Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 513 din  6 octombrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 8 lit. c) si alin. 9 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1089 din  2 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                 - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Aspazia Cojocaru          - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Acsinte Gaspar            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Ion Predescu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Marinela Minca            - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 8 lit. c) si alin. 9 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata, din oficiu, de Judecatoria Iasi in Dosarul nr. 16.100/2004 al acestei instante.
    La apelul nominal se prezinta partea Societatea Comerciala "Pres Com" - S.R.L. din Brasov, prin consilier juridic, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul partii Societatea Comerciala "Pres Com" - S.R.L. din Brasov solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca art. 278^1 din Codul de procedura penala instituie o procedura speciala, dar care respecta principiul contradictorialitatii, toate partile inclusiv persoana acuzata de comiterea unei fapte penale, avand posibilitatea de a se apara.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 16.100/2004, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 8 lit. c) si alin. 9 din Codul de procedura penala. Exceptia a fost ridicata, din oficiu, de instanta de judecata cu prilejul solutionarii unei actiuni penale.
    Judecatoria Iasi, in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, arata ca "nu este reglementat cuprinsul acestei plangeri [plangerea in fata instantei impotriva rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata], respectiv conditiile obligatorii pe care ar trebui sa le cuprinda, asemanator celorlalte acte de sesizare reglementate de Codul de procedura penala la art. 263 si art. 283, rechizitoriul si plangerea prealabila. In acest fel, instanta constata lipsa a cel putin doua elemente care scapa verificarii instantei, respectiv descrierea faptei si incadrarea juridica a acesteia, elemente deosebit de importante care impiedica inculpatul in efectuarea unei aparari in conditiile legale, dar si desfasurarea unui proces echitabil, conform dispozitiilor art. 24 din Constitutia Romaniei si art. 6 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale".
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate. Astfel, odata cu admiterea plangerii si retinerea cauzei spre judecare, urmarirea penala este redeschisa. Or, anterior, pe parcursul acesteia, invinuitului i-a fost adusa la cunostinta invinuirea, i s-a garantat dreptul la aparare, a fost audiat in aceasta calitate, avand posibilitatea de a propune orice probe in aparare, fiindu-i respectate toate garantiile procesuale. Desi dupa retinerea cauzei spre judecare invinuitul dobandeste calitatea de inculpat, acesta se bucura de prezumtia de nevinovatie, fiindu-i respectate libertatea individuala si dreptul la aparare.
    Totodata, in temeiul dispozitiilor constitutionale ale art. 126 alin. (2), legiuitorul este unica autoritate competenta de a reglementa procedura de judecata, cu respectarea celorlalte norme constitutionale. De asemenea, prin posibilitatea instantei de a retine cauza spre judecare, nu se aduce atingere infaptuirii justitiei, intrucat incheierea "poate fi atacata cu apel sau cu recurs odata cu fondul ori cu sentinta sau decizia recurata, in temeiul dispozitiilor art. 361 alin. 2 si art. 385^1 alin. 2 din Codul de procedura penala, asigurandu-se pe deplin atat egalitatea in drepturi, accesul liber la justitie, dreptul la aparare, cat si dreptul la un proces echitabil".
    Avocatul Poporului arata ca textele criticate sunt constitutionale. Astfel, procedura de judecare a plangerilor impotriva rezolutiilor sau ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata este o procedura contradictorie, in care toate partile, inclusiv persoana acuzata de comiterea unei fapte penale, au posibilitatea de a se apara si de a cere fie mentinerea solutiei procurorului, fie investirea instantei cu judecarea infractiunii reclamate. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, apreciaza ca textele criticate nu inlatura posibilitatea inculpatului de a beneficia de drepturile si garantiile procesuale instituite prin lege, in cadrul unui proces public, judecat de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, intr-un termen rezonabil.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 278^1 alin. 8 lit. c) si alin. 9 din Codul de procedura penala, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 281/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura penala si a unor legi speciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003. Textele criticate au urmatorul continut:
    "Instanta pronunta una dintre urmatoarele solutii:
    [...] c) admite plangerea, prin incheiere, desfiinteaza rezolutia sau ordonanta atacata si, cand probele existente la dosar sunt suficiente pentru judecarea cauzei, retine cauza spre judecare, dispozitiile privind judecarea in prima instanta si caile de atac, aplicandu-se in mod corespunzator.
    In cazul prevazut la alin. 8 lit. c), actul de sesizare a instantei, ca prima instanta, il constituie plangerea persoanei la care se refera alin. 1".
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, instanta de judecata invoca incalcarea prevederilor art. 24 din Constitutie, potrivit carora:
    "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu."
    De asemenea, s-a invocat si incalcarea art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit caruia:
    "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinte poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele criticate au mai facut, in numeroase randuri, obiect al controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 172 din 22 martie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 343 din 22 aprilie 2005, Decizia nr. 1 din 18 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 18 februarie 2005, Decizia nr. 233 din 21 aprilie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 9 iunie 2005, sau Decizia nr. 414 din 12 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.119 din 29 noiembrie 2004, Curtea Constitutionala a retinut ca procedura de judecare a plangerilor impotriva rezolutiilor sau ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata, prevazuta de art. 278^1 din Codul de procedura penala, este o procedura contradictorie, in care toate partile, inclusiv persoana acuzata de comiterea unei fapte penale, au posibilitatea de a se apara si de a cere fie mentinerea solutiei procurorului, fie investirea instantei cu judecarea infractiunii reclamate. In aceasta din urma ipoteza, inculpatul beneficiaza de toate mijloacele de aparare si de toate garantiile procesuale prevazute de lege.
    Admitand plangerea impotriva rezolutiilor sau ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata, instanta de judecata apreciaza si cu privire la probele administrate in dosarul de urmarire penala, inclusiv sub aspectul faptului daca acestea au fost sau nu suficiente pentru a fundamenta solutia organului de cercetare penala. Astfel, admitand plangerea si desfiintand rezolutia sau ordonanta atacata, instanta poate sa dispuna, atunci cand probele existente la dosar sunt suficiente pentru judecarea cauzei, retinerea cauzei spre judecare, dispozitiile privind judecarea in prima instanta si caile de atac aplicandu-se in mod corespunzator. Prin urmare, accesul liber la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie este pe deplin asigurat, petentul avand posibilitatea sa se prevaleze de toate garantiile procesuale ce caracterizeaza acest drept fundamental, inclusiv de posibilitatea de a solicita administrarea oricaror inscrisuri noi si de a exercita caile de atac prevazute de lege.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, argumentarea si solutia retinute in deciziile de mai sus isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 8 lit. c) si alin. 9 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata, din oficiu, de Judecatoria Iasi in Dosarul nr. 16.100/2004 al acestei instante.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 octombrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 513/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 513 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 513/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu