DECIZIE Nr.
503 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (3) si ale art. 11
alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 386 din 21 mai 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Doina Suliman
-magistrat-asistent-sef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (3) şi ale art. 11
alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de Ionel Pasala în Dosarul nr. 182/4/2007 al Tribunalului Bucureşti -
Secţia a IV-a civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 182/4/2007, Tribunalul Bucureşti -
Secţia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1)şi (3) şi ale art. 11
alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Ionel Pasala cu ocazia
soluţionării apelului civil formulat împotriva Sentinţei civile nr. 3.745 din
14 iunie 2007, pronunţată de Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia consideră că
textele de lege criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art.
21 alin. (1), (2) şi (3), ale art. 53 alin. (1) şi (2) şi ale art. 136 alin.
(5), deoarece împiedică apărarea corespunzătoare a dreptului de proprietate, în
condiţiile în care nu sunt mijloace financiare suficiente pentru a achita taxa
de timbru datorată.
Instanţa de judecată apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 alin. (1) şi (3) şi ale art. 11 alin. (1) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificată şi completată prin Ordonanţa
Guvernului nr. 34/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, aprobată
prin Legea nr. 742/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 807 din 17 decembrie 2001.
Aceste dispoziţii de lege au următorul conţinut:
- Art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 se referă la
nivelul taxelor judiciare de timbru pentru acţiunile şi cererile evaluabile în
bani, introduse la instanţele judecătoreşti, iar alin. (3) are următorul
conţinut: „Valoarea la care se calculează taxa de timbru este cea declarată
în acţiune sau în cerere. Dacă această valoare este contestată sau apreciată de
instanţă ca derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice
prevăzute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege.";
- Art. 11 alin. (1): „Cererile pentru exercitarea apelului sau recursului împotriva
hotărârilor judecătoreşti se taxează cu 50% din:
- taxa datorată pentru
cererea sau acţiunea neevaluabilă în bani, soluţionată de prima instanţă;
- taxa datorată la suma
contestată, în cazul cererilor şi acţiunilor evaluabile în bani."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privind liberul acces la justiţie, ale art. 53
alin. (1) şi (2) referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi şi ale art. 136 alin. (5) privind proprietatea privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că asupra textelor de lege criticate, raportate la aceleaşi prevederi
constituţionale, s-a pronunţat prin numeroase decizii, spre exemplu, Decizia
nr. 35 din 15 ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 65 din 28 ianuarie
2008, statuând că acestea sunt constituţionale.
In acelaşi sens este şi
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a statuat că o
caracteristică a principiului liberului acces la justiţie este aceea că nu este
un drept absolut (cazul Ashingdane împotriva
Regatului Unit al Marii Britanii, 1985). Astfel,
acest drept, care cere, prin însăşi natura sa, o reglementare din partea
statului, poate fi subiectul unor limitări, atât timp cât nu este atinsă însăşi
substanţa sa.
In ceea ce priveşte susţinerea autorului excepţiei, în
sensul că ar putea exista situaţii în care părţile să nu poată plăti taxele de
timbru din cauza cuantumului excesiv al acestora şi, în consecinţă, să nu se
poată adresa justiţiei, Curtea a reţinut că legiuitorul a instituit, prin
dispoziţiile art. 21 din Legea nr. 146/1997, posibilitatea instanţei de
judecată de a acorda scutiri, reduceri, eşalonări sau amânări pentru plata
taxelor judiciare de timbru. Această reglementare vizează tocmai acele situaţii
în care partea nu poate face faţă cheltuielilor unui proces din cauza lipsei
mijloacelor materiale, constituind o garanţie a liberului acces la justiţie.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia,
cât şi considerentele cuprinse în această decizie îşi păstrează valabilitatea
şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1- 3,
al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (1)şi (3) şi art. 11 alin. (1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Ionel Pasala
în Dosarul nr. 182/4/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman