DECIZIE Nr. 452 din 15 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin.
(2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 917 din 13 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Ioan Popa in
Dosarul nr. 10.257/2004 al Judecatoriei Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate nu contravin
prevederilor art. 16, art. 135 alin. (2) lit. a) si ale art. 139 din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.257/2004, Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, exceptie ridicata de
Ioan Popa intr-o cauza ce are ca obiect o contestatie la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002, stabilind contributia lunara obligatorie la
fondul de asigurari sociale de sanatate in procent unic de 6,5%, aplicat la
totalitatea veniturilor realizate, instituie privilegii si creeaza
discriminari, intrucat asiguratii platesc contributii diferite, in raport cu
veniturile realizate, dar beneficiaza de aceleasi servicii, fiind favorizati
cei care au venituri mai reduse.
Sustine ca prin reglementarea criticata nu se respecta obligatia statului
de a crea cadrul favorabil valorificarii tuturor factorilor de productie si
nici echitatea in colectarea impozitelor, taxelor si a altor contributii.
Considera ca legea trebuia sa prevada raportarea platii contributiei fie
asupra salariului, fie asupra unei alte surse de venit, iar nu cumulativ, asa
cum se intelege prin actuala reglementare.
Judecatoria Brasov apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata, intrucat
dispozitiile art. 51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002 nu contravin principiilor constitutionale
statuate de art. 16, 135 si 139.
Considera ca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii este aplicabil
numai in cazul cetatenilor aflati in situatii obiectiv identice, iar pentru
situatiile diferite se justifica tratamentul juridic diferentiat.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul considera ca reglementarea dedusa controlului de
constitutionalitate nu contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat aceasta se aplica tuturor celor aflati in situatia
prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente
arbitrare.
Apreciaza ca argumentele aduse de autorul exceptiei cu privire la
incalcarea celorlalte dispozitii constitutionale invocate nu sunt incidente in
speta.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 51 alin. (2) si ale art.
53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 sunt
constitutionale. In sustinerea acestui punct de vedere arata ca prevederile de
lege criticate nu aduc atingere principiului egalitatii cetatenilor in fata
legii, intrucat nu instituie privilegii sau discriminari pe considerente
arbitrare.
Considera ca textele criticate sunt in concordanta cu prevederile art. 135
alin. (2) lit. a) si ale art. 139 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
51 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20
noiembrie 2002, avand urmatorul cuprins:
- Art. 51 alin. (2): "Contributia lunara a persoanei asigurate se
stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita
profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati
independente;
c) veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor
de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se
incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj si alocatiilor de sprijin;
e) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende
si dobanzi si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul
in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) -
d).";
- Art. 53 alin. (2): "Persoanele care nu sunt salariate, dar au
obligatia sa isi asigure sanatatea potrivit prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari in a carei raza
teritoriala isi au domiciliul veniturile impozabile, in vederea stabilirii si
achitarii contributiei de 6,5%, potrivit prezentei ordonante de urgenta."
Ulterior sesizarii Curtii cu exceptia de neconstitutionalitate,
dispozitiile art. 51 alin. (2) lit. a) si b) si ale art. 53 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 au fost modificate si completate
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 645 din 21 iulie 2005, astfel incat aceste
prevederi au urmatorul cuprins:
- Art. 51 alin. (2) lit. a) si b): "Contributia lunara a persoanei
asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun
impozitului pe venit;
b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita
profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati
independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar,
daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.";
- Art. 53 alin. (2): "Persoanele care nu sunt salariate, dar au
obligatia sa isi asigure sanatatea potrivit prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile,
pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei
de 6,5% . Modelul declaratiei de asigurare se aproba prin ordin al
presedintelui CNAS."
Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii
art. 51 alin. (2) si a art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 150/2002, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 107/2005, intrucat solutia legislativa este aceeasi cu cea
anterioara modificarii.
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1), ale art. 135 alin. (2) lit. a) si ale art. 139
din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.";
- Art. 139: "(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului
de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege.
(2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau
judetene, in limitele si in conditiile legii.
(3) Sumele reprezentand contributiile la constituirea unor fonduri se
folosesc, in conditiile legii, numai potrivit destinatiei acestora."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002, asigurarile sociale de sanatate, ca principalul sistem de finantare a
ocrotirii si promovarii sanatatii populatiei, sunt obligatorii. Aceste prevederi
reprezinta o concretizare a dreptului la ocrotirea sanatatii, consacrat de art.
34 din Constitutie, precum si a obligatiei statului de a garanta si asigura
exercitiul acestui drept fundamental.
Sustinerea financiara a asigurarilor sociale de sanatate se realizeaza prin
"fondul national unic de asigurari sociale de sanatate", care,
conform art. 2 alin. (2) din ordonanta, se constituie din contributia
"suportata de asigurati, de persoanele fizice si juridice care angajeaza
personal salariat, din subventii de la bugetul de stat, precum si din alte
surse - donatii, sponsorizari, dobanzi, potrivit legii".
Conform art. 4 alin. (1) din aceeasi ordonanta, au calitatea de asigurat
toate persoanele fizice care au domiciliul sau resedinta in Romania, toti acestia
avand obligatia platii contributiei de asigurare, in raport cu veniturile pe
care le realizeaza.
Toti asiguratii, fara nici o deosebire, au dreptul, conform art. 10 alin.
(1) din ordonanta, "la un pachet de servicii de baza care cuprinde
servicii medicale, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale
sanitare si dispozitive medicale".
Potrivit prevederilor art. 51 din ordonanta, prevederi criticate prin
exceptia de neconstitutionalitate, "Persoana asigurata are obligatia
platii unei contributii banesti lunare, pentru asigurarile de sanatate
...", care este stabilita sub forma cotei unice de 6,5%, aplicata asupra
veniturilor realizate. Sub acest aspect, textul de lege nu instituie nici
privilegii si nici discriminari. Este adevarat ca valoarea contributiei difera
de la persoana la persoana, in raport cu cuantumul veniturilor realizate.
Aceasta diferenta este rezonabila si justificata de situatia obiectiv deosebita
in care se afla persoanele care realizeaza venituri mai mari, fata de cele ale
caror venituri sunt mai reduse.
Solutia legislativa este justificata si de principiul solidaritatii si
subsidiaritatii in colectarea si utilizarea fondurilor, inscris in art. 1 alin.
(2) lit. b) din ordonanta. In nici un caz nu se poate estima anticipat cine,
cand si de ce anume servicii medicale ori de alte masuri de ocrotire a
sanatatii va avea nevoie. Solidaritatea sociala presupune ca orice persoana
asigurata sa beneficieze, la nevoie, in conditii identice de asistenta pentru
apararea si restabilirea sanatatii, chiar daca posibilitatile sale materiale,
determinate de nivelul veniturilor realizate, i-au permis o contributie mai
redusa la constituirea fondului de asigurari de sanatate.
Principiul constitutional al asezarii juste a sarcinilor fiscale pentru
suportarea cheltuielilor publice, prevazut de art. 56 alin. (2), impune, de
asemenea, diferentierea contributiei persoanelor care realizeaza venituri mai
mari. Cota de contributie, exprimata procentual, este unica, neavand nici
caracter progresiv, diferenta valorica a contributiei fiind determinata de
nivelul diferit al venitului.
Curtea constata ca prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) si ale art. 139
din Constitutie nu au incidenta in cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin.
(2) si ale art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, exceptie ridicata in fata Judecatoriei Brasov de Ioan Popa in Dosarul
nr. 10.257/2004.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma