DECIZIE Nr.
507 din 9 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (1) lit. a) si art. 79
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 389 din 9 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi art. 79
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
excepţie ridicată de Dumitru Sanda în Dosarul nr. 25.142/3/2007 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se arată că asupra acestei
excepţii Curtea Constituţională s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 521 din 8 mai
2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 14 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 25.142/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi art. 79
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, excepţie ridicată de Dumitru
Sanda în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei împotriva deciziei de
pensionare formulate de autorul excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că art. 48 alin. (1) şi art.
79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale în raport cu
dispoziţiile art. 16 din Constituţie, deoarece reglementările legale prevăd
stabilirea în mod discreţionar a persoanelor care beneficiază de recalcularea
pensiei conform prevederilor art. 48 alin. (1)lit. a) sau art. 79 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 164/2001, şi anume în funcţie fie de vechimea în
serviciu, fie de vechimea avută la data trecerii în rezervă.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia
de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că aspectele
invocate de către autorul excepţiei se aplică uniform, pentru toţi pensionarii,
fără să instituie discriminări sau privilegii pe criterii arbitrare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 48 alin. (1) lit. a) şi art. 79 alin. (1) lit. a)
din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
Textele de lege criticate, asupra cărora Curtea urmează
să se pronunţe, au următorul conţinut:
- Art. 48: „(1) Cuantumul pensiilor militare se
actualizează după cum urmează: a) ori de câte ori se majorează solda de grad
şi/sau solda funcţiei maxime/salariul de bază al funcţiei îndeplinite/indemnizaţia
lunară ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi
funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervă, în raport cu procentul de
stabilire a pensiei în condiţiile prevăzute la art. 22-25, 33 şi art. 78
alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasă
luată în considerare la calculul pensiei; [...]."
- Art. 79: „(1) Pensiile militare stabilite în baza
legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi se
recalculează astfel: a) cuantumul pensiei în plată se actualizează, având ca
bază de calcul solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi,
corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar, avute la data
trecerii în rezervă, pe baza unei metodologii aprobate prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea instituţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1),
metodologie conform căreia acordarea gradaţiei se va face în raport cu vechimea
în serviciu sau cea avută la data trecerii în rezervă; [...]"
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 referitoare
la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul acesteia, Sanda Dumitru, a mai ridicat o excepţie de neconstituţionalitate
identică în acelaşi dosar. Prin Decizia nr. 521 din 8 mai 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008, excepţia a
fost respinsă ca neîntemeiată.
Ulterior soluţionării în acest fel a excepţiei de neconstituţionalitate,
partea a ridicat, în acelaşi dosar, aceeaşi excepţie, invocând ca şi prima dată
contrarietatea aceloraşi texte cu prevederile art. 16 din Constituţie.
In aceste condiţii Curtea, conform jurisprudenţei sale,
observă că Decizia Curţii Constituţionale nr. 521/2008, referitoare la excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) şi art. 79 alin. (1)
din Legea nr. 164/2001, are autoritate de lucru judecat, obiectul, cauza şi
părţile fiind aceleaşi, atât în cadrul excepţiei anterioare, cât şi al
excepţiei ce face obiectul prezentei decizii. Astfel, ţinând seama de
prevederile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora deciziile
Curţii Constituţionale sunt general obligatorii, partea care a invocat excepţia
nu o mai poate reitera, întrucât prima hotărâre intră în puterea lucrului
judecat şi în consecinţă excepţia este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi art. 79
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
excepţie ridicată de Dumitru Sanda în Dosarul nr. 25.142/3/2007 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta