DECIZIE Nr. 46 din 14 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29
alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 16 mai 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "RAW STAR" -
S.R.L., cu sediul in orasul Techirghiol, in Dosarul nr. 2.518/1999 al
Judecatoriei Constanta.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 7 martie 2000, cand
Curtea a amanat pronuntarea la data de 14 martie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din data de 28 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
2.518/1999, Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alineatul ultim din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "RAW STAR" - S.R.L., cu sediul in orasul Techirghiol.
Exceptia a fost ridicata in cursul solutionarii unei actiuni de anulare a
licitatiei in urma careia autorul exceptiei de neconstitutionalitate si-a
adjudecat o parte din patrimoniul fostei Cooperative Agricole de Productie
Techirghiol. In opinia autorului exceptiei dispozitiile criticate
"instituie o masura privativa de proprietate fara plata unei sume
rezonabile, in raport cu valoarea bunurilor".
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia considera
ca dispozitiile art. 29 alineatul ultim din aceasta lege contravin prevederilor
art. 11, 20 si 41 din Constitutie, precum si ale art. 17 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si ale art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Exprimandu-si opinia, instanta judecatoreasca considera exceptia ca fiind
neintemeiata; in acest sens arata ca dispozitiile art. 29 alineatul ultim din
Legea fondului funciar nr. 18/1991 "nu aduc atingere dreptului de
proprietate, astfel cum este reglementat prin dispozitiile art. 480 din Codul
civil", reprezentand "un criteriu de delimitare a proprietatii
publice, astfel cum este reglementat de art. 135 alin. (3) din
Constitutie".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctul de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este nefondata,
aceasta fiind si solutia pe care Curtea Constitutionala a pronuntat-o in
Decizia nr. 29/1994, ramasa definitiva prin nerecurare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia ridicata
cu care a fost legal sesizata.
Art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu
modificarile ulterioare, text criticat prin exceptia de neconstitutionalitate,
prevede: "Constructiile afectate unei utilizari sociale sau culturale trec
fara plata, in regim de drept public, in proprietatea comunelor, oraselor sau a
municipiilor si in administrarea primariilor."
Curtea retine ca, dupa republicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, Legea nr. 18/1991 a fost modificata si
completata prin mai multe acte normative, care insa nu privesc textul ce face
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. Cu privire la constitutionalitatea
dispozitiilor art. 29 alineatul ultim din Legea nr. 18/1991, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 206 din 30 noiembrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 6 martie 2000,
decizie prin care Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor mentionate. In aceasta decizie Curtea a retinut urmatoarele:
- Legea fondului funciar nr. 18/1991 este o lege anterioara Constitutiei;
asa fiind, regimul constitutional actual nu se poate aplica asupra modului de
constituire a dreptului de proprietate prin functionarea prevederilor acestei
legi, deoarece, astfel, ar insemna sa se incalce unul dintre principiile de
baza ale Constitutiei - neretroactivitatea legii -, prevazut de art. 15 alin.
(2), principiu ce se aplica si Legii fundamentale. Pe cale de consecinta,
prevederile art. 41 din Constitutie nu pot avea ca urmare desfiintarea unui
drept de proprietate constituit anterior intrarii in vigoare a Constitutiei,
dispozitiile acesteia aplicandu-se numai in ceea ce priveste regimul acestui
drept.
- Art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991 face parte
din acele dispozitii legale care si-au epuizat substanta din momentul intrarii
lor in vigoare, in intelesul ca, in acelasi moment, bunurile pe care textul
le-a avut in vedere au trecut, fara plata, in regim de drept public, in
proprietatea comunelor, oraselor sau municipiilor si in administrarea
primariilor. Trecerea s-a facut, neindoielnic, de plin drept; Legea fondului
funciar nr. 18/1991 fiind preconstitutionala, efectele textului mentionat si-au
gasit deplina aplicare inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei.
Aceste considerente isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind
elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudentei Curtii.
Autorul exceptiei pretinde ca textul criticat contravine si prevederilor
art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si ale art. 1 din
Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Continutul acestor dispozitii este urmatorul:
- Art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului:
"1. Orice persoana are dreptul la proprietate, atat singura, cat si in
asociere cu altii.
2. Nimeni nu va fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa";
- Art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana fizica
sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi
lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international."
Curtea constata ca cele doua texte invocate de autorul exceptiei cuprind
principii referitoare la dreptul de proprietate. Or, in cauza de fata, atat
asupra constructiilor ce apartinusera fostelor cooperative agricole, cat si
asupra bunurilor din patrimoniul acestora, fostii proprietari nu aveau, la
momentul aplicarii art. 29 alineatul ultim din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, un drept de proprietate. Bunurile respective apartinusera
in proprietate unor persoane juridice, ale caror drepturi luasera nastere sub
imperiul unor reglementari legale anterioare. De aceea, si sub acest aspect,
critica este neintemeiata.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29
alineatul ultim din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "RAW STAR" - S.R.L., cu sediul in
orasul Techirghiol, in Dosarul nr. 2.518/1999 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu