Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 465 din 17 mai 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 367 din 30 mai 2007



Ioan Vida                               -  preşedinte

Aspazia Cojocaru                   -  judecător

Acsinte Gaspar                      -  judecător

Petre Ninosu                          -  judecător

Ion Predescu                         -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu           -  judecător

Ion Tiucă                                -  procuror

Gabriela Dragomirescu          -  magistrat-asistent şef

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Andrei Victor din laşi în Dosarul nr. 5.695/45/2006 (număr în format vechi 5.695/2006) al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Dosarul fiind în stare de judecată, se dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei, întrucât textul de lege criticat nu are legătură cu cauza.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 8 ianuarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.695/45/2006 (număr în format vechi 5.695/2006), Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Andrei Victor din Iaşi în cadrul unei acţiuni de contencios administrativ, introdusa în temeiul textului de lege criticat, având ca obiect anularea Hotărârii Consiliului Local Iaşi nr. J 98/2000.

In motivarea excepţiei se susţine că art. 1 din legea criticată încalcă art. 1, 11, 20 şi 47 din Constituţie, precum şi art. 23 şi 25 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului. In acest sens, autorul excepţiei apreciază că „este absolut legitim" să atace în contencios administrativ, „în mod preventiv", „oricând şi orice act administrativ al unor autorităţi publice centrale sau locale, sau părţi din acestea, când descoperă în acele acte normative prevederi contradictorii sau suprapuse peste alte acte normative sau potrivnice unor prevederi din Constituţie", „chiar dacă nu am fost vătămat de acestea, întrucât respectarea Constituţiei şi a legilor este obligatorie, inclusiv pentru autorităţile centrale şi locale, precum si pentru autorităţile judiciare". In continuare, exprimă o serie de aprecieri personale referitoare la politica legislativă şi aplicarea legislaţiei în România. Astfel: chiar actele normative declarate constituţionale de Curtea Constituţională „au încălcat si încalcă în mod continuu şi esenţial dreptul la muncă" prevăzut de art. 23 şi 24 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului; fiscalitatea exagerată aplicată de statul român „încalcă coşul de consum lunar reglementat de Ordonanţa Guvernului nr. 217/2000" şi „implicit dreptul la muncă prevăzut de art. 23 din Tratatul asupra drepturilor omului, precum şi dreptul la un trai decent reglementat de art. 25 din acelaşi tratat"; stabilirea incorectă a salariului minim pe economie prevăzut de „Declaraţia Drepturilor Omului în sensul care să acopere posibilităţile indivizilor sau familiile lor de a trăi decent şi a putea plaţi cheltuielile de întreţinere"; autorităţile administrative şi judecătoreşti „nu respectă această scară a valorilor omenirii impusă de Tratatul asupra Drepturilor Omului şi la nivelul ţării noastre de art. 1, art. 11, art. 20 şi art. 47 din Constituţia revizuită".

Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ si fiscal apreciază că excepţia este neîntemeiată, întrucât acceptarea teoriei „actului preventiv", care în opinia autorului excepţiei ar asigura transpunerea în practică a dreptului la munca şi a dreptului la un trai decent, ar echivala „cu o imixtiune a puterii judecătoreşti în domeniile de competenţă ale puterii legislative şi ale puterii executive, întrucât ar permite intervenţia justiţiei şi în alte situaţii decât cele decurgând din excesul de putere şi din încălcarea drepturilor şi libertăţilor consacrate de Constituţie, ceea ce ar aduce atingere principiului separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituţie". De altfel, potrivit art. 126 alin. (6) din Constituţie, instanţele de contencios administrativ sunt competente să soluţioneze cererile persoanelor vătămate, „ceea ce exclude ideea invocării unor prejudicii virtuale sau abordări personale pur speculative, ca suport al actului de învestire a instanţelor judecătoreşti".

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul, invocând Decizia Curţii Constituţionale nr. 638/2006, precum şi jurisprudenţa acesteia privind stabilirea competenţei şi procedurii de judecată de către legiuitor, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este inadmisibilă în temeiul art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 1 din Legea nr. 554/2004 nu contravin dreptului la muncă şi dreptului la un nivel de trai decent, prevăzute de art. 23 şi 25 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, ci reprezintă o valorificare a prevederilor art. 52 din Constituţie, iar dispoziţiile constituţionale ale art. 1 nu sunt incidente în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, potrivit cărora „Subiectele de sezină" sunt orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept, Avocatul Poporului, Ministerul Public, autoritatea publică emitentă a unui act administrativ nelegal, în situaţia în care actul nu mai poate fi revocat, întrucât a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice, persoana vătămată în drepturile sale sau în interesele sale legitime, prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe ale Guvernului neconstituţionale, prefectul şi Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, precum şi orice persoană de drept public vătămată într-un drept sau, după caz, când s-a vătămat un interes legitim, precum şi instanţa, care, din oficiu sau la cerere, poate introduce în cauză organismele sociale cu personalitate juridică interesate, atunci când subiect de sezină este Ministerul Public.

In opinia autorului excepţiei, aceste dispoziţii de lege contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 „Statul român", art. 11 „Dreptul internaţional si dreptul intern", art. 20 „Tratatele internaţionale privind drepturile omului" şi art. 47 „Nivelul de trai", precum şi ale art. 23 şi 25 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, care dispun cu privire la dreptul oricărei persoane la muncă şi la un nivel de trai corespunzător.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

Aşa cum reiese din susţinerile formulate, autorul excepţiei apreciază că „este absolut legitim" să atace în contencios administrativ, „în mod preventiv", „oricând şi orice act administrativ al unor autorităţi publice centrale sau locale, sau părţi din acestea, când descoperă în acele acte normative prevederi contradictorii sau suprapuse peste alte acte normative sau potrivnice unor prevederi din Constituţie", „chiar dacă nu am fost vătămat de acestea, întrucât respectarea Constituţiei şi a legilor este obligatorie, inclusiv pentru autorităţile centrale şi locale, precum şi pentru autorităţile judiciare". In consecinţă, într-un dosar având ca obiect acţiunea în contencios administrativ pentru constatarea nulităţii Hotărârii Consiliului Local laşi nr. 198/2000 privind organizarea circulaţiei rutiere în municipiul laşi, autorul excepţiei invocă neconstituţionalitatea art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, care dispune cu privire la „Subiectele de sezină", întrucât consideră că acest text de lege este contrar dispoziţiilor menţionate din Constituţie şi din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, fără a arăta însă în ce constă contrarietatea.

Analizând art. 1 din legea criticată, Curtea reţine că, potrivit alin. (1) şi (2) ale acestuia, se poate adresa instanţei de contencios administrativ orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, precum şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Or, autorul excepţiei nu se înscrie în niciuna dintre aceste ipoteze, ci a ridicat excepţia de neconstituţionalitate, întrucât apreciază că un act administrativ poate fi atacat oricând, în mod preventiv, chiar dacă nu i-a produs vătămări.

Aşa fiind, având în vedere art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, care prevede că aceasta decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe în vigoare ori dispoziţii din acestea „care au legătură cu soluţionarea cauzei", în caz contrar excepţia fiind inadmisibilă, prezenta excepţie urmează a fi respinsă ca inadmisibilă. Această soluţie se impune şi pentru că, în realitate, autorul excepţiei nici nu formulează motive de neconstituţionalitate cu privire la art. 1 din legea criticată, ci doar invocă în acest sens texte din Constituţie şi din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, precum şi o serie de aprecieri personale referitoare la politica legislativă şi aplicarea legislaţiei în România, ceea ce contravine art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, care prevede că „Sesizările trebuie făcute in formă scrisă şi motivate".

De altfel, Curtea Constituţională a constatat, prin mai multe decizii pronunţate în legătură cu textul în integralitatea sa sau cu privire la unele dintre alineatele acestuia, că art. 1 din Legea nr. 554/2004 este constituţional. In acest sens sunt, de exemplu, deciziile nr. 507 din 17 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, nr. 39 din 27 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 24 februarie 2005, nr. 371 din 4 mai 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 491 din 7 iunie 2006, şi nr. 63 din 25 ianuarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 14 februarie 2007.

Cele statuate prin deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea, deoarece nu au intervenit elemente noi de natură să justifice schimbarea acestei jurisprudenţe.

Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin . (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Andrei Victor din Iaşi în Dosarul nr. 5.695/45/2006 (număr în format vechi 5.695/2006) al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 mai 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,

Gabriela Dragomirescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 465/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 465 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 465/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu