furnizarea de retele sau servicii de comunicatii electronice, in conditii de egalitate de tratament si evitare a subventionarii incrucisate.
    In final, precizeaza ca tariful de monitorizare nu reprezinta o sarcina fiscala, in sensul de contributie la cheltuielile publice, ci este o modalitate de constituire a resurselor financiare ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii. Spre deosebire de tariful de monitorizare, sarcinile fiscale nu se caracterizeaza prin interdependenta, in sensul ca stabilirea unei sarcini fiscale pentru un anumit operator economic nu poate avea nici un efect direct cu privire la sarcina fiscala datorata de un alt operator economic. Prin urmare, nu se poate retine neconstitutionalitatea dispozitiilor care reglementeaza tariful de monitorizare fata de prevederile art. 56 alin. (2) din Constitutie, intrucat tariful de monitorizare nu poate fi asimilat taxelor sau impozitelor, acesta avand alta natura juridica.
    In ceea ce priveste pretinsa contrarietate a textelor de lege criticate fata de dispozitiile art. 139 alin. (3) si ale art. 148 alin. (2) din Constitutie, precizeaza ca nici acestea nu au incidenta in cauza.
    In concluzie, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, mai intai ca inadmisibila, iar in masura in care Curtea nu-si va insusi aceasta solutie si va proceda la examinarea pe fond a textelor de lege criticate, exceptia sa fie respinsa ca neintemeiata, sens in care depune si note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens sustine ca textele de lege criticate nu stabilesc sarcini fiscale, ci determina doar modul de calcul al tarifului de monitorizare. Veniturile astfel obtinute au caracter extrabugetar, constituindu-se in surse de finantare pentru cheltuieli curente si de capital ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii. Pe de alta parte, se arata ca baza de calcul a tarifului de monitorizare este diferita de cea a impozitului pe profit, astfel ca nu se poate invoca dubla impunere, prin incalcarea art. 56 alin. (2) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 5.232/2004, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 47 - 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata prin Legea nr. 591/2002". Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Argirom International" - S.A. din Bucuresti in dosarul cu numarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea unei actiuni in contencios administrativ formulate de aceasta in contradictoriu cu parata Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de lege criticate instituie o dubla impunere, mai intai prin stabilirea unor taxe asupra intregii cifre de afaceri a unei societati comerciale si apoi prin supunerea aceleiasi cifre de afaceri unei alte impozitari asupra profiturilor obtinute. Astfel se realizeaza o "incalcare grava a prevederilor constitutionale" cuprinse in art. 56 alin. (2), referitoare la justa asezare a sarcinilor fiscale.
    In cauza, autorul exceptiei contesta o decizie a Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, sustinand ca la stabilirea sarcinilor fiscale datorate catre aceasta trebuie avute in vedere doar veniturile realizate de o societate comerciala din activitatile de furnizare a serviciilor publice de comunicatii electronice, si nu intreaga cifra de afaceri, care poate include si venituri inregistrate ca urmare a prestarii unor alte activitati ce excedeaza domeniului comunicatiilor. Se arata in acest sens ca atat Legea gazelor nr. 351/2004, cat si Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice instituie taxe care, potrivit art. 139 alin. (3) din Constitutie, se folosesc numai in domeniul specific de reglementare al legii respective, astfel ca tarifarea acestor taxe din venituri obtinute din alte domenii contravine normei constitutionale indicate.
    Se mai sustine si incalcarea art. 148 alin. (2) din Legea fundamentala, aratandu-se ca supraimpozitarea contribuabililor a constituit o preocupare permanenta la nivel international, iar codul nostru fiscal, care corespunde conventiilor internationale de evitare a dublei impozitari, respecta acest principiu nu numai in ceea ce priveste contribuabilii din state diferite, dar si in plan intern, astfel incat nici o lege nu poate avea efecte prin care sa se ajunga la impozitarea repetata a aceleiasi materii. Chiar daca obligatiile fiscale in speta sunt impuse de legi speciale, si nu in mod direct de Codul fiscal, se apreciaza ca acestea trebuie "sa se supuna prevederilor constitutionale in materie fiscala".
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal apreciaza ca dispozitiile art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 nu incalca prevederile constitutionale invocate. "Contributia pentru compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal nu este o sarcina fiscala in sensul de contributie la cheltuielile publice, ci reprezinta o modalitate de constituire a resurselor financiare ale unei activitati finantate integral din venituri proprii, conform art. 32 din Decizia nr. 1.074/EN/2004 a presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii privind implementarea serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 750/2004."
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor este neintemeiata.
    In ceea ce priveste pretinsa contrarietate a textelor de lege criticate fata de art. 56 alin. (2) din Constitutie, se arata ca acestea nu au ca obiect de reglementare stabilirea unor "sarcini fiscale", ci stabilesc modul de calcul al tarifului de monitorizare perceput de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii de la toti furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice, iar potrivit art. 41 din ordonanta criticata, veniturile obtinute de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii in urma incasarii tarifului legal de monitorizare nu constituie surse ale bugetului de stat, ci au natura unor venituri extrabugetare la bugetul Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii. Mai mult, se precizeaza ca textele de lege criticate nu impun o dubla impozitare, asa cum sustine autorul exceptiei, ci tariful de monitorizare are ca baza de determinare cifra de afaceri a furnizorilor serviciilor prevazute de lege, in timp ce impozitul pe profit se determina, in esenta, potrivit regulilor generale prevazute de art. 19 din Codul fiscal, prin aplicarea cotei de impozitare de 16% la profitul impozabil, care constituie o baza de calcul diferita de cifra de afaceri.
    In ceea ce priveste sustinerile potrivit carora supraimpozitarea contribuabililor, ca urmare a aplicarii art. 47 - 48 din ordonanta criticata, reprezinta si o incalcare a normelor internationale in materie, precum si a art. 148 alin. (2) din Constitutie, se sustine ca si aceste critici sunt neintemeiate. Pentru aplicarea principiului evitarii dublei impozitari, invocat de autorul exceptiei si consacrat atat la nivel international, cat si in plan intern prin art. 87 - 91 din Codul fiscal, este necesara prezenta unui element de extraneitate. Or, prevederile art. 47 - 48 din ordonanta criticata nu contin un asemenea element, astfel ca nu au nici o legatura cu dubla impunere.
    In final, se mentioneaza ca in Proiectul de lege privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul comunicatiilor, trimis Presedintelui Romaniei spre promulgare in data de 6 iulie 2005, se prevad, la art. II pct. 4, abrogarea art. 47 - 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 si introducerea unui capitol distinct referitor la tariful de monitorizare. Totodata, la art. II pct. 5 din acest proiect de lege "se preconizeaza ca, pentru calcularea tarifului de monitorizare, sa fie avute in vedere, din cifra de afaceri, numai veniturile realizate din activitatea desfasurata in domeniul comunicatiilor".
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 sunt constitutionale.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textelor de lege indicate fata de prevederile art. 56 alin. (2) din Constitutie, se apreciaza ca aceasta nu poate fi retinuta. "Tariful de monitorizare datorat de furnizorii de servicii de comunicatii electronice reprezinta sursa pentru finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii", ceea ce nu constituie o incalcare a dispozitiilor din Legea fundamentala referitoare la justa asezare a sarcinilor fiscale. In plus, se mentioneaza ca "modul de stabilire a cuantumului tarifului de monitorizare reprezinta atributul legiuitorului si nu constituie o problema de constitutionalitate".
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 fata de prevederile art. 139 alin. (3) si ale art. 148 alin. (2) din Constitutie, se apreciaza ca acestea nu au incidenta in cauza de fata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 791 din 30 octombrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Dispozitiile de lege criticate au urmatorul continut:
    - Art. 47: "(1) Furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice autorizati in conditiile prezentei ordonante de urgenta datoreaza ANRC un tarif de monitorizare anual, calculat ca un procent din cifra de afaceri a fiecarui furnizor.
    (2) Procentul prevazut la alin. (1) este egal pentru toti furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice si se determina anual, fara a depasi 0,5%, ca raport intre:
    a) cheltuielile estimate pe anul in curs, prevazute in bugetul aprobat potrivit art. 42, din care se scad veniturile estimate a se realiza din alte surse, prevazute in bugetul aprobat; si
    b) cifra de afaceri cumulata, corespunzatoare anului anterior, a tuturor furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice autorizati in conditiile art. 4.
    (3) Tariful de monitorizare datorat de fiecare furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice se stabileste prin decizie a presedintelui ANRC, ca produs intre:
    a) procentul determinat potrivit prevederilor alin. (2); si
    b) cifra de afaceri a furnizorului respectiv, corespunzatoare anului anterior.
    (4) Decizia prin care se stabileste tariful de monitorizare datorat pentru un an se comunica in scris fiecarui furnizor, pana la data de 15 mai a anului respectiv, prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire.
    (5) Tariful de monitorizare datorat trebuie achitat in doua transe egale, prima in cel mult 45 de zile de la data comunicarii deciziei prevazute la alin. (4), iar cea de-a doua pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.
    (6) In scopul aplicarii prevederilor prezentului capitol cifra de afaceri este suma veniturilor realizate din vanzarile de produse sau din prestarile de servicii efectuate de agentul economic in cursul unui exercitiu financiar.
    (7) In vederea determinarii cifrei de afaceri furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice au obligatia de a transmite ANRC un exemplar al situatiilor financiare anuale, o data cu depunerea acestora la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in termenul prevazut de lege.
    (8) Sunt exceptate de la plata tarifului de monitorizare anual persoanele autorizate in conditiile art. 4, care furnizeaza exclusiv pentru nevoi proprii retele si servicii de comunicatii electronice ce utilizeaza frecvente radioelectrice.";
    - Art. 48: "(1) La incetarea activitatii in domeniul comunicatiilor electronice, indiferent de forma acestei incetari, orice furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice autorizat potrivit art. 4, cu exceptia celor prevazuti la art. 47 alin. (8), are obligatia de a achita un tarif de monitorizare corespunzator, stabilit astfel:
    a) in cazul in care incetarea activitatii se produce inainte de stabilirea tarifului de monitorizare anual, in conditiile art. 47, furnizorul datoreaza un tarif de monitorizare ce reprezinta produsul dintre procentul stabilit de ANRC in conditiile art. 47 alin. (2) pentru anul anterior si cifra de afaceri cumulata a anului anterior si a anului in curs a furnizorului respectiv;
    b) in cazul in care incetarea activitatii se produce dupa stabilirea tarifului de monitorizare anual, in conditiile art. 47, pe langa acest tarif furnizorul datoreaza si un tarif suplimentar, calculat ca produs intre procentul stabilit de ANRC in conditiile art. 47 alin. (2) pentru anul in curs si cifra de afaceri a furnizorului pe anul in curs.
    (2) Tariful de monitorizare prevazut la alin. (1) trebuie achitat la data determinarii, in conditiile legii, a cifrei de afaceri."
    Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale mentionate incalca dispozitiile art. 56 alin. (2), art. 139 alin. (3) si ale art. 148 alin. (2) din Constitutie, care au urmatorul continut:
    - Art. 56 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
    - Art. 139 alin. (3): "Sumele reprezentand contributiile la constituirea unor fonduri se folosesc, in conditiile legii, numai potrivit destinatiei acestora.";
    - Art. 148 alin. (2): "Ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    Critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor vizeaza contrarietatea acestora fata de prevederile art. 56 alin. (2), art. 139 alin. (3) si ale art. 148 alin. (2) din Constitutie. Astfel, autorul exceptiei sustine, in esenta, ca prin modul de calcul al tarifului de monitorizare anual datorat de fiecare furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice se realizeaza o dubla impunere a acestora, in conditiile in care suma datorata se determina prin raportarea la cifra de afaceri obtinuta ca urmare a desfasurarii activitatii respectivului furnizor, indiferent daca aceasta se include sau nu in domeniul comunicatiilor.
    In ceea ce priveste sustinerea Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, Curtea nu si-o insuseste, intrucat solutia stabilita in domeniul comunicatiilor electronice privitoare la "cifra de afaceri" este cea consacrata de art. 47 alin. (6) din ordonanta, si, sub acest aspect, textele de lege criticate au legatura cu solutionarea cauzei.
    Curtea constata ca, potrivit art. 37 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii este o institutie publica cu personalitate juridica aflata in subordinea Guvernului, finantata integral din venituri extrabugetare, care are rolul de a pune in aplicare politica nationala in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale. In exercitarea atributiilor sale, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii are, potrivit art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, dreptul de a stabili conditiile in care se realizeaza aceasta activitate, precum si drepturile si obligatiile care revin furnizorilor fiecarui tip de retea sau de serviciu. Printre obligatii este prevazuta, la art. 5 alin. (2) lit. b) din ordonanta, si plata tarifului de monitorizare anual. Dispozitiile art. 47 prevad ca acest tarif este calculat ca un procent din cifra de afaceri a fiecarui furnizor, ca procentul este egal pentru toti furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice si se determina anual, fara a depasi 0,5%, ca raport intre cheltuielile estimate pe anul in curs, prevazute in bugetul aprobat de Guvern, potrivit art. 42, din care se scad veniturile estimate a se realiza din alte surse, prevazute in bugetul aprobat si cifra de afaceri cumulata, corespunzatoare anului anterior, a tuturor furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice autorizati potrivit legii.
    Curtea constata, totodata, ca aspectul esential vizat de critica de neconstitutionalitate formulata de autorul prezentei exceptii priveste natura tarifului de monitorizare, respectiv daca acesta se incadreaza sau nu in categoria sarcinilor fiscale, asa cum acestea sunt prevazute de art. 139 din Constitutie si asupra carora art. 56 alin. (2) din aceasta impune o asezare justa.
    Pentru ca tariful de monitorizare anual sa reprezinte, asa cum sustine autorul exceptiei, o contributie financiara destinata cheltuielilor publice, deci bugetului de stat, acesta ar trebui sa aiba natura juridico-economica de impozit, de taxe sau de alte contributii care, potrivit legii, constituie sursa de venituri la bugetul de stat.
    Potrivit art. 2 pct. 29 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, impozitul este acea "prelevare obligatorie, fara contraprestatie si nerambursabila, efectuata de catre administratia publica pentru satisfacerea necesitatilor de interes general", iar potrivit pct. 40 al aceluiasi articol, taxa este "suma platita de o persoana fizica sau juridica, de regula, pentru serviciile prestate acesteia de catre un agent economic, o institutie publica sau un serviciu public". Pe de alta parte, tariful exprima pretul oficial stabilit pentru serviciile prestate sau lucrarile executate, in functie de importanta, volumul si valoarea acestora.
    Prin urmare, Curtea retine ca tariful de monitorizare anual, stabilit prin decizia Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii in sarcina fiecarui furnizor de retele sau servicii de comunicatii electronice, nu reprezinta o sarcina fiscala, in sensul de impozite sau de taxe ce constituie venituri la bugetul de stat, ci este o plata legala pentru activitatea de supraveghere si control al pietei comunicatiilor electronice, desfasurata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii. Pe de alta parte, chiar din economia dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 rezulta faptul ca sumele incasate din tariful de monitorizare datorat, in conformitate cu prevederile art. 47 si 48, se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii si sunt folosite in conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii. Chiar daca modul de calcul al tarifului de monitorizare anual se raporteaza la cifra de afaceri ca suma a veniturilor realizate din vanzarile de produse sau din prestarile de servicii efectuate de agentul economic in cursul unui exercitiu financiar, aceasta nu permite o asimilare a tarifului cu impozitul pe profit, care, potrivit reglementarilor Codului fiscal, are o alta formula de calcul, respectiv o cota de impozitare de 16% din profitul impozabil.
    In consecinta, Curtea constata ca in speta nu este incidenta problema unei duble impuneri, astfel ca pretinsa contrarietate a dispozitiilor art. 47 si 48 din ordonanta fata de prevederile art. 56 alin. (2) si ale art. 139 alin. (3) din Constitutie nu poate fi retinuta. In ceea ce priveste invocarea art. 148 alin. (2) din Constitutie ca pretins a fi incalcat, Curtea constata, de asemenea, ca nici aceasta critica nu poate fi retinuta, in conditiile in care normele constitutionale indicate au aplicabilitate dupa momentul aderarii Romaniei la tratatele constitutive ale Uniunii Europene.
    In sfarsit, Curtea considera ca fiind oportuna adoptarea unor reglementari care sa prevada posibilitatea utilizarii unor evidente contabile distincte, in functie de activitatile pe care un agent economic le desfasoara in cadrul aceleiasi entitati juridice. In acest sens, Curtea constata ca art. II pct. 4 din Legea nr. 239/2005 privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul comunicatiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 26 iulie 2005, prevede abrogarea art. 47 si a art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, care, potrivit art. III, intra in vigoare la data de 31 decembrie 2005. Totodata, Legea nr. 239/2005 introduce, prin art. II pct. 5, un nou capitol - Capitolul VIII^1 - "Tariful de monitorizare", in cuprinsul caruia, la art. 48^4 alin. (2), se prevede ca furnizorii de retele publice de comunicatii electronice, furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau furnizorii de servicii postale pot solicita, in vederea determinarii tarifului de monitorizare aplicabil, luarea in consideratie a veniturilor rezultate din furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice ori din furnizarea de servicii postale, in locul cifrei de afaceri prevazute in situatiile financiare anuale intocmite pentru anul anterior celui pentru care se datoreaza tariful de monitorizare estimativ.
    In ceea ce priveste modul de determinare a contributiei pentru compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal la plata careia a fost obligata Societatea Comerciala "Argirom International" - S.A. din Bucuresti, Curtea constata ca aceasta nu este o problema de constitutionalitate, ci o problema de interpretare si aplicare a textelor de lege, care este de competenta instantei de judecata sesizate cu judecarea cauzei in fond.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Argirom International" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 5.232/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 octombrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Claudia Margareta Nita

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 517/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 517 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 517/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu