DECIZIE Nr. 5 din 16 ianuarie 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de
asistenta medicala si psihologica a personalului din transporturi cu atributii
in siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de
Sanatate a Transporturilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 23 februarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind
organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica a personalului din
transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si
infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor, exceptii ridicate
de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate in dosarele nr. 760/2000 si nr.
761/2000 ale Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal sunt prezente partile: Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, reprezentata de consilier juridic Stefan Panaitescu, si Casa
Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor, reprezentata de consilier juridic
Florin Patrascu.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 197C/2000 si nr. 198C/2000 au continut identic, pune in discutie
din oficiu conexarea cauzelor. Reprezentantii partilor si reprezentantul
Ministerului Public nu se opun conexarii dosarelor. Curtea, in temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele
ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
198C/2000 la Dosarul nr. 197C/2000, care este primul inregistrat.
Reprezentantul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate solicita admiterea
exceptiei, deoarece considera ca dispozitiile legale criticate, nefiind
aprobate de Parlament, sunt aplicate ilegal. Se apreciaza, de asemenea, ca
acestea contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 33
alin. (3), precum si ale art. 114 alin. (4) si (5) si ca nu sunt corelate cu
dispozitiile Legii nr. 145/1997, in care s-a prevazut ca asigurarile sociale de
sanatate reprezinta principalul sistem de ocrotire a sanatatii populatiei.
Reprezentantul Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor solicita
respingerea exceptiei ridicate, intrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/1998, fiind depusa la Parlament spre aprobare, produce efecte si este in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale invocate.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 760/2000, si
prin Incheierea din 26 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 761/2000, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii
de asistenta medicala si psihologica a personalului din transporturi cu
atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei
Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor. Exceptiile au fost ridicate in doua
cauze ce au ca obiect cererile formulate de Casa Asigurarilor de Sanatate a
Transporturilor prin care se solicita modificarea Ordinului presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 24 din 24 ianuarie 2000, precum si a
Hotararii nr. 48 din 20 decembrie 1999 a Consiliului de administratie al Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, in sensul eliminarii dispozitiilor
referitoare la Casa Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate, se sustine, in esenta,
ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 contravine prevederilor
constitutionale ale art. 33 alin. (3) si celor ale art. 114 alin. (4), deoarece
"acest act normativ a functionat si functioneaza si in prezent in mod
ilegal, fara a fi aprobat de Parlamentul Romaniei [...]." De asemenea, se
arata ca, potrivit Legii nr. 145/1997, asigurarile sociale de sanatate
reprezinta principalul sistem de ocrotire a sanatatii populatiei, fiind
obligatoriu si functionand descentralizat, iar Fondul de asigurari sociale de
sanatate este administrat prin Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si prin
casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, ca urmare a solicitarii Curtii
Constitutionale, apreciaza ca exceptiile sunt intemeiate, deoarece dispozitiile
legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 33 alin. (3),
art. 72 alin. (3) lit. l) si ale art. 114 si nu sunt corelate cu dispozitiile
art. 2 alin. 2 si ale art. 89 din Legea nr. 145/1997.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate sunt nefondate, intrucat dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate. Se arata, in
esenta, ca art. 114 alin. (4) din Constitutie instituie procedura delegarii
legislative "ce confera Guvernului dreptul de a adopta, in cazuri
exceptionale, ordonante de urgenta fara vreo interventie parlamentara si fara a
fi limitate la domeniul legilor ordinare, aceste ordonante intrand in vigoare
dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament, care, daca nu este in sesiune,
se convoaca in mod obligatoriu". In ceea ce priveste "aspectele
semnalate in legatura cu subordonarea Casei Asigurarilor de Sanatate a
Transporturilor fata de Ministerul Transporturilor", se apreciaza ca
"acestea nu constituie aspecte de neconstitutionalitate, in raport cu
dispozitiile art. 33 alin. (3) din Constitutie invocate, ci vizeaza modul de
corelare a dispozitiilor din cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
41/1998, referitoare la functionarea acestei case de asigurari de sanatate, cu
dispozitiile privind autonomia caselor de asigurari de sanatate, prevazute in
Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite in cauze de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii
de asistenta medicala si psihologica a personalului din transporturi cu
atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei
Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 456 din 27 noiembrie 1998.
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale incalca urmatoarele
prevederi constitutionale:
Art. 33 alin. (3)
"Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale
pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii
profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de
protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit
legii.";
Art. 114 alin. (4)
"In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu."
Examinand exceptia, Curtea constata ca nici una dintre criticile de
neconstitutionalitate aduse ordonantei de urgenta nu este intemeiata. Faptul ca
ordonanta de urgenta criticata (act normativ cu putere de lege) cuprinde
reglementari speciale privind un anumit sector al asistentei medicale si al
asigurarilor sociale pentru boala, in care sunt stabilite, pe baza principiilor
din legea generala (Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997),
masuri de protectie si ocrotire a sanatatii in situatii specifice, nu are
semnificatia ca ar fi infrante prevederile art. 33 alin. (3) din Constitutie.
Efectuarea transporturilor de calatori si marfuri in conditii de siguranta
deplina a circulatiei impune crearea unui cadru juridic unitar, necesar atat
pentru organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica de
specialitate pentru personalul cu atributii in siguranta circulatiei si
navigatiei, cat si pentru asistenta medicala curenta acordata intregului
personal din transporturi. Asa fiind, in temeiul art. 114 alin. (4) din
Constitutie privind delegarea legislativa, Guvernul a adoptat aceasta ordonanta
de urgenta, chiar daca domeniul ar fi rezervat reglementarii prin lege
organica. In acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit in mod
constant ca ordonantele de urgenta, spre deosebire de ordonantele adoptate in
baza unei legi speciale de abilitare, potrivit alin. (1) al art. 114 din
Constitutie, pot fi adoptate si in domeniul legilor organice. In aceste
conditii nu are relevanta, sub aspectul contenciosului de constitutionalitate,
nici imprejurarea ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 cuprinde o
reglementare diferita de cea a Legii nr. 145/1997, care a organizat sistemul
general al asigurarilor de sanatate, nici faptul ca pana in prezent Parlamentul
nu a adoptat o lege de aprobare a acestei ordonante de urgenta, deoarece pentru
intrarea in vigoare este suficient ca ordonanta de urgenta a fost depusa spre
aprobare la Parlament.
Curtea constata, de asemenea, ca nu este intemeiata nici critica de
neconstitutionalitate referitoare la incalcarea prevederilor constitutionale
ale art. 114 alin. (4), prin aceea ca ordonanta de urgenta nu are la baza
existenta unui "caz exceptional" care ar fi putut permite Guvernului
sa o adopte. Intr-adevar, motivarea cuprinsa in nota de fundamentare a
ordonantei de urgenta justifica existenta cazului exceptional si raspunde
totodata exigentelor stabilite de Curtea Constitutionala, prin jurisprudenta
sa, cu privire la interesul public si la urgenta reglementarii pentru
aprecierea constitutionalitatii ordonantelor de urgenta. Din cuprinsul notei de
fundamentare rezulta, intre altele, ca aplicarea Legii nr. 145/1997 "a
condus la mari perturbari in asigurarea resurselor financiare la nivelul
unitatilor sanitare din reteaua Ministerului Transporturilor [...], consecinta
fiind scaderea nivelului de asistenta medicala acordata personalului care
concura la siguranta circulatiei si navigatiei. In aceste conditii securitatea
coletelor si a marfurilor transportate cu mijloace de transport navale,
aeriene, rutiere, feroviare si cu metroul este periclitata, existand riscul de
a se produce evenimente grave si accidente in procesul de transport".
Fata de cele aratate, exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
In legatura cu critica adusa ordonantei de urgenta privind incalcarea art.
114 alin. (4) din Constitutie, la aceeasi solutie de respingere a exceptiilor
de neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de judecata,
o mentin si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta
medicala si psihologica a personalului din transporturi cu atributii in
siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de
Sanatate a Transporturilor, exceptii ridicate de Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate in dosarele nr. 760/2000 si nr. 761/2000 ale Curtii de Apel Bucuresti
- Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 ianuarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman