DECIZIE Nr.
477 din 17 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 378 din 4 iunie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000,
excepţie ridicată de Gheorghe Biţă în Dosarul nr. 4.935/89/2006 al Curţii de
Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca
nefondată, arătând că modul în care se reglementează calculul pensiei pentru
anumite categorii de pensionari, aflaţi în situaţii diferite, nu constituie o
discriminare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 9 martie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 4.935/89/2006, Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 164
alin. (3) din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată
de Gheorghe Biţă într-o cauză având ca obiect judecarea unei cereri de
recalculare a pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia critică la modul general Legea nr. 19/2000 şi
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor
stabilite pe baza legislaţiei anterioare, iar în mod special normele metodologice de aplicare a acestor
reglementări legale. Susţine că sistemul de stabilire a punctajului are
caracter discriminator, avantajându-i pe cei care au realizat ani mai mulţi de
stagiu de cotizare şi defavorizându-i pe cei care au lucrat în condiţii
deosebite, pensionându-se înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare,
chiar şi fără voinţa lor, întrucât punctajul totalizat se împarte în toate
cazurile la numărul de ani ce reprezintă stagiul complet de cotizare.
Dispoziţiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 sunt contrare spiritului
art. 47 alin. (1) din Constituţie, întrucât stabilesc sporul pentru vechime la
un nivel inferior celui realizat, cum este şi cazul autorului excepţiei, pentru
care, inclusiv în perioada în care a beneficiat de spor de vechime de 25%, i se
calculează un spor de numai 18%, fapt ce determină un cuantum mai mic al pensiei.
Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale apreciază că excepţia ridicată este
neîntemeiată, având în vedere că dispoziţiile legale criticate „nu conţin
reglementări care să creeze inegalităţi pe diferite criterii, iar prevederea în
legi speciale a anumitor modalităţi de calcul a pensiei pentru anumite
categorii de pensionari, aflaţi în situaţii diferite, nu poate constitui o
discriminare sau o încălcare a egalităţii de tratament".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 sunt
constituţionale. Aceste dispoziţii legale se aplică, fără nicio distincţie,
tuturor persoanelor care, cu prilejul stabilirii drepturilor de pensie,
solicită luarea în calcul, pe lângă salariul realizat în diferite perioade de
timp, şi a sporurilor primite.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, aşa cum au fost modificate prin
articolul unic pct. 40 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, lege publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Acest
text de lege are următorul cuprins:
- Art. 164 alin. (3): „La
determinarea punctajelor anuale, pe lângă salariile prevăzute la alin. (1) se
au în vedere şi sporurile cu caracter permanent, care, după data de 1 aprilie
1992, au făcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei
anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncă sau sunt dovedite cu
adeverinţe eliberate de unităţi, conform legislaţiei în vigoare. Sporul de
vechime care se utilizează la stabilirea punctajelor anuale este următorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983:
3% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
5-10 ani;
5% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
10-15 ani;
7% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
15- 20 de ani;
10% pentru o vechime în
muncă totală de peste 20 de ani.
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
3-5 ani;
6% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
5-10 ani;
9% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 10-15 ani;
12% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între
15- 20 de ani;
15% pentru o vechime în muncă totală de peste 20 de
ani."
In opinia autorului excepţiei,
dispoziţiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 încalcă art. 47 alin. (1)
din Constituţie, care prevede obligaţia statului de a lua măsuri de dezvoltare
economică şi de protecţie socială pentru a asigura cetăţenilor un nivel de trai
decent. Celelalte critici generale referitoare la Legea nr. 19/2000 formulate
în notele scrise aflate la dosar nu pot forma obiectul controlului de
constituţionalitate, întrucât Curtea Constituţională nu se poate substitui
autorului excepţiei pentru identificarea dispoziţiilor legale care, după
părerea sa, ar contraveni Constituţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată următoarele:
Dispoziţiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
reglementează luarea în calcul la determinarea punctajelor anuale, pe lângă
salariu, şi a sporurilor cu caracter permanent, printre care şi sporul de
vechime, aşa cum acestea sunt înregistrate în carnetul de muncă sau sunt
dovedite cu adeverinţe eliberate de unităţi. Numai pentru cazurile în care
aceste sporuri nu sunt înregistrate în carnetul de muncă şi nu pot fi dovedite
cu adeverinţe se utilizează sporurile exprimate în procente, diferenţiate pe
perioade şi în raport cu vechimea în muncă, la care se calculează valoarea
sporului de vechime.
In aceste condiţii, Curtea reţine că susţinerile
autorului excepţiei nu ridică probleme de constituţionalitate, ci doar probleme
de interpretare şi de aplicare a legii, a căror rezolvare intră în competenţa
exclusivă a instanţelor judecătoreşti.
In privinţa acestor reglementări legale prevederile
art. 47 alin. (1) din Constituţie nu au nicio relevanţă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gheorghe Biţă în
Dosarul nr. 4.935/89/2006 al Curţii de Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 mai 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta