DECIZIE Nr. 51 din 21 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii
nr. 82/1992 privind rezervele de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 14 iulie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/1999
privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat, exceptie
ridicata de Bankcoop - Banca Generala de Credit si Promovare - S.A. - Sucursala
judetului Vaslui in Dosarul nr. 18/RLJ/1997 al Tribunalului Vaslui.
Dezbaterile au avut loc la data de 7 martie 2000, in prezenta
reprezentantului Ministerului Public, al Societatii Comerciale
"Pyretus" - S.A. Falciu, al Administratiei Nationale a Rezervelor de
Stat - Unitatea 325 Orbeni Bacau si a Mariei Stroie si au fost consemnate in
incheierea de la acea data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp pentru
a delibera, a amanat pronuntarea la data de 14 martie 2000 si apoi la data de
21 martie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 18/RLJ/1997,
Tribunalul Vaslui a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele
de stat, exceptie ridicata de Bankcoop - Banca Generala de Credit si Promovare
- S.A. - Sucursala judetului Vaslui intr-o cauza avand ca obiect contestatiile
formulate de Societatea Comerciala "Pyretus" - S.A. Falciu impotriva
declaratiilor de creanta ale unor creditori.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca aplicarea
prevederilor art. 5^1 si 5^2 din Legea nr. 82/1992, introduse prin art. I pct.
2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/1999, face practic imposibila
exercitarea drepturilor de creditor privilegiat, iar o asemenea restrangere,
nejustificata de existenta vreuneia dintre situatiile prevazute la art. 49 din
Constitutie, reprezinta o incalcare a acestor dispozitii constitutionale. Se
mai arata ca statul, pentru a-si acoperi creantele, le asimileaza cu
cheltuielile de conservare si de administrare a bunurilor debitoare, urmand ca
astfel sa fie despagubit cu prioritate prin una dintre institutiile sale,
indiferent daca aceste creante au fost garantate sau nu. Totodata se sustine ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 133/1999, prin esenta lor,
constituie norme speciale cu caracter derogator de la normele generale; or,
pentru "a anula" prevederile legii generale, legea speciala trebuia
sa le abroge pe acestea in mod expres.
Tribunalul Vaslui, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece asigurarea rezervelor de stat
tine de siguranta nationala si, ca atare, creantele izvorate din prejudiciile
provocate garantiilor statului trebuie sa fie recuperate cu prioritate fata de
toti creditorii. Pe de alta parte, in conformitate cu "art. 84 alin. (1)
si (4) din Legea nr. 64/1995, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999,
judecatorul-sindic, in solutionarea contestatiilor cu privire la creante,
stabileste valabilitatea, valoarea, prioritatea si garantiile".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele
de stat este neintemeiata. Se arata ca problema cauzelor legitime de preferinta
din sfera carora fac parte privilegiile nu este una de ordin constitutional, ci
legal, iar ordinea de preferinta stabilita pentru indestularea creantelor
constituie o optiune a legiuitorului vizand tratamentul creditorilor. Se mai
arata ca dispozitiile criticate nu constituie o incalcare a prevederilor art.
49 din Constitutie, intrucat "trecerea creantelor Administratiei Nationale
a Rezervelor de Stat pe locul intai in ordinea de preferinta prevazuta la art.
106 din Legea nr. 64/1995, prin asimilarea acestora cu cheltuielile necesare
pentru conservarea si administrarea bunurilor supuse lichidarii, nu reprezinta
o restrangere a unui drept, ci constituirea, prin lege, a unui privilegiu,
astfel cum este definit acesta in art. 1722 din Codul civil". Se mai arata
ca posibilitatea constituirii privilegiilor creantelor statului este prevazuta
la art. 1725 alin. 1 din Codul civil, potrivit caruia "Privilegiile
tezaurului public si ordinea in care se exercita ele sunt regulate prin legi
speciale". Avand in vedere principiul "specialia generalibus
derogant", se apreciaza ca fiind vadit nefondata sustinerea conform careia
normele speciale trebuie sa abroge in mod expres normele generale pentru a le
lipsi de efect.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect dispozitiile art. I pct. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii
nr. 82/1992 privind rezervele de stat, care prevad: "Legea nr. 82/1992
privind rezervele de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 354 din 11 decembrie 1997, se completeaza dupa cum urmeaza: [...]
2. Dupa articolul 5 se introduc articolele 5^1 - 5^3 cu urmatorul cuprins:
Art. 5^1
Garantiile constituite in baza prevederilor art. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1995 privind masuri comerciale specifice rezervelor materiale nationale
pentru improspatarea produselor si valorificarea celor disponibile, aprobata si
modificata prin Legea nr. 69/1995, de la data incheierii de deschidere a
procedurii sau, dupa caz, a sentintei emise de judecatorul-sindic conform
prevederilor Legii nr. 64/1995, cu modificarile ulterioare, se asimileaza
cheltuielilor necesare pentru conservarea si administrarea bunurilor
debitorului, care se satisfac cu prioritate fata de toti creditorii.
Prevederile alineatului precedent se aplica in mod corespunzator si in
cazul lichidarii voluntare.
Art. 5^2
La cererea expresa a Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat sau,
dupa caz, a unitatilor teritoriale subordonate, adresata judecatorului-sindic,
creantele acesteia, precum si ale unitatilor teritoriale subordonate, fata de
agentii economici care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 64/1995, cu
modificarile ulterioare, se asimileaza cheltuielilor necesare pentru
conservarea si administrarea bunurilor din averea debitorului, care se satisfac
cu prioritate fata de toti creditorii.
Art. 5^3
Creantele Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si cele ale
unitatilor teritoriale subordonate, nerecuperate ca urmare a inchiderii
procedurii de lichidare sau a situatiei in care sumele realizate din vanzarea
bunurilor debitorului sunt insuficiente indestularii, se inchid prin contul de
finantare."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Autorul exceptiei considera ca art. I pct. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/1999, respectiv art. 5^1 si 5^2 introduse prin acesta, si
care completeaza art. 5 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat,
articole potrivit carora creantele Administratiei Nationale a Rezervelor de
Stat se asimileaza cheltuielilor necesare pentru conservarea si administrarea
bunurilor debitorului si care se satisfac cu prioritate fata de toti
creditorii, constituie o restrangere a exercitiului drepturilor sale de gaj si
de ipoteca, restrangere care nu este justificata de existenta vreuneia dintre
situatiile prevazute la art. 49 din Constitutie.
Art. 49 din Constitutie, invocat in sustinerea neconstitutionalitatii
dispozitiilor criticate, prevede: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al
unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa
caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a
moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea
instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Curtea Constitutionala constata ca asimilarea garantiilor, constituite in
baza prevederilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1995 privind masuri
comerciale specifice rezervelor materiale nationale pentru improspatarea
produselor si valorificarea celor disponibile, cu cheltuielile necesare pentru
conservarea si administrarea bunurilor debitorului, care se satisfac cu
prioritate fata de toti creditorii, inclusiv in caz de faliment, nu contravine
dispozitiilor art. 49 din Constitutie. Garantiile prevazute la art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1995 privesc termene de pastrare a produselor
(alin. 1), termene de plata (alin. 2) si bonificatii acordate agentilor
economici care preiau produse, de 15% din pretul produselor noi, in vederea
acoperirii cheltuielilor necesare readucerii produselor la parametrii de
calitate, reambalarii, precum si a cheltuielilor ocazionate de eventualele
reclamatii in perioada de garantie. Operatiunile privind produsele de acest fel
din rezervele nationale sunt necesare si utile pentru conservarea bunurilor si
mentinerea valorii lor, astfel incat, in mod justificat, au fost asimilate cu
cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea bunurilor din averea
debitorului, conform art. 106 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata. Judecatorul-sindic
sesizat cu solutionarea contestatiilor cu privire la creante va lua, potrivit
prevederilor Legii nr. 64/1995, republicata, masurile corespunzatoare in
vederea conservarii bunurilor debitorului, intre care si masura efectuarii
operatiunilor la care se refera art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1995.
Aceasta insa nu este o problema de constitutionalitate, ci de legalitate,
asupra careia Curtea Constitutionala nu este competenta sa se pronunte,
intrucat, potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, ea "[...] asigura
controlul constitutionalitatii legilor, a regulamentelor Parlamentului si a
ordonantelor Guvernului", iar in conformitate cu alin. (3) al art. 2 din
aceeasi lege, "In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta
numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa
prevederea legala supusa controlului. De asemenea, Curtea Constitutionala nu se
poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai
asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Curtea Constitutionala constata, de asemenea, ca includerea cheltuielilor
pentru garantarea rezervelor nationale, precum si improspatarea produselor si
valorificarea celor disponibile la pct. 1 din ordinea de preferinta pentru
indestularea creantelor prevazute la art. 106 din Legea nr. 64/1995,
republicata, ca si constituirea acestui privilegiu in favoarea statului sunt o
optiune a legiuitorului, care nu poate fi considerata o restrangere a
drepturilor celorlalti creditori, ci constituirea prin lege a unui privilegiu,
astfel cum acesta este definit in art. 1722 din Codul civil, potrivit caruia
"Privilegiul este un drept, ce da unui creditor calitatea creantei sale de
a fi preferit celorlalti creditori, fie chiar ipotecari". De altfel, Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 133/1999, ale carei prevederi cuprinse in art. I
pct. 2 fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, este lege speciala in
sensul art. 1725 alin. 1 din Codul civil, care dispune ca "Privilegiile
tezaurului public si ordinea in care se exercita ele sunt regulate prin legi
speciale".
In sfarsit, intrucat autorul exceptiei sustine neconstitutionalitatea
textului criticat, in sensul ca prin aceste norme speciale trebuia sa fie
abrogate expres normele generale, Curtea Constitutionala constata ca in acest
fel se face trimitere la principiul "specialia generalibus derogant".
Sub acest aspect Curtea Constitutionala observa ca principiul
"specialia generalibus derogant" se aplica in cazul legii generale
care este ulterioara unei legi speciale, iar acea lege generala trebuie sa
abroge prevederile legii speciale, pentru ca aceasta din urma sa nu mai produca
efecte juridice. Or, in speta, astfel cum s-a aratat, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/1999 este o lege speciala si, ca atare, principiul mentionat
nu este aplicabil.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/1999 privind completarea Legii nr.
82/1992 privind rezervele de stat, exceptie ridicata de Bankcoop - Banca
Generala de Credit si Promovare - S.A. - Sucursala judetului Vaslui in Dosarul
nr. 18/RLJ/1997 al Tribunalului Vaslui.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu