Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 49 din 10 martie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea nr. 15/1996


SmartCity3

privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 161 din 23 aprilie 1998

    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Anisoara Sandu Dragu   - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, invocata de Ibra Maika in Dosarul nr. 11.509/1996 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, in prezenta autorului exceptiei, a reprezentantului Ministerului Public si in lipsa Guvernului, legal citati, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10 martie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 octombrie 1997 a Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti, pronuntata in Dosarul nr. 11.509/1996 al acestei instante, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, ridicata de Ibra Maika.
    In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile atacate incalca dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 21 si ale art. 24 din Constitutie, precum si ale art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece nu obliga si la citarea organismului a carui hotarare este contestata.
    In opinia instantei exceptia este intemeiata, dispozitia legala atacata constituind o limitare neconstitutionala a dreptului la aparare si a liberului acces la justitie, intrucat solutionarea contestatiei impune si participarea Comisiei pentru evaluarea cererilor privind acordarea statutului de refugiat, iar participarea procurorului nu suplineste aceasta lacuna.
    Potrivit art. 24 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au cerut punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca prevederile art. 13 din Legea nr. 15/1996 "lezeaza dreptul la aparare si contravin, astfel, art. 24 din Constitutie", deoarece, fara "citarea reprezentantului comisiei cu ocazia solutionarii contestatiei, procesul civil este lipsit de dimensiunea contradictorialitatii", garantata prin dispozitiile Codului de procedura civila si care corespunde dreptului la un proces echitabil, prevazut la art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    In legatura cu conditiile in care ar urma sa fie citata comisia, prin Guvern sau in alt mod, se considera ca aceasta "nu reprezinta o problema de neconstitutionalitate, ci una de aplicare a legii".
    In punctul de vedere al Guvernului se sustine ca exceptia este "vadit nefondata, neavand caracterul unei exceptii de neconstitutionalitate, ci al unei dispute cu privire la determinarea calitatii procesuale in aceste cauze, a Guvernului sau a Comisiei pentru acordarea statutului de refugiat". Comisia - se arata - nu poate fi citata, intrucat constituie un organ administrativ cu atributii jurisdictionale", iar "Guvernul nu poate fi parte intr-o cale de atac, daca nu a fost parte in procedura desfasurata in fata comisiei". In ceea ce priveste interesele statului, se precizeaza ca ele sunt reprezentate de procuror, iar instanta poate solicita comisiei, daca va considera necesar, "orice fel de acte sau lamuriri asupra probelor din dosar".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate invocata.
    Potrivit art. 13 din Legea nr. 15/1996, ce face obiectul exceptiei, hotararea Comisiei pentru evaluarea cererilor privind acordarea statutului de refugiat poate fi contestata de titularul cererii la judecatorie, urmand ca aceasta contestatie sa se judece in procedura de urgenta, cu participarea obligatorie a procurorului. Sentinta judecatoriei poate fi atacata cu recurs de titularul cererii si de procuror.
    Primul motiv de neconstitutionalitate invocat este legat de prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice.
    Potrivit art. 18 alin. (1) din Constitutie, cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a averilor, ceea ce implica, sub aspectul drepturilor civile, incidenta normei constitutionale a art. 16, invocata in exceptie.
    Nu se poate retine insa ca dispozitia legala atacata are un caracter discriminatoriu, intrucat nu distinge intre diferitele categorii de titulari ai cererilor pentru acordarea statutului de refugiat. Procedura pentru acordarea acestui statut reprezinta o situatie juridica specifica, care nu se poate confunda cu procedura legala pentru solutionarea altor categorii de cereri, iar legiuitorul, in temeiul art. 125 alin. (3) din Constitutie, poate institui, in considerarea acestei situatii, o procedura aparte. In acest sens, in jurisprudenta Curtii s-a statuat ca pentru situatii diferite solutiile legale nu pot fi aceleasi, astfel cum rezulta din Decizia nr. 107 din 1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996, in care s-a prevazut ca "principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit".
    De asemenea, nici invocarea art. 21 din Constitutie, privind liberul acces la justitie, nu justifica critica formulata prin exceptia invocata, cat timp art. 13 din Legea nr. 15/1996 asigura tocmai accesul la justitie al titularului cererii de acordare a statutului de refugiat. Autorul exceptiei nu ar putea invoca interesul statului de a fi reprezentat in proces, ci numai propriile sale interese si drepturi.
    In legatura cu dreptul la aparare, evident ca acesta ar fi lezat, daca instanta nu ar putea cere comisiei orice fel de proba sau lamurire pe care o considera necesara, ceea ce nu depinde de faptul ca acea comisie este sau nu parte in proces. De asemenea, nu se poate considera ca dreptul la aparare este incalcat prin aceea ca titularul contestatiei nu are o parte adversa pe care sa o combata, iar la judecarea acesteia participarea procurorului este obligatorie.
    Fata de cele aratate, intrucat dreptul la aparare al contestatorului nu este incalcat, rezulta ca prevederile art. 13 din Legea nr. 15/1996 nu sunt contrare exigentelor art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, invocata de Ibra Maika in Dosarul nr. 11.509/1996 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 martie 1998.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                prof. univ. dr. IOAN MURARU

                                     Magistrat asistent,
                                     Anisoara Sandu Dragu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 49/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 49 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 49/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu