DECIZIE Nr. 51 din 12 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 186 din 3 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Corina
Gealan" - S.R.L. din Bragadiru in Dosarul nr. 2.754/2003 al Judecatoriei
Buftea.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat Ion Bunescu, cu
delegatie la dosar, precum si Consiliul Concurentei, prin consilier juridic
Irina Petho, cu delegatie la dosar.
Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, intrucat apreciaza ca art. 2
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 108 alin. (2), care stabileste ca hotararile
Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor [art. 108 alin. (2),
anterior revizuirii si republicarii Constitutiei - art. 107 alin. (2)]. In
consecinta, considera ca, potrivit acestei prevederi constitutionale, atunci
cand legea nu dispune ca anumite fapte constituie contraventii, nici prin
hotararea Guvernului emisa pentru executarea ei acestea nu pot fi stabilite.
Mai arata ca atat "aplicarea legii", cat si "organizarea
executarii legii" privesc administrarea sau punerea in practica a unui
ansamblu de norme si de reguli juridice pe care le stabileste legea insasi,
astfel ca intre acestea nu se poate face distinctie. In sfarsit, se arata ca
prin Hotararea Guvernului nr. 599/2000, emisa in vederea aplicarii Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, se stabilesc contraventii pentru
neraportarea ajutoarelor de stat, desi legea nu contine dispozitii in acest
sens. Depune note scrise.
Consiliul Concurentei solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. Considera ca in notiunea de
"organizare a executarii legii" sunt cuprinse inclusiv masurile
privind sanctionarea incalcarii legii. Apreciaza, de asemenea, ca vointa
legiuitorului constituant a fost de a permite si autoritatii publice care are
ca atributie organizarea executarii unei anumite legi sa stabileasca si sa
sanctioneze contraventii. Depune la dosarul cauzei note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca legiuitorul a lasat Guvernului posibilitatea
stabilirii masurilor de organizare a executarii legilor, astfel incat prin
hotarari de Guvern se pot stabili si sanctiuni pentru contraventii, dar numai
in masura in care acest lucru e necesar pentru organizarea executarii legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.754/2003,
Judecatoria Buftea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare. Exceptia a
fost ridicata de Societatea Comerciala "Corina Gealan" - S.R.L. din
Bragadiru intr-o cauza civila privind solutionarea plangerii formulate
impotriva unui proces-verbal de constatare a contraventiei intocmit de Oficiul
Concurentei - Inspectoratul de Concurenta al Judetului Ilfov.
In motivarea exceptiei se sustine ca art. 2 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile ulterioare, care prevede ca prin legi,
ordonante sau hotarari ale Guvernului se pot stabili si sanctiona contraventii
in toate domeniile de activitate, "este neconstitutional in masura in care
acesta este inteles ca printr-o hotarare de Guvern data in aplicarea unei
anumite legi se pot stabili si sanctiona contraventii, desi in legea respectiva
nu sunt prevazute acele contraventii". In consecinta, se considera ca
dispozitiile de lege criticate sunt in contradictie cu dispozitiile art. 107
alin. (2) din Constitutie [devenit art. 108 alin. (2)], intrucat hotararile
Guvernului sunt subsecvente legilor in aplicarea carora au fost emise, neputand
depasi cadrul de reglementare al acestora.
Judecatoria Buftea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este intemeiata, deoarece, desi conform art. 107 alin. (2) din Constitutie
hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor, din
prevederile de lege criticate rezulta ca se pot stabili contraventii prin
hotarare a Guvernului, cu toate ca legea in aplicarea careia aceasta a fost
emisa nu instituie nici o contraventie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens arata ca textul de lege criticat trebuie
interpretat "in contextul general al actului normativ, din care reiese ca
prin hotarari ale Guvernului se pot stabili contraventii numai prin raportare
la prevederi legale in vigoare, in masura in care este necesar pentru
organizarea executarii si executarea in concret a legii". Mai arata ca
"stabilirea si sanctionarea contraventiilor prin hotarari ale Guvernului,
asa cum sunt reglementate prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, se plaseaza in
interiorul sferei <<organizarii executarii legii>>, fiind conforme
cu prevederile art. 107 alin. (2) din Constitutie".
Avocatul Poporului apreciaza ca textul de lege criticat este
constitutional. In acest sens arata ca, potrivit art. 107 alin. (2) din Constitutie,
hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor. Or,
ordonantele emise de Guvern cuprind norme cu o forta juridica egala cu cea a
legii, motiv pentru care hotararile se pot da si in executarea unei ordonante.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si ale partilor, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
prevederi al caror continut este urmatorul:
Art. 2 alin. (1): "Prin legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului se
pot stabili si sanctiona contraventii in toate domeniile de activitate."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin art. 107 alin. (2) din Constitutie, devenit, potrivit
Constitutiei republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767
din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea si renumerotarea textelor, art. 108
alin. (2). Prevederile mentionate au urmatorul continut:
Art. 108 alin. (2): "Hotararile se emit pentru organizarea executarii
legilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, astfel cum a fost
modificat si completat prin Legea nr. 180/2002, dispune ca prin legi, ordonante
sau hotarari ale Guvernului se pot stabili si sanctiona contraventii in toate
domeniile de activitate. In opinia autorului exceptiei, aceasta din urma
prevedere a textului, potrivit careia Guvernul poate stabili si sanctiona
contraventii, este neconstitutionala, deoarece, conform art. 108 alin. (2) din
Constitutie, republicata, hotararile se emit numai pentru organizarea
executarii legii. Or, in speta, prin Hotararea Guvernului nr. 599/2000 pentru
aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare si informare in aplicarea
Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat se stabilesc si se sanctioneaza
contraventii neprevazute de lege.
Analizand aceste sustineri, Curtea observa ca notiunea de organizare a
executarii legii din cuprinsul art. 108 alin. (2) al Constitutiei republicate
are un sens mai larg decat cea privind aplicarea legii, si anume prin hotarari
ale Guvernului pot fi dispuse masuri organizatorice, financiare, institutionale
sau sanctionatorii in vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la
indeplinire a dispozitiilor legii. Asadar, legiuitorul nu mai stabileste
intotdeauna direct, prin lege, contraventii si sanctiuni, ci, chiar in sensul
textului constitutional invocat, aceasta competenta revine autoritatii publice
insarcinate cu organizarea executarii legii.
In consecinta, Curtea nu poate retine ca prevederile art. 2 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, care atribuie Guvernului, in mod expres, competenta de a stabili
si sanctiona prin hotarare anumite fapte ce constituie incalcari ale legii,
sunt neconstitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Corina Gealan" - S.R.L. din Bragadiru in
Dosarul nr. 2.754/2003 al Judecatoriei Buftea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu