DECIZIE Nr. 458 din 2 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin.
(1) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a
productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 24 din 13 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 62 alin. (1) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Nr. One
Impex" - S.R.L. Braila in Dosarul nr. 3.495/2003 al Judecatoriei Braila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare
a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca nefondata, aratand ca dispozitiile art. 62 alin.
(1) din Legea nr. 521/2002 nu sunt retroactive, acestea fiind de imediata
aplicare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.495/2003,
Judecatoria Braila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 57 alin. (1) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Nr. One
Impex" - S.R.L. Braila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul criticat instituie obligatia prezentarii autorizatiilor de
comercializare, eliberate anterior intrarii in vigoare a legii, in vederea
anularii si emiterii unor noi autorizatii, prevazand, in acelasi timp, ca dupa
data de 15 noiembrie 2002 autorizatiile eliberate anterior sunt nule de drept.
Aceste dispozitii legale au, in opinia autorului exceptiei, caracter
retroactiv, fiind contrare astfel dispozitiilor art. 15 alin. (2) din
Constitutie.
Judecatoria Braila considera ca, "intr-adevar, textul mai sus enuntat
infrange in mod flagrant principiul neretroactivitatii legii, consacrat expres
in dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In sustinerea acestui punct de vedere Guvernul arata ca "din analiza
textului de lege criticat nu rezulta ca acesta contine prevederi care urmeaza
sa retroactiveze, prevederile legale mentionate producand efecte numai pentru
viitor, chiar daca legea noua se aplica si efectelor produse de situatiile
juridice anterioare, dupa intrarea ei in vigoare". In acest sens, in
punctul de vedere prezentat se face referire si la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, care "a statuat in mod constant ca o lege nu retroactiveaza
atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici
atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice
constituite sub imperiul legii vechi".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia "nu este intemeiata, intrucat
dispozitiile legale criticate sunt de imediata aplicabilitate si produc efecte
numai pentru viitor, astfel ca nu se poate retine incalcarea principiului
constitutional al neretroactivitatii legii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, in realitate,
dispozitiile art. 62 alin. (1) din Legea nr. 521 din 17 iulie 2002 privind
regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei
unor produse supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, iar nu dispozitiile art. 57 alin. (1),
indicate gresit, dar redate corect in continut, in memoriul depus de autorul
exceptiei la instanta.
In consecinta, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra art. 62 alin. (1) din
Legea nr. 521/2002, text care are urmatorul cuprins: "(1) Agentii
economici care detin autorizatii de comercializare valabile pe toata perioada
de desfasurare a activitatii, eliberate anterior intrarii in vigoare a
prezentei legi, au obligatia ca pana la data de 15 noiembrie 2002 sa prezinte
aceste autorizatii organelor emitente in vederea anularii si emiterii unor noi
autorizatii. Dupa data de 15 noiembrie 2002 autorizatiile eliberate anterior
datei de intrare in vigoare a prezentei legi sunt nule de drept."
Critica de neconstitutionalitate are la baza sustinerea ca textul legal
incalca principiul constitutional al neretroactivitatii legii, consacrat de
art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala, republicata, text potrivit caruia
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale
mai favorabile".
Examinand textul de lege criticat comparativ cu dispozitiile
constitutionale invocate in sustinerea exceptiei, Curtea retine ca nu exista
incompatibilitati.
Dispozitiile art. 62 alin. (1) din Legea nr. 521/2002, de imediata
aplicare, dispun numai pentru perioada care urmeaza intrarii lor in vigoare,
precizand obligatia persoanelor vizate de a preda vechile autorizatii obtinute
sub imperiul legii anterioare si de a obtine noile autorizatii prevazute de
legea noua.
De altfel, Curtea observa ca dispozitia criticata se justifica pe deplin,
intrucat Legea nr. 521/2002 cuprinde, in titlul II, dispozitii privind regimul
de autorizare a agentilor economici care produc, importa si/sau comercializeaza
produse supuse accizelor, prin care sunt stabilite conditiile de eliberare a
autorizatiilor, actele necesare in vederea eliberarii acestora, termenul de
valabilitate etc., reglementari care difera substantial de prevederile
corespunzatoare ale Ordonantei Guvernului nr. 27/2000 si ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 117/2001, ordonante cu acelasi obiect de reglementare,
care au fost abrogate prin Legea nr. 521/2002.
In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a stabilit, de principiu, cu
prilejul solutionarii unor exceptii de neconstitutionalitate avand ca obiect
alte dispozitii legale criticate pentru incalcarea dispozitiilor art. 15 alin.
(2) din Constitutie, ca "o lege nu este retroactiva atunci cand modifica
pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima
producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub
imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva
decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune
in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de
aplicare". (Decizia nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002; in acelasi sens a
se vedea si Decizia nr. 73 din 6 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 240 din 11 mai 2001).
Aceste considerente de principiu isi pastreaza valabilitatea si in cauza de
fata.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art.
23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 alin. (1)
din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a
productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Nr. One Impex" - S.R.L. Braila in
Dosarul nr. 3.495/2003 al Judecatoriei Braila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta