DECIZIE Nr.
487 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din Legea
serviciului de salubrizare a localitatilor nr. 101/2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 446 din 13 iunie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din Legea
serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „G. H. M. Tox Insect" - S.R.L, din Timişoara în
Dosarul nr. 3.891/30/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei,
domnul Grigore Doboş, avocat membru al Baroului Timiş, cu delegaţie depusă la
dosarul cauzei. Se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul apărătorului autorului excepţiei, care solicită admiterea
acesteia, susţinând, în esenţă, că textul de lege criticat este contrar
principiului liberei concurenţe.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate,
considerând că nu sunt încălcate prevederile art. 135 alin. (1) şi alin. (2)
lit. a) din Constituţie. In acest sens, arată că legiuitorul nu a nominalizat
un anumit agent economic căruia să îi acorde exclusivitatea exercitării
activităţii vizate de textul criticat, ci a stabilit condiţiile în care, în
urma unei licitaţii, un agent economic oarecare va căpăta dreptul de a
desfăşura acea activitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 30 octombrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 3.891/30/2007, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din Legea
serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială „G. H. M. Tox
Insect" -S.R.L, din Timişoara într-o cauză civilă având ca obiect
constatarea nulităţii absolute a unui contract de delegare de gestiune.
In motivarea excepţiei, se susţine că activitatea de dezinsectie şi deratizare, care face
parte din serviciul de salubrizare a localităţilor, „nu poate fi desfăşurată în
viitor decât în condiţiile Legii nr. 101/2006, de către operatori specializaţi
- autorizaţi - licenţiaţi de
către A.N.R.S.RC." Se susţine că acordarea unui anumit operator a unui
drept de exclusivitate în ce priveşte desfăşurarea activităţii de salubrizare
este contrară principiului constituţional potrivit căruia economia României
este o economie de piaţă bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă.
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
întrucât nu contravine prevederilor din Constituţie invocate. In acest sens,
precizează că articolul criticat nu îngrădeşte dreptul fiecărui operator care
deţine licenţa corespunzătoare de a participa la licitaţii publice privind
delegarea serviciului public de salubrizare.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textul de lege ce
formează obiect al acesteia nu îngrădeşte dreptul fiecărui operator care deţine
licenţa corespunzătoare de a participa la licitaţiile publice privind delegarea
serviciilor publice de salubrizare.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat este constituţional, arătând că este atributul
legiuitorului de a reglementa modalitatea de obţinere de către operatori ai
serviciului public de salubrizare a dreptului de a avea exclusivitate pentru
toţi utilizatorii din raza unităţii administrativ-teritoriale sau a sectorului
municipiului Bucureşti, pentru care au hotărâre de dare în administrare sau
contract de delegare a gestiunii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile apărătorului autorului excepţiei, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 19 alin. (2) lit. e) din
Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 8 mai 2006, astfel cum a fost modificată şi completată
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007. Textul de lege criticat are următorul
cuprins:
- Art. 19 alin. (2) lit. e): „(2) Operatorii, în
conformitate cu prevederile legale, au dreptul la: (...)
e) exclusivitatea prestării serviciului de salubrizare
pentru toţi utilizatorii din raza unităţii administrativ-teritoriale/sectorului
municipiului Bucureşti pentru care are hotărâre de dare în administrare sau contract de delegare a gestiunii."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat
contravine prevederilor art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie
referitoare la caracterul de economie de piaţă al economiei României şi la
obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei
loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul acesteia, deşi invocă, în motivarea criticii, prevederile
art. 135 alin. (2) din Constituţie, în realitate îşi axează argumentaţia
excepţiei pe coroborarea unor texte legale cuprinse în diverse acte normative,
precum Regulamentul privind acordarea licenţelor şi autorizaţiilor serviciilor
publice de gospodărie comunală, condiţiile de suspendare, de retragere sau de
modificare a acestora sau Ordonanţa Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile
publice de salubrizare a localităţilor, în prezent abrogată. Or, Curtea
Constituţională exercită controlul de constituţionalitate a legilor şi
ordonanţelor ori al unor dispoziţii din acestea numai prin examinarea
compatibilităţii acestora cu principiile sau prevederile Legii fundamentale,
iar nu prin compararea şi coroborarea altor texte de lege. De aceea, problema
ridicată de autorul excepţiei excedează competenţei Curţii Constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (2) lit. e) din Legea
serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „G. H. M. Tox Insect" -S.R.L, din Timişoara în
Dosarul nr. 3.891/30/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu