DECIZIE Nr. 507 din 6 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale Cartii V
din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1067 din 29 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru si ale Cartii V din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de
Aurel Ionescu in Dosarul nr. 1.159/2005 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal se prezinta, personal, partile Exacustodian Pausescu si
Mircea Iovu, lipsind autorul exceptiei, Aurel Ionescu, precum si partile Ioana
David si Nicolae Zadarojnea, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Partea Exacustodian Pausescu solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca aceasta a mai fost ridicata, in repetate
randuri, de Aurel Ionescu, iar Curtea Constitutionala a respins toate criticile
formulate.
Partea Mircea Iovu arata ca isi insuseste punctul de vedere exprimat de
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, de Avocatul Poporului, de Guvern si de
judecatorul-raportor si solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate ca neintemeiata in ceea ce priveste
dispozitiile Cartii V din Codul de procedura civila si ca inadmisibila in ceea
ce priveste art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, deoarece considera ca aceasta ultima critica nu a fost motivata de
autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.159/2005, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale Cartii V din Codul de
procedura civila. Exceptia a fost ridicata de catre Aurel Ionescu cu prilejul
solutionarii unei contestatii la executare silita imobiliara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 "nu
detaliaza progresiv cu art. 20 alin. (1) taxele de timbru pentru
contestatii", iar prevederile Cartii V din Codul de procedura civila sunt
neconstitutionale, deoarece incalca dreptul de proprietate garantat de art. 1
din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, arata ca, potrivit
dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, instituirea unor taxe de
timbru este lasata la latitudinea legiuitorului si, ca atare, nu constituie o
incalcare a dreptului de proprietate garantat de art. 44 din Legea fundamentala
si de art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In ceea ce priveste
dispozitiile Cartii V din Codul de procedura civila, instanta apreciaza ca
aceste dispozitii sunt constitutionale, deoarece, in conformitate cu
prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie, competenta si procedura de
judecata sunt stabilite de lege. Din ansamblul acestor reglementari rezulta ca
partile au acces la justitie, iar debitorul are la dispozitie garantii
procedurale care ii permit sa se adreseze instantei de judecata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate. Astfel, dispozitiile Cartii V din Codul de procedura
civila si in special ale art. 373^1 nu ingradesc principiile enuntate de
autorul exceptiei, ci, dimpotriva, constituie expresia aplicarii lor, garantand
desfasurarea procedurii de executare silita, cu respectarea Constitutiei. In
aplicarea dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, art. 373^1 din
Codul de procedura civila instituie norme privind executarea silita, institutie
procedurala al carei scop este realizarea definitiva si practica a unor
drepturi recunoscute printr-o hotarare judecatoreasca sau alt titlu executoriu.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
alin. (2) din Legea nr. 146/1997, instanta de contencios constitutional a
statuat ca prevederile art. 21 din Legea fundamentala nu instituie nici o
interdictie cu privire la taxele in justitie, fiind legal si normal ca
justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de
autoritatile judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora.
De altfel, contributia justitiabilului, prin avansarea unei parti din aceste
cheltuieli, poate fi recuperata, in temeiul art. 274 alin. 1 din Codul de
procedura civila, de la partea care cade in pretentii. In ceea ce priveste
exceptia de neconstitutionalitate a normelor privind taxele de timbru fata de
principiul garantarii dreptului de proprietate, arata ca instituirea taxei de
timbru nu afecteaza nici existenta si nici protectia acestui drept.
Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997, fata de dispozitiile
art. 44 din Constitutie si ale art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, nu
poate fi retinuta. Astfel, taxa aferenta contestatiei la executare silita poate
diminua patrimoniul celui executat sau poate atinge unele atribute ale
dreptului de proprietate, dar nu poate fi considerata ca fiind contrara
garantarii si ocrotirii dreptului de proprietate. De asemenea, nu poate fi
retinuta nici critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 373^1 din
Codul de procedura civila si a Cartii V din Codul de procedura civila, deoarece
aceste texte de lege nu ingradesc accesul liber la justitie. Faptul ca instanta
incuviinteaza executarea silita prin incheiere data in camera de consiliu, fara
citarea partilor, este impus de exigenta solutionarii cu celeritate a
procesului dedus judecatii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie urmatoarele
prevederi legale:
- dispozitiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
173 din data de 29 iulie 1997; cuantumul taxei judiciare de timbru prevazute de
art. 2 alin. (2) a fost actualizat prin Hotararea Guvernului nr. 783/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 482 din 28 mai 2004. Textul
legal criticat are urmatorul continut:
"In cazul contestatiei la executarea silita, taxa se calculeaza la
valoarea bunurilor a caror urmarire se contesta sau la valoarea debitului
urmarit, cand acest debit este mai mic decat valoarea bunurilor urmarite. Taxa
aferenta acestei contestatii nu poate depasi suma de 1.830.000 lei, indiferent
de valoarea contestata."
- dispozitiile Cartii V din Codul de procedura civila referitoare la
executarea silita. Codul de procedura civila a fost publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 26 iulie 1993.
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 1 din primul Protocol aditional
la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
text care are urmatorul continut:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
I. Cu privire la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997, Curtea constata
ca autorul exceptiei nu indica nici o dispozitie sau un principiu din Legea
fundamentala care ar fi incalcat prin prevederile criticate. Asa fiind, nu sunt
intrunite conditiile de sesizare a Curtii Constitutionale prevazute la art. 10
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, potrivit carora "Sesizarile trebuie facute in forma scrisa
si motivate", exceptia de neconstitutionalitate cu privire la acest text
legal urmand a fi respinsa ca inadmisibila.
II. Referitor la critica de neconstitutionalitate a Cartii V din Codul de
procedura civila, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata. Cartea V se
refera la executarea silita, stabilind scopul si obiectul executarii, procedura
de sesizare a organului de executare, persoanele si bunurile supuse executarii,
procedura cautiunii, a contestatiei la executare, a intoarcerii executarii,
urmarirea silita a bunurilor mobile si imobile, distribuirea sumelor realizate
prin executarea silita si predarea silita a bunurilor, proceduri asupra carora
Curtea Constitutionala s-a pronuntat in numeroase randuri, stabilind ca acestea
nu incalca dispozitiile Legii fundamentale sau ale conventiilor internationale
la care Romania este parte. In acest sens sunt Decizia nr. 30 din 25 ianuarie
2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 24
februarie 2005, Decizia nr. 288 din 1 iulie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 724 din 11 august 2004, Decizia nr. 488 din
16 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 30
din 14 ianuarie 2004, Decizia nr. 336 din 16 septembrie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 922 din 11 octombrie 2004, si Decizia nr.
467 din 28 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 1.084 din 22 noiembrie 2004.
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, argumentarea
si solutia retinute in deciziile de mai sus isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, exceptie ridicata de Aurel Ionescu in Dosarul nr. 1.159/2005 al
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Cartii V din
Codul de procedura civila, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu