DECIZIE Nr. 49 din 10 martie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea nr.
15/1996
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 23 aprilie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Anisoara Sandu Dragu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 13 din
Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, invocata
de Ibra Maika in Dosarul nr. 11.509/1996 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, in
prezenta autorului exceptiei, a reprezentantului Ministerului Public si in
lipsa Guvernului, legal citati, fiind consemnate in incheierea de la acea data,
cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 10 martie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 1997 a Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti,
pronuntata in Dosarul nr. 11.509/1996 al acestei instante, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, ridicata de Ibra Maika.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile atacate incalca
dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 21 si ale art. 24 din Constitutie, precum
si ale art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, deoarece nu obliga si la citarea organismului a
carui hotarare este contestata.
In opinia instantei exceptia este intemeiata, dispozitia legala atacata
constituind o limitare neconstitutionala a dreptului la aparare si a liberului
acces la justitie, intrucat solutionarea contestatiei impune si participarea
Comisiei pentru evaluarea cererilor privind acordarea statutului de refugiat,
iar participarea procurorului nu suplineste aceasta lacuna.
Potrivit art. 24 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au cerut punctele de
vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
prevederile art. 13 din Legea nr. 15/1996 "lezeaza dreptul la aparare si
contravin, astfel, art. 24 din Constitutie", deoarece, fara "citarea
reprezentantului comisiei cu ocazia solutionarii contestatiei, procesul civil
este lipsit de dimensiunea contradictorialitatii", garantata prin
dispozitiile Codului de procedura civila si care corespunde dreptului la un
proces echitabil, prevazut la art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In legatura cu conditiile in care ar urma sa fie citata comisia, prin
Guvern sau in alt mod, se considera ca aceasta "nu reprezinta o problema
de neconstitutionalitate, ci una de aplicare a legii".
In punctul de vedere al Guvernului se sustine ca exceptia este "vadit
nefondata, neavand caracterul unei exceptii de neconstitutionalitate, ci al
unei dispute cu privire la determinarea calitatii procesuale in aceste cauze, a
Guvernului sau a Comisiei pentru acordarea statutului de refugiat".
Comisia - se arata - nu poate fi citata, intrucat constituie un organ
administrativ cu atributii jurisdictionale", iar "Guvernul nu poate
fi parte intr-o cale de atac, daca nu a fost parte in procedura desfasurata in
fata comisiei". In ceea ce priveste interesele statului, se precizeaza ca
ele sunt reprezentate de procuror, iar instanta poate solicita comisiei, daca
va considera necesar, "orice fel de acte sau lamuriri asupra probelor din
dosar".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Potrivit art. 13 din Legea nr. 15/1996, ce face obiectul exceptiei,
hotararea Comisiei pentru evaluarea cererilor privind acordarea statutului de
refugiat poate fi contestata de titularul cererii la judecatorie, urmand ca
aceasta contestatie sa se judece in procedura de urgenta, cu participarea
obligatorie a procurorului. Sentinta judecatoriei poate fi atacata cu recurs de
titularul cererii si de procuror.
Primul motiv de neconstitutionalitate invocat este legat de prevederile
art. 16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii
si a autoritatilor publice.
Potrivit art. 18 alin. (1) din Constitutie, cetatenii straini si apatrizii
care locuiesc in Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a
averilor, ceea ce implica, sub aspectul drepturilor civile, incidenta normei
constitutionale a art. 16, invocata in exceptie.
Nu se poate retine insa ca dispozitia legala atacata are un caracter
discriminatoriu, intrucat nu distinge intre diferitele categorii de titulari ai
cererilor pentru acordarea statutului de refugiat. Procedura pentru acordarea
acestui statut reprezinta o situatie juridica specifica, care nu se poate
confunda cu procedura legala pentru solutionarea altor categorii de cereri, iar
legiuitorul, in temeiul art. 125 alin. (3) din Constitutie, poate institui, in
considerarea acestei situatii, o procedura aparte. In acest sens, in
jurisprudenta Curtii s-a statuat ca pentru situatii diferite solutiile legale
nu pot fi aceleasi, astfel cum rezulta din Decizia nr. 107 din 1 noiembrie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26
aprilie 1996, in care s-a prevazut ca "principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un
tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat
diferit".
De asemenea, nici invocarea art. 21 din Constitutie, privind liberul acces
la justitie, nu justifica critica formulata prin exceptia invocata, cat timp
art. 13 din Legea nr. 15/1996 asigura tocmai accesul la justitie al titularului
cererii de acordare a statutului de refugiat. Autorul exceptiei nu ar putea
invoca interesul statului de a fi reprezentat in proces, ci numai propriile
sale interese si drepturi.
In legatura cu dreptul la aparare, evident ca acesta ar fi lezat, daca
instanta nu ar putea cere comisiei orice fel de proba sau lamurire pe care o
considera necesara, ceea ce nu depinde de faptul ca acea comisie este sau nu
parte in proces. De asemenea, nu se poate considera ca dreptul la aparare este
incalcat prin aceea ca titularul contestatiei nu are o parte adversa pe care sa
o combata, iar la judecarea acesteia participarea procurorului este
obligatorie.
Fata de cele aratate, intrucat dreptul la aparare al contestatorului nu
este incalcat, rezulta ca prevederile art. 13 din Legea nr. 15/1996 nu sunt
contrare exigentelor art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, invocata
de Ibra Maika in Dosarul nr. 11.509/1996 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 martie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Anisoara Sandu Dragu