DECIZIE Nr. 45*) din 4 martie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin. 1
si ale art. 25 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a
unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 254 din 26 septembrie 1997
*) Definitiva prin nerecurare.
Lucian Stangu - presedinte
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Constantin Burada - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 decembrie 1996, pronuntata in Dosarul nr.
1.835/1996, Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24
alin. 1 si ale art. 25 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului, invocata de reclamantele recurente Moldovan Ileana Aurelia si Popescu
Lia Felicia. In sustinerea exceptiei, se arata ca dispozitiile atacate
contravin art. 21 si art. 41 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie, deoarece
blocheaza accesul la justitie al persoanelor care au fost deposedate abuziv de
proprietatile lor prin acte contrare chiar legilor vremii respective. Se
sustine ca, potrivit art. 24 alin. 1 din Legea nr. 112/1995, rezolvarea
cererilor privind restituirea in natura sau despagubirea pentru imobilele
trecute in proprietatea statului se face numai in temeiul acestei legi; or,
art. 1 se refera numai la imobilele cu destinatia de locuinte trecute in
proprietatea statului "cu titlu". Considera ca aceste dispozitii sunt
neconstitutionale, deoarece, in lipsa unei prevederi, in sensul ca titlul sa
fie "licit", persoanele deposedate abuziv nu pot apela la procedurile
reglementate de Legea nr. 112/1995 si nici la justitie. Apreciaza ca art. 25
din aceeasi lege amplifica interdictia prevazuta in art. 24 alin. 1,
extinzand-o si la alte imobile. In acest mod se creeaza o inegalitate de
ocrotire intre titularii dreptului de proprietate privata. Inegalitatea provine
din imprejurarea ca, in forma actuala, art. 25 din lege interzice practic
revendicarea pe calea justitiei a imobilelor preluate de stat fara un titlu
licit, intarind o posesie abuziva. Dispozitiile acestui articol ar putea fi
constitutionale, daca s-ar referi in exclusivitate la imobilele trecute in
proprietatea statului cu titlu licit si valid.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 s-au
solicitat punctele de vedere ale Camerelor Parlamentului si Guvernului.
Senatul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este nefondata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. 1 si ale art. 25 din Legea
nr. 112/1995 este vadit nefondata, deoarece, potrivit art. 1 din aceasta lege,
intra sub incidenta reglementarii numai locuintele asupra carora statul a
dobandit un drept de proprietate necontestat din punct de vedere juridic,
intemeiat pe reglementarile legale anterioare Constitutiei actuale. Legea nr.
112/1995 nu contine dispozitii care sa ingradeasca dreptul la actiune in
justitie al cetatenilor ale caror locuinte au fost preluate abuziv in
proprietatea statului. Faptul ca din art. 24 alin. 1 al Legii nr. 112/1995
lipseste precizarea "cu titlu" nu poate duce la concluzia ca acesta
extinde in mod nejustificat aplicarea legii si la locuintele preluate in mod
abuziv de stat, cata vreme in art. 24 alin. 2 din aceeasi lege se face
trimitere la imobilele prevazute de art. 1. Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr. 73 din 19 iulie 1995 asupra constitutionalitatii
art. 24 din Legea nr. 112/1995, stabilind ca prevederile acestui articol sunt
constitutionale. Se mai arata ca nici art. 25 din Legea nr. 112/1995 nu contine
dispozitii contrare Constitutiei, deoarece sintagma "trecute in
proprietatea statului" presupune existenta unui titlu valabil, in baza
caruia imobilul a fost preluat de stat in proprietate. In cazul in care nu
exista un asemenea titlu, accesul la instanta este permis intotdeauna pentru
realizarea dreptului pretins de persoana interesata.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
Exprimandu-si opinia, instanta apreciaza ca exceptia nu este intemeiata,
textele criticate fiind constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Art. 24 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 prevede ca rezolvarea cererilor privind
restituirea in natura sau despagubirea pentru imobilele cu destinatia de
locuinte, trecute in proprietatea statului, se face numai pe baza prevederilor
acestei legi.
Dispozitiile acestui text de lege sunt conforme cu Constitutia si nu
ingradesc liberul acces la justitie, prevazut de art. 21 din legea
fundamentala, deoarece legea nu exclude controlul judecatoresc, ci, dimpotriva,
art. 48 indrituieste pe cei interesati sa atace actele incheiate de organele
administrative, potrivit legii civile, dar, evident, in conditiile stabilite de
aceasta.
Prevederile art. 1 alin. 1 din Legea nr. 112/1995, potrivit carora sub
incidenta acestei legi intra numai imobilele trecute cu titlu in proprietatea
statului, ca urmare a declararii de catre Curtea Constitutionala, prin Decizia
nr. 73 din 19 iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 177 din 8 august 1995, ca neconstitutionala, a dispozitiei din acelasi
articol, referitoare la "imobilele intrate in posesia statului fara titlu",
nu sunt, nici ele, de natura sa ingradeasca liberul acces la justitie al celor
interesati. Dimpotriva, in toate cazurile in care imobilele au fost preluate de
stat fara titlu, persoanele care au fost deposedate de locuinte au dreptul sa
se adreseze instantelor judecatoresti.
Cat priveste validitatea sau licititatea titlului, aceasta nu reprezinta o
problema de constitutionalitate, ci una de interpretare si aplicare a legii, de
competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
Prin aceeasi decizie, nr. 73/1995, Curtea Constitutionala s-a pronuntat
asupra constitutionalitatii prevederilor art. 24 alin. 1 din Legea nr.
112/1995, statuand ca acestea nu incalca prevederile art. 16, art. 21 si art.
41 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie. Deoarece, in conformitate cu
dispozitiile art. 145 alin. (2) din Constitutie, deciziile Curtii
Constitutionale sunt obligatorii, exceptia referitoare la prevederile art. 24
alin. 1 din Legea nr. 112/1995 este vadit nefondata si urmeaza a fi respinsa.
Dispozitiile art. 25 din Legea nr. 112/1995 - de asemenea apreciate ca
neconstitutionale prevad ca prin legi speciale se vor reglementa situatiile
juridice ale altor imobile decat cele care fac obiectul acestei legi, trecute
in proprietatea statului inainte de 22 decembrie 1989, indiferent de destinatia
lor initiala.
Din examinarea art. 1 al Legii nr. 112/1995 se constata ca acesta se refera
la toate imobilele cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului
sau a altor persoane juridice, dupa 6 martie 1945, cu titlu, si care se aflau
in posesia statului sau a altor persoane juridice la data de 22 decembrie 1989.
In lege nu se precizeaza in ce trebuie sa constea titlul si care sunt actele
normative la care se refera art. 1. Hotararea Guvernului nr. 11 din 29 ianuarie
1997 enumera, cu caracter exemplificativ, in art. I pct. 1., actele normative
vizate de acest text.
Din Decizia civila nr. 21 din 19 martie 1996 a Curtii de Apel Timisoara
(Dosarul nr. 1.090 C/1995), aflata in Dosarul nr. 1.835/1996 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia civila, rezulta ca imobilul - casa de locuit si terenul -,
la care se refera reclamantele recurente, a fost trecut in proprietatea
statului si dat in administrarea Inspectoratului Silvic Arad in baza Legii nr.
187/1945 si a Decretului nr. 83/1949. Este deci de competenta organelor
administrative prevazute in art. 18 din lege si, dupa caz, a instantelor
judecatoresti sa stabileasca incidenta Legii nr. 112/1995, cu privire la
imobilul in cauza.
Conform art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate poate sa priveasca numai dispozitiile legale de care
depinde judecarea cauzei; asa fiind, exceptia cu privire la
neconstitutionalitatea art. 25 din Legea nr. 112/1995 este irelevanta in cauza.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondate exceptiile de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 24 alin. 1 si ale art. 25 din Legea nr. 112/1995, invocate de
Moldovan Ileana Aurelia si Popescu Lia Felicia in Dosarul nr. 1.835/1996 al
Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 4 martie 1997.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat asistent,
Constantin Burada