DECIZIE Nr. 46
din 31 ianuarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 142 din 25 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Vasile Nicola în Dosarul nr. 1.650/30/C/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia
civilă.
La apelul nominal răspunde, personal, autorul
excepţiei, lipsind partea Casa Judeţeană de Pensii Timiş, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul autorului excepţiei. Acesta
învederează aspecte legate de modalitatea de calcul a pensiei şi solicită
admiterea excepţiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei, considerând că actul normativ criticat
nu are caracter retroactiv, ci se aplică doar de la intrarea sa în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 29 iunie
2007, pronunţată în Dosarul nr. 1 650/30/C/2006, Tribunalul Timiş a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Vasile Nicola într-o cauză civilă având ca
obiect soluţionarea unei contestaţii cu privire la stabilirea drepturilor de
pensie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 sunt neconstituţionale, întrucât
afectează drepturile şi libertăţile constituţionale, fiind contrare
dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Legea fundamentală. Se arată că ordonanţa
criticată dispune, prin art. 4 alin. (2), cu privire la totalitatea drepturilor
băneşti câştigate sub imperiul legilor anterioare datei ieşirii sale la pensie,
fiind contrară dispoziţiilor art. 15 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
Tribunalul Timiş - Secţia civilă apreciază că excepţia este neîntemeiată, întrucât „legiuitorul are
competenţa exclusivă de a modifica şi completa legislaţia în materie şi de a
stabili data de la care operează recalcularea".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, amintind cele statuate de
Curtea Constituţională prin Decizia nr. 127/2007, în sensul că „legiuitorul
este în drept să stabilească şi să modifice, ori de câte ori apare această
necesitate, condiţiile şi criteriile de acordare a pensiilor, modul de calcul
şi cuantumul acestora, cu respectarea condiţiei ca aceste noi reglementări să
fie aplicate de la intrarea legii în vigoare, pentru viitor, condiţie pe care
ordonanţa de urgenţă a Guvernului o îndeplineşte".
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 sunt
constituţionale, precizând că „prin acest act normativ se urmăreşte eliminarea
discrepanţelor existente între cuantumurile pensiilor şi stabilirea tuturor
drepturilor după aceeaşi lege, aceeaşi metodologie, potrivit aceloraşi
principii, indiferent de data pensionării şi indiferent de legislaţia sub
incidenţa căreia persoana în cauză s-a pensionat".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr.
78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11
aprilie 2005.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
ordonanţa criticată contravine prevederilor constituţionale ale art. 15 alin.
(1) şi (2) care consacră principiul universalităţii drepturilor şi obligaţiilor
şi cel al neretroactivităţii legii, cu unele excepţii, precum şi celor ale art.
115 alin. (6) teza a treia care prevăd că ordonanţele de urgenţă nu pot afecta
drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că nu poate reţine critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor
art. 115 alin. (6) teza a treia din Legea fundamentală, întrucât prin
reglementările cuprinse în actul normativ ce constituie obiect al excepţiei nu
sunt afectate drepturi şi libertăţi consacrate la nivel constituţional.
In plus, observă că, asupra constituţionalităţii
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, în ansamblul său,
Curtea Constituţională s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, sub aspectul
susţinerilor referitoare la caracterul retroactiv al reglementării, constatând
constituţionalitatea acestora, pentru motivele acolo reţinute. Dintre acestea
pot fi amintite deciziile nr. 352 din 3 aprilie 2007 (publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 16 mai 2007), nr. 127 din 15
februarie 2007 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195
din 21 martie 2007) şi nr. 120 din 15 februarie 2007 (publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2007).
Intrucât în susţinerea prezentei excepţii nu au fost
aduse elemente noi, care să justifice modificarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale în materie, soluţiile pronunţate prin deciziile enumerate mai
sus şi argumentele pe care acestea s-au întemeiat îsi menţin valabilitatea si
în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat, excepţie ridicată de Vasile Nicola în Dosarul nr.
1.650/30/C/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 ianuarie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu