DECIZIE Nr.
501 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, ale Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale
Ordonantei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea si completarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru si a Ordonantei Guvernului nr. 12/1998
privind taxele de timbru pentru activitatea notariala, ale Ordonantei
Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, ale Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, ale Normelor metodologice din 13 noiembrie 2002
pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele
locale, ale Hotararii Guvernului nr. 561/2003 privind modificarea si
completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 1.278/2002, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea
si completarea Codului de procedura civila, ale Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale Legii nr. 195/2004
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind
modificarea si completarea Codului de procedura civila, ale Hotararii
Guvernului nr. 783/2004 privind aprobarea nivelurilor pentru valorile
impozabile, impozitele si taxele locale si alte taxe asimilate acestora, precum
si pentru amenzile care se indexeaza/ajusteaza/ actualizeaza anual pe baza
ratei inflatiei, aplicabile in anul fiscal 2005, ale Ordonantei Guvernului nr.
12/2005 pentru completarea art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru si ale Hotararii Guvernului nr. 797/2005 privind aprobarea
nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale si alte
taxe asimilate acestora, precum si pentru amenzile care se indexeaza anual pe
baza ratei inflatiei, aplicabile in anul fiscal 2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 459 din 19 iunie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a Ordonanţei Guvernului nr.
12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale Normelor
metodologice din 13 noiembrie 2002 pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale Hotărârii Guvernului nr.
561/2003 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru
aplicarea Ordonanţei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, ale
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, ale
Hotărârii Guvernului nr. 783/2004 privind aprobarea nivelurilor pentru valorile
impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum
şi pentru amenzile care se indexează/ajustează/actualizează anual pe baza ratei
inflaţiei, aplicabile în anul fiscal 2005, ale Ordonanţei Guvernului nr.
12/2005 pentru completarea art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru şi ale Hotărârii Guvernului nr. 797/2005 privind aprobarea
nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte
taxe asimilate acestora, precum şi pentru amenzile care se indexează anual pe
baza ratei inflaţiei, aplicabile în anul fiscal 2006, excepţie ridicată de Leon
Nica în Dosarul nr. 10.097/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând, pe de o parte, că
dispoziţiile criticate din hotărârile Guvernului şi normele de aplicare nu pot
forma obiectul controlului de neconstituţionalitate, iar pe de altă parte, că celelalte
dispoziţii criticate din legi şi ordonanţe ale Guvernului sunt constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 10.097/2/2006, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru şi a Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998
privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale Normelor
metodologice din 13 noiembrie 2002 pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele şi taxele locale, ale Hotărârii Guvernului nr.
561/2003 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru
aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele
locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002, ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de
procedură civilă, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de
procedură civilă, ale Hotărârii Guvernului nr. 783/2004 privind aprobarea
nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte
taxe asimilate acestora, precum şi pentru amenzile care se
indexează/ajustează/actualizează anual pe baza ratei inflaţiei, aplicabile în
anul fiscal 2005, ale Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea art.
15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale Hotărârii
Guvernului nr. 797/2005 privind aprobarea nivelurilor pentru valorile
impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum
şi pentru amenzile care se indexează anual pe baza ratei inflaţiei, aplicabile
în anul fiscal 2006. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Leon Nica în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect soluţionarea
cererii de anulare a unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
neconstituţionale, deoarece condiţionarea actului de justiţie de plata unor
taxe încalcă principiul constituţional al liberului acces la justiţie şi
instituie inegalitatea cetăţenilor în faţa legii în funcţie de posibilităţile
de plată ale acestora.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat
opinia în sensul că dispoziţiile criticate sunt constituţionale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile Legii nr. 146/1997, cu modificările şi completările ulterioare,
sunt constituţionale, cu referire lajurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru şi a Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998
privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999, ale Ordonanţei Guvernului nr. 34/2001
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, ale Legii
nr. 203/2002 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/1991 privind
brevetele de invenţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 22 mai 2002, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, ale Normelor metodologice din 13 noiembrie
2002 pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi
taxele locale, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din 4 decembrie 2002, ale
Hotărârii Guvernului nr. 561/2003 privind modificarea şi completarea Normelor
metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind
impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.278/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 3 iunie 2003, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 460 din 28 iunie 2003, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, ale Legii nr.
195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, ale Hotărârii Guvernului nr. 783/2004
privind aprobarea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele
locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi pentru amenzile care se
indexează/ajustează/actualizează anual pe baza ratei inflaţiei, aplicabile în
anul fiscal 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 28 mai 2004, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea art. 15 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 98 din 28
ianuarie 2005, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 797/2005 privind aprobarea
nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum
şi pentru amenzile care se indexează anual pe baza ratei inflaţiei, aplicabile
în anul fiscal 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 725 din 10 august 2005.
Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi
taxele locale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, a fost
abrogată prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
927 din 23 decembrie 2003, dispoziţiile ordonanţei fiind preluate în titlul IX al legii „Impozite şi taxe
locale". Aşadar, Curtea urmează să se
pronunţe asupra dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) si (4), ale art. 4 alin. (2),
ale art. 13, ale art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 20, 21, 52, 53, 54, 56, 57,
61, 82, 102, 108, 115, 131, 135, 136 şi 154.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
I. Referitor la dispoziţiile
normelor metodologice şi ale hotărârilor Guvernului invocate, Curtea constată
că nu se poate pronunţa asupra constituţionalităţii acestora, deoarece,
potrivit art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie, instanţa de contencios
constituţional „hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate
privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau
de arbitraj comercial". De asemenea, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constituţională decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei
legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă.
Aşa fiind, hotărârile Guvernului şi normele metodologice nu pot constitui
obiect al controlului de constituţionalitate şi, prin urmare, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Normelor metodologice din 13 noiembrie
2002, ale Hotărârii Guvernului nr. 561/2003, ale Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale Hotărârii Guvernului
nr. 783/2004 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 797/2005 urmează a fi respinsă ca
inadmisibilă.
II. Cu privire la dispoziţiile
Legii nr. 146/1997 şi ale actelor normative - legi sau ordonanţe ale Guvernului
- care au modificat şi completat această lege, Curtea reţine că s-a pronunţat
în numeroase cazuri asupra constituţionalităţii acestora. Astfel, prin Decizia
nr. 845/2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 37 din 18 ianuarie 2007,
Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr.
146/1997, excepţie ridicată de acelaşi autor ca şi cel din prezentul dosar şi
prin raportare la aceleaşi texte din Constituţie. De asemenea, prin Decizia nr.
453 din 20 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 943 din 21 octombrie 2005, Curtea a
statuat că accesul liber la justiţie nu înseamnă că acesta trebuie să fie în
toate cazurile gratuit şi în acest sens a reţinut că art. 21 din Constituţie nu
instituie nicio interdicţie cu privire la taxele în justiţie, fiind legal şi
echitabil ca justiţiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea
desfăşurată de autorităţile judecătoreşti să contribuie la acoperirea
cheltuielilor acestora. Totodată, Curtea a constatat că dispoziţiile Legii nr.
146/1997 nu aduc atingere statului de drept, democratic şi social, demnităţii
omului, drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor sau altor valori supreme
garantate prin Legea fundamentală.
In ceea ce priveşte pretinsa încălcare a dispoziţiilor
art. 53 din Constituţie, Curtea a reţinut că acestea sunt aplicabile numai în
ipoteza în care există o restrângere a exercitării drepturilor şi libertăţilor
fundamentale ale cetăţenilor, restrângere care, astfel cum s-a arătat anterior,
nu s-a constatat.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia
deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru aceleaşi motive, Curtea constată că dispoziţiile
Legii nr. 146/1997 şi ale actelor normative care le-au modificat şi completat
nu contravin nici prevederilor art. 1 alin. (3) şi (4), ale art. 4 alin. (2),
ale art. 20, 56, 57 şi nici celor ale art. 136 din Constituţie.
In final, Curtea observă că prevederile constituţionale
ale art. 13 privind limba oficială, ale art. 52 privind dreptul persoanei
vătămate de o autoritate publică, ale art. 54 privind fidelitatea faţă de ţară,
ale art. 61 privind rolul şi structura Parlamentului, ale art. 82 privind
validarea mandatului şi depunerea jurământului de către Preşedintele ţării, ale
art. 102 privind rolul şi structura Guvernului, ale art. 108 privind actele
Guvernului, ale art. 115 privind delegarea legislativă, ale art. 131 privind
rolul Ministerului Public, ale art. 135 privind economia României şi ale art.
154 privind conflictul temporal de legi nu au relevanţă în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Normelor metodologice din 13 noiembrie
2002 pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi
taxele locale, ale Hotărârii Guvernului nr. 561/2003 privind modificarea şi
completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.278/2002, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, ale Hotărârii Guvernului nr. 783/2004 privind aprobarea
nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte
taxe asimilate acestora, precum şi pentru amenzile care se
indexează/ajustează/actualizează anual pe baza ratei inflaţiei, aplicabile în
anul fiscal 2005, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 797/2005 privind aprobarea
nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte
taxe asimilate acestora, precum şi pentru amenzile care se indexează anual pe
baza ratei inflaţiei, aplicabile în anul fiscal 2006, excepţie ridicată de Leon
Nica în Dosarul nr. 10.097/2/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a Ordonanţei Guvernului nr.
12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, ale Ordonanţei
Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, ale Legii nr. 203/2002 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, ale Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, ale Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de
procedură civilă şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 12/2005 pentru completarea
art. 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie
ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean