Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 514 din 8 mai 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale si art. 22 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 495 din 2 iulie 2008



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Marinela Mincă                                - procuror

Patricia Marilena Ionea                    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi ale art. 22 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Sorin Virgil Boancă în Dosarul nr. 996/30/2007 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale.

La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, prin avocatul Virgil Melnic, şi părţile Societatea Comercială „Werzalit Lemn Tech" - S.C.S., Stephan Kilian Rambacher, Ion Boc, Alfred Johannes Klaus, Constantin Rapcea şi Paul Mânzur, prin consilierul juridic Voichiţa Ofelia Cotolan. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Reprezentantul autorului excepţiei susţine că, deşi Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale ar trebui să îndeplinească rolul de asigurător în cazul accidentelor de muncă, aceasta, în realitate, nu acoperă pagubele rezultate în urma producerii unui astfel de accident. Astfel, această instituţie se îndepărtează de noţiunea de asigurător pe care o dă Legea nr. 32/2000. In ceea ce priveşte art. 22 din Codul de procedură penală, arată că nicio altă autoritate decât cele prevăzute prin lege pentru a constata un accident de muncă nu poate modifica datele cuprinse în procesul-verbal de constatare, întrucât s-ar încălca principiul separaţiei puterilor în stat.

Reprezentantul părţilor Societatea Comercială „Werzalit Lemn Tech" - S.C.S., Stephan Kilian Rambacher, Ion Boc, Alfred Johannes Klaus, Constantin Rapcea şi Paul Mânzur solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată. Astfel, în opinia sa, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale îndeplineşte rolul de asigurător potrivit art. 34 alin. (3) din Constituţie, iar acest lucru nu poate fi contestat prin paralela făcută între diferite legi.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, considerând că cele invocate de autorul excepţiei au în vedere omisiuni legislative, probleme de aplicare a legii şi pornesc de la compararea conţinutului unor texte de lege între ele, aspecte pe care Curtea Constituţională, potrivit competenţei sale, nu le poate soluţiona.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 7 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 996/30/2007, Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi art. 22 din Codul de procedură penală. Excepţia a fost ridicată de Sorin Virgil Boancă cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 996 din 3 mai 2007, pronunţată de Tribunalul Timiş în Dosarul nr. 996/30/2007.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei arată, în esenţă, că art. 8 din Legea nr. 346/2002 contravine dispoziţiilor art. 16, 21, 22, 31, 41 şi 136 din Constituţie. Astfel, în opinia sa, Casa Naţională de Pensii şi alte Drepturi de Asigurări Sociale nu este un asigurător potrivit definiţiei date acestei noţiuni prin Legea nr. 32/2000, întrucât nu acoperă prejudiciile asiguraţilor aşa cum se întâmplă, spre exemplu, în cazul accidentelor de circulaţie. In ceea ce priveşte art. 22 din Codul de procedură penală, susţine că acesta încalcă principiul separaţiei puterilor în stat, precum şi art. 124, 126 şi 131 din Constituţie. In legătură cu aceasta, arată că, în situaţia în care procesul-verbal de constatare a unui accident de muncă nu a fost contestat, nici instanţa, nici procurorul nu are competenţa legală să constate altceva.

Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale consideră că textele de lege criticate nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale invocate.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul arată că, potrivit art. 34 alin. (3) din Constituţie, „organizarea asistenţei medicale şi a sistemului de asigurări sociale pentru boală, accidente, maternitate şi recuperare, controlul exercitării profesiilor medicale şi a activităţilor paramedicale, precum şi alte măsuri de protecţie a sănătăţii fizice şi mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii", iar, în aceste condiţii, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale îndeplineşte rolul de asigurător stabilit prin Legea nr. 346/2002. Faptul că legiuitorul a optat pentru o reglementare diferită a sistemului de asigurări în cazul accidentelor de muncă faţă de cel aplicabil în cazul accidentelor de circulaţie nu intră în conflict cu normele constituţionale. De asemenea, consideră că prevederile art. 22 din Codul de procedură penală nu intră în conflict cu normele constituţionale invocate de autorul excepţiei.

Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 8 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002, cu modificările aduse prin art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003. De asemenea, sunt criticate şi dispoziţiile art. 22 din Codul de procedură penală.

Textele de lege criticate au următoarea redactare:

-Art. 8 din Legea nr. 346/2002: „(1) Are calitatea de asigurător, potrivit prezentei legi, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, denumită în continuare CNPAS.

(2)  Atribuţiile specifice de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale se exercită de casele teritoriale de pensii.

(3)  Atribuţiile specifice de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, în calitate de prestatori de servicii, pot fi realizate, în condiţiile prezentei legi, şi de asociaţii profesionale de asigurare, constituite în acest scop pe sectoare de activitate ale economiei naţionale.

(4)  Asociaţiile profesionale de asigurare funcţionează pe bază de statut propriu, cu respectarea prevederilor prezentei legi şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.";

- Art. 22 din Codul de procedură penală: „Hotărârea definitivă a instanţei penale are autoritate de lucru judecat în faţa instanţei civile care judecă acţiunea civilă, cu privire la existenţa faptei, a persoanei care a săvârşit-o şi a vinovăţiei acesteia.

Hotărârea definitivă a instanţei civile prin care a fost soluţionată acţiunea civilă nu are autoritate de lucru judecat în faţa organului de urmărire penală şi a instanţei penale, cu privire la existenţa faptei penale, a persoanei care a săvârşit-o şi a vinovăţiei acesteia."

Autorul excepţiei consideră că textele de lege criticate sunt contrare următoarelor prevederi constituţionale: art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrul puterilor în cadrul democraţiei constituţionale, art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 22 privind dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi psihică, art. 31 privind dreptul la informaţie, art. 34 privind dreptul la ocrotirea sănătăţii, art. 41 privind munca şi protecţia socială a muncii, art. 124 referitor la înfăptuirea justiţiei, art. 126 privind instanţele judecătoreşti, art. 131 referitor la rolul Ministerului Public şi art. 136 referitor la proprietate.

Examinând critica autorului excepţiei în ceea ce priveşte art. 22 din Codul de procedură penală, Curtea constată că, în realitate, autorul excepţiei este nemulţumit de faptul că instanţa de judecată a dat o hotărâre care nu a ţinut cont de cele menţionate în procesul-verbal prin care s-a constat accidentul de muncă în care a fost implicat, proces-verbal ce nu a fost contestat, iar hotărârea instanţei a rămas definitivă, astfel că se bucură de autoritatea de lucru judecat. Astfel, autorul excepţiei apreciază că a fost încălcat principiul separaţiei puterilor în stat, instanţa de judecată şi procurorul dând o decizie contrară celor constatate de autorităţile în drept să constate accidentul de muncă.

Faţă de această motivare, Curtea reţine că toate aceste împrejurări invocate de autorul excepţiei nu sunt generate de conţinutul textului de lege criticat, ci reprezintă în exclusivitate probleme de aplicare a legii, de competenţa instanţei de judecată, iar nu a instanţei de contencios constituţional.

Analizând în continuare critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Legea nr. 346/2002, Curtea constată că aceasta se referă la faptul că asiguratul nu este despăgubit pentru pagubele suferite ca urmare a producerii unui accident de muncă în mod asemănător accidentelor de circulaţie. Astfel, în opinia autorului excepţiei, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale nu îndeplineşte în realitate rolul de asigurător.

Faţă de aceste susţineri, Curtea reţine că asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale în cadrul sistemului public de asigurări sociale este caracterizată de o serie de particularităţi determinate de contextul raporturilor juridice în care se naşte dreptul de a obţine asigurarea, respectiv raporturi de muncă, de modalităţile specifice necesare pentru a diminua şi compensa consecinţele accidentelor de muncă şi ale bolilor profesionale, cât şi de statutul pe care îl are CNPAS în calitate de asigurător, respectiv de instituţie publică autonomă de interes naţional, supusă unor reglementări speciale, deosebite de cele aplicabile societăţilor comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare ori societăţilor mutuale supuse Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000. Aşa fiind, nu se poate reţine că este vorba de o încălcare a principiului constituţional al egalităţii în drepturi a cetăţenilor de vreme ce situaţiile avute în vedere sunt diferite, justificând, în consecinţă, instituirea unui tratament juridic diferenţiat. In plus, trebuie reţinut că, aşa cum reiese din conţinutul art. 34 alin. (3) din Constituţie, legiuitorul este liber să stabilească modul de organizare a sistemului de asigurări sociale pentru boală, accidente, maternitate şi recuperare, controlul exercitării profesiilor medicale şi a activităţilor paramedicale, precum şi alte măsuri de protecţie a sănătăţii fizice şi mentale a persoanei.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1.  Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Sorin Virgil Boancă în Dosarul nr. 996/30/2007 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale.

2.  Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al Curţii de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 514/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 514 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 514/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu