Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 497 din 16 noiembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 65 din 19 ianuarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Ion Tiuca              - procuror
    Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Calin Ion, Mircea Parizescu si Stefan Gheorghe in Dosarul nr. 2.781/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
    La apelul nominal, Stefan Gheorghe este reprezentat de avocatul Cristian Nan, Calin Ion si Mircea Parizescu sunt prezenti personal si asistati de avocatul Cristian Nan, iar Ministerul Apararii Nationale este reprezentat de consilierul juridic Roxana Dumitru.
    Avocatul autorilor exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia. In acest sens, arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001, care modifica art. 80 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2001, prin care se suspenda aplicarea prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001, sunt neconstitutionale, deoarece au fost adoptate cu incalcarea dispozitiilor art. 115 alin. (4) din Constitutie. Dispozitia constitutionala prevede ca ordonantele de urgenta pot fi adoptate numai in cazuri exceptionale, iar adoptarea celor doua ordonante de urgenta criticate ca neconstitutionale nu a fost urmare a vreunei situatii prevazute la art. 53 din Constitutie. De asemenea, arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 prelungeste suspendarea aplicarii art. 79 din Legea nr. 164/2001 si modifica, in acelasi timp, modalitatea de recalculare a pensiilor, creand un vid legislativ prin aceea ca Legea nr. 164/2001 nu se aplica celor iesiti la pensie inainte de intrarea ei in vigoare, iar legea anterioara a fost abrogata.
    Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale solicita respingerea, ca neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 107 alin. (3) si cele ale art. 114 alin. (1) si (3) din Constitutie nu sunt incidente in cauza, deoarece se refera la ordonante simple care sunt emise de Guvern pe baza unei legi speciale de abilitare, iar nu la cele de urgenta care sunt emise de Guvern in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie, ordonante care se pot emite de Guvern atat in domeniul legilor ordinare, cat si in cel al legilor organice. In concluzie, arata ca cele doua ordonante de urgenta au fost adoptate cu respectarea dispozitiilor constitutionale.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca ordonantele de urgenta si ordonantele simple reprezinta doua categorii distincte, cele de urgenta fiind emise in baza art. 114 alin. (4) din Constitutia nerevizuita si nu au la baza o lege speciala de abilitare, ci un caz exceptional ce impune interventia Guvernului in adoptarea unei masuri urgente. In acest caz nu opereaza interdictia inscrisa in art. 114 alin. (1) din Legea fundamentala, de a nu reglementa in domenii care fac obiectul legii organice. Arata ca, in acest caz, situatia exceptionala a reprezentat-o lipsa resurselor financiare.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 18 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.781/AS/2004, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Calin Ion, Mircea Parizescu si Stefan Gheorghe.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca cele doua ordonante de urgenta, ce modifica dispozitii ale unei legi organice, vin in contradictie cu dispozitiile art. 107 alin. (3) din Constitutia nerevizuita, care prevad ca "ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta". In continuare, arata ca in chiar Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, nr. 324/2001, se precizeaza ca acesta poate adopta ordonante numai in domeniul legilor ordinare, iar nu si in cel al legilor organice. De asemenea, considera ca, potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutia nerevizuita, se pot adopta ordonante de urgenta in cazuri exceptionale, dar nici in acest caz in domeniul legilor organice. Modificarea prin cele doua ordonante de urgenta a Legii nr. 164/2001 s-a facut cu incalcarea dispozitiilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, fiind astfel neconstitutionale. Autorii exceptiei sustin, de asemenea, ca cele doua ordonante de urgenta incalca si dispozitiile art. 15 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca, potrivit art. 114 din Constitutie, ordonantele pot fi emise de Guvern in doua cazuri, si anume pe baza unei legi de abilitare, ca urmare a delegarii legislative date de Parlament si in situatii exceptionale, fara a fi necesara o lege de abilitare, delegarea legislativa fiind acordata de Legea fundamentala. Regimul celor doua categorii de ordonante este diferit, ordonantele emise in baza unei legi de abilitare putand fi emise numai in domeniile prevazute in aceasta lege, iar cele de urgenta putand fi emise in orice domeniu, inclusiv in domeniul legii organice. Aceste ordonante de urgenta se emit in circumstante exceptionale care impun adoptarea unei masuri de urgenta pentru salvgardarea unui interes public, reclamand instituirea unei reglementari in domeniul legii organice, si nu numai in domeniul celei ordinare. In ceea ce priveste critica potrivit careia cele doua ordonante de urgenta vin in contradictie cu Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, se arata ca nici aceasta nu poate fi retinuta, deoarece neconstitutionalitatea unui text de lege nu poate fi apreciata decat in raport cu prevederile Legii fundamentale.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul arata ca, potrivit articolului unic al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001, prevederile art. 79 din Legea nr. 164/2001 se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002, dispozitiile acestei ordonante nemaifiind in vigoare, ele avand aplicabilitate numai pe o perioada determinata, respectiv pana la 1 ianuarie 2002. Astfel, apreciaza ca, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 este inadmisibila. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001, se arata ca aceasta este neintemeiata. Astfel, dispozitiile art. 107 alin. (3) si cele ale art. 114 alin. (1) din Constitutia nerevizuita nu au incidenta in cauza, ele referindu-se la ordonante simple ale Guvernului, iar nu si la cele de urgenta. In ceea ce priveste critica privind inexistenta cazului exceptional, se considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece, asa cum a statuat in mod constant Curtea Constitutionala, aceasta trebuie definita in raport cu necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public. In cazul de fata situatia exceptionala a fost dictata de inexistenta resurselor financiare bugetare necesare platii diferentelor de drepturi banesti rezultate din recalcularea pensiilor militare de stat.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca ordonanta de urgenta nu este o varietate a ordonantei emise in temeiul unei legi de abilitare, ci o masura de ordin constitutional ce permite Guvernului, sub controlul strict al Parlamentului, sa dea o solutie imediata in cazul unei situatii exceptionale, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public. In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin deciziile nr. 65/1995 si nr. 34/1998.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 18 iunie 2001, aprobata prin Legea nr. 249/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 9 mai 2002, precum si dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 815 din 18 decembrie 2001, aprobata prin Legea nr. 236/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 7 mai 2002.
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile cuprinse in art. 107 alin. (3) si art. 114 alin. (4) din Constitutia nerevizuita, ce au urmatorul continut:
    - Art. 107 alin. (3): "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
    - Art. 114 alin. (4): "In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu."
    In ceea ce priveste constitutionalitatea extrinseca a celor doua ordonante de urgenta ale Guvernului, Curtea retine ca aceasta se poate examina numai prin raportare la prevederile constitutionale in vigoare la data adoptarii lor, si anume la prevederile Constitutiei nerevizuite.
    Curtea constata ca dispozitiile art. 107 alin. (3) din Constitutia nerevizuita se refera la ordonantele simple emise de Guvern in temeiul unei legi speciale de abilitare, potrivit art. 114 alin. (1) din Constitutia nerevizuita, iar nu si la ordonantele de urgenta care se emit in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia nerevizuita. Astfel, asa cum a statuat Curtea in jurisprudenta sa, alin. (1) si (4) ale art. 114 din Constitutia nerevizuita reglementeaza doua institutii distincte ale delegarii legislative. Cea prevazuta la alin. (4) nu are la baza o lege speciala de abilitare, ci un caz exceptional ce impune interventia Guvernului in adoptarea unei masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public, in acest caz neoperand interdictia inscrisa in alin. (1) de a nu reglementa in domenii care fac obiectul legii organice.
    Cazul exceptional care a determinat emiterea celor doua ordonante de urgenta l-a constituit lipsa resurselor financiare, iar, dupa adoptarea bugetului de stat pe anul 2002, insuficienta resurselor bugetare necesare pentru plata imediata a diferentelor rezultate din recalcularea pensiilor militare a determinat esalonarea platii acestora. Astfel, Curtea constata ca cele doua ordonante de urgenta au fost adoptate cu respectarea dispozitiilor constitutionale.
    Cu privire la raportarea de catre autorul exceptiei a dispozitiilor atacate la prevederile Legii nr. 24/2000, Curtea constata ca examinarea constitutionalitatii unui text de lege are in vedere numai compatibilitatea acestuia cu dispozitiile constitutionale pretins incalcate. Eventuala necorelare existenta intre reglementarile cuprinse in diferite acte normative nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Calin Ion, Mircea Parizescu si Stefan Gheorghe in Dosarul nr. 2.781/AS/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Daniela Ramona Maritiu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 497/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 497 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 497/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu