Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 452 din 15 septembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 917 din 13 octombrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Cristina Toma         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Ioan Popa in Dosarul nr. 10.257/2004 al Judecatoriei Brasov.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 16, art. 135 alin. (2) lit. a) si ale art. 139 din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 4 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 10.257/2004, Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, exceptie ridicata de Ioan Popa intr-o cauza ce are ca obiect o contestatie la executare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, stabilind contributia lunara obligatorie la fondul de asigurari sociale de sanatate in procent unic de 6,5%, aplicat la totalitatea veniturilor realizate, instituie privilegii si creeaza discriminari, intrucat asiguratii platesc contributii diferite, in raport cu veniturile realizate, dar beneficiaza de aceleasi servicii, fiind favorizati cei care au venituri mai reduse.
    Sustine ca prin reglementarea criticata nu se respecta obligatia statului de a crea cadrul favorabil valorificarii tuturor factorilor de productie si nici echitatea in colectarea impozitelor, taxelor si a altor contributii.
    Considera ca legea trebuia sa prevada raportarea platii contributiei fie asupra salariului, fie asupra unei alte surse de venit, iar nu cumulativ, asa cum se intelege prin actuala reglementare.
    Judecatoria Brasov apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata, intrucat dispozitiile art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 nu contravin principiilor constitutionale statuate de art. 16, 135 si 139.
    Considera ca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii este aplicabil numai in cazul cetatenilor aflati in situatii obiectiv identice, iar pentru situatiile diferite se justifica tratamentul juridic diferentiat.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul considera ca reglementarea dedusa controlului de constitutionalitate nu contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat aceasta se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare.
    Apreciaza ca argumentele aduse de autorul exceptiei cu privire la incalcarea celorlalte dispozitii constitutionale invocate nu sunt incidente in speta.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 sunt constitutionale. In sustinerea acestui punct de vedere arata ca prevederile de lege criticate nu aduc atingere principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, intrucat nu instituie privilegii sau discriminari pe considerente arbitrare.
    Considera ca textele criticate sunt in concordanta cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) si ale art. 139 din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, avand urmatorul cuprins:
    - Art. 51 alin. (2): "Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
    a) veniturilor din salarii care se supun impozitului pe venit;
    b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente;
    c) veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
    d) indemnizatiilor de somaj si alocatiilor de sprijin;
    e) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) - d).";
    - Art. 53 alin. (2): "Persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari in a carei raza teritoriala isi au domiciliul veniturile impozabile, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 6,5%, potrivit prezentei ordonante de urgenta."
    Ulterior sesizarii Curtii cu exceptia de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 51 alin. (2) lit. a) si b) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 au fost modificate si completate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 645 din 21 iulie 2005, astfel incat aceste prevederi au urmatorul cuprins:
    - Art. 51 alin. (2) lit. a) si b): "Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
    a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
    b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.";
    - Art. 53 alin. (2): "Persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 6,5% . Modelul declaratiei de asigurare se aproba prin ordin al presedintelui CNAS."
    Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii art. 51 alin. (2) si a art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2005, intrucat solutia legislativa este aceeasi cu cea anterioara modificarii.
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1), ale art. 135 alin. (2) lit. a) si ale art. 139 din Constitutie, care au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.";
    - Art. 139: "(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
    (2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene, in limitele si in conditiile legii.
    (3) Sumele reprezentand contributiile la constituirea unor fonduri se folosesc, in conditiile legii, numai potrivit destinatiei acestora."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
    Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, asigurarile sociale de sanatate, ca principalul sistem de finantare a ocrotirii si promovarii sanatatii populatiei, sunt obligatorii. Aceste prevederi reprezinta o concretizare a dreptului la ocrotirea sanatatii, consacrat de art. 34 din Constitutie, precum si a obligatiei statului de a garanta si asigura exercitiul acestui drept fundamental.
    Sustinerea financiara a asigurarilor sociale de sanatate se realizeaza prin "fondul national unic de asigurari sociale de sanatate", care, conform art. 2 alin. (2) din ordonanta, se constituie din contributia "suportata de asigurati, de persoanele fizice si juridice care angajeaza personal salariat, din subventii de la bugetul de stat, precum si din alte surse - donatii, sponsorizari, dobanzi, potrivit legii".
    Conform art. 4 alin. (1) din aceeasi ordonanta, au calitatea de asigurat toate persoanele fizice care au domiciliul sau resedinta in Romania, toti acestia avand obligatia platii contributiei de asigurare, in raport cu veniturile pe care le realizeaza.
    Toti asiguratii, fara nici o deosebire, au dreptul, conform art. 10 alin. (1) din ordonanta, "la un pachet de servicii de baza care cuprinde servicii medicale, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale".
    Potrivit prevederilor art. 51 din ordonanta, prevederi criticate prin exceptia de neconstitutionalitate, "Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare, pentru asigurarile de sanatate ...", care este stabilita sub forma cotei unice de 6,5%, aplicata asupra veniturilor realizate. Sub acest aspect, textul de lege nu instituie nici privilegii si nici discriminari. Este adevarat ca valoarea contributiei difera de la persoana la persoana, in raport cu cuantumul veniturilor realizate. Aceasta diferenta este rezonabila si justificata de situatia obiectiv deosebita in care se afla persoanele care realizeaza venituri mai mari, fata de cele ale caror venituri sunt mai reduse.
    Solutia legislativa este justificata si de principiul solidaritatii si subsidiaritatii in colectarea si utilizarea fondurilor, inscris in art. 1 alin. (2) lit. b) din ordonanta. In nici un caz nu se poate estima anticipat cine, cand si de ce anume servicii medicale ori de alte masuri de ocrotire a sanatatii va avea nevoie. Solidaritatea sociala presupune ca orice persoana asigurata sa beneficieze, la nevoie, in conditii identice de asistenta pentru apararea si restabilirea sanatatii, chiar daca posibilitatile sale materiale, determinate de nivelul veniturilor realizate, i-au permis o contributie mai redusa la constituirea fondului de asigurari de sanatate.
    Principiul constitutional al asezarii juste a sarcinilor fiscale pentru suportarea cheltuielilor publice, prevazut de art. 56 alin. (2), impune, de asemenea, diferentierea contributiei persoanelor care realizeaza venituri mai mari. Cota de contributie, exprimata procentual, este unica, neavand nici caracter progresiv, diferenta valorica a contributiei fiind determinata de nivelul diferit al venitului.
    Curtea constata ca prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) si ale art. 139 din Constitutie nu au incidenta in cauza.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata in fata Judecatoriei Brasov de Ioan Popa in Dosarul nr. 10.257/2004.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Cristina Toma



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 452/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 452 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 452/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu