DECIZIE Nr. 49 din 23 martie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991, ale Legii nr. 156/1997 privind acoperirea financiara a
datoriilor fata de stat si de alte persoane juridice, ramase in urma
desfiintarii fostelor cooperative agricole de productie, si ale Legii nr.
169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 20 mai 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 18/1991, ale Legii nr. 156/1997 si ale Legii nr.
169/1997, exceptie ridicata de Societatea Agricola Inotesti in Dosarul nr.
759/1998 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia de contencios administrativ si
comercial.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 16 martie 1999, in
prezenta autoarei exceptiei, a reprezentantului Ministerului Finantelor si in
lipsa celorlalte parti legal citate, fiind consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea a amanat pronuntarea la data de 23 martie 1999, pana la care
autoarea exceptiei va depune concluzii scrise.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 decembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 759/1998,
Curtea de Apel Ploiesti - Sectia de contencios administrativ si comercial a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 18/1991, ale Legii nr. 156/1997 si ale Legii nr.
169/1997, exceptie ridicata de Societatea Agricola Inotesti.
In motivarea exceptiei autoarea acesteia sustine ca dispozitiile celor trei
legi sunt "neconstitutionale, politice, zonale, cu carente juridice care
le fac inaplicabile, cu carente tehnice, organizatorice, economice ...
elaborate la interventiile Vestului", fara a indica textele din
constitutie carora le contravin. Se mai evoca, de asemenea,
"tradarea-vanzarea de tara", care "este opera parlamentarilor,
guvernelor, puterii judecatoresti, prefecturilor, primarilor etc.". Cu
ocazia dezbaterilor in fond reprezentantul autoarei exceptiei a precizat ca
dispozitiile atacate contravin prevederilor art. 41, 134 si 135 din legea
fundamentala.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca fiind
neintemeiata, "intrucat actele normative mentionate nu contravin
prevederilor constitutionale, aflandu-se in plin proces de aplicare in
practica".
In temeiul prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia este inadmisibila, deoarece sesizarea "nu cuprinde temeiul
constitutional invocat pentru negarea constitutionalitatii legii".
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca nu isi poate formula punctul
de vedere solicitat, deoarece din actele transmise nu rezulta care sunt
dispozitiile constitutionale incalcate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului si dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate, in conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.
In speta autoarea exceptiei isi intemeiaza solicitarea de constatare a
neconstitutionalitatii celor trei legi atacate pe considerente politice, cu
caracter general, fara a indica textele constitutionale carora le-ar contraveni
aceste prevederi legale; se incalca astfel dispozitiile art. 12 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora orice sesizare trebuie
motivata. Textul fiind imperativ, incalcarea prevederilor sale are drept
consecinta imposibilitatea exercitarii controlului.
Curtea nu se poate substitui autoarei exceptiei in ceea ce priveste
invocarea unui motiv de neconstitutionalitate, intrucat astfel ar exercita din
oficiu un control de constitutionalitate, ceea ce este inadmisibil. In acest
sens este si practica jurisdictionala a Curtii, asa cum rezulta din Decizia nr.
338 din 18 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 163 din 21 iulie 1997, si din Decizia nr. 392 din 15 octombrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 4 noiembrie
1997.
Cu ocazia dezbaterilor in fond reprezentantul autoarei exceptiei a indicat
ca temei constitutional al sesizarii dispozitiile art. 41, 134 si 135 din legea
fundamentala.
Curtea constata ca, in raport cu motivele invocate in sprijinul exceptiei
de neconstitutionalitate, textele indicate nu sunt relevante, neavand nici o
concludenta pentru solutionarea acesteia.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991, ale Legii nr. 156/1997 privind acoperirea financiara a
datoriilor fata de stat si de alte persoane juridice, ramase in urma
desfiintarii fostelor cooperative agricole de productie, si ale Legii nr.
169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991,
exceptie ridicata de Societatea Agricola Inotesti in Dosarul nr. 759/1998 al
Curtii de Apel Ploiesti - Sectia de contencios administrativ si comercial.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 martie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu