DECIZIE Nr. 448 din 25 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 902 din 17 decembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Tudor Istratescu si Elena Istratescu in Dosarul nr.
1.190/2003 al Tribunalului Sibiu - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta partile Emilia Hurdubelea, Ileana Capatana,
Sorin Hurdubelea, Mircea Raspop, Alexandru Nicolae Raducanu, Doina Ana
Vidrighin, Cornelia Hurdubelea, Liana Capota, Mihaela Constantinescu, Maria
Raica, reprezentate prin avocat, lipsind autorii exceptiei si partile
Municipiul Sibiu, prin primar, si Societatea Comerciala "URBANA" -
S.A. din Sibiu, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partilor prezente sustine ca textul de lege criticat nu
contravine principiului neretroactivitatii legii, critica adusa de autorii
exceptiei neconstituind o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a
legii in timp, de competenta instantelor judecatoresti.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in aceasta materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.190/2003,
Tribunalul Sibiu - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Tudor
Istratescu si Elena Istratescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 contravine textului constitutional referitor la
neretroactivitatea legii, intrucat sanctioneaza cu nulitatea absoluta actele
juridice incheiate anterior intrarii in vigoare a acestei legi. Astfel, textul
de lege criticat modifica in mod esential regimul juridic aplicabil anterior
tuturor actelor de instrainare a bunurilor imobile, incheiate sub imperiul sau,
in virtutea principiului "tempus regit actum". Se mai arata ca,
intrucat autorii exceptiei de neconstitutionalitate au fost de buna-credinta,
protejarea lor ar trebui sa fie justificata pe consideratiuni de echitate si
utilitate sociala, sanctiunea nulitatii trebuind sa intervina numai in situatia
in care ambele parti ar fi cunoscut faptul ca vanzatorul, recte statul roman,
nu este proprietarul imobilului.
Tribunalul Sibiu - Sectia civila, exprimandu-si punctul de vedere,
considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se apreciaza
ca nulitatea absoluta instituita de textul de lege criticat nu este de natura
sa declare nevalabil un act legal incheiat in baza unei legi anterioare,
intrucat, pe de o parte, in cazul imobilelor preluate fara titlu valabil, ele
nu apartineau vanzatorului, astfel ca s-a procedat la vanzarea bunului altuia,
cu ignorarea dispozitiilor art. 475 si 948 din Codul civil, iar, pe de alta
parte, prin exceptarea bunei-credinte de la sanctiunea nulitatii se pune in
valoare principiul validitatii aparentei in drept, in situatiile in care nu
exista vreo cauza ilicita.
Asa fiind, in opinia instantei exceptia de neconstitutionalitate invocata
este nefondata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul arata ca, in ceea ce priveste art. 46 alin. (2), Curtea s-a mai pronuntat
prin mai multe decizii, respingand exceptia ca fiind neintemeiata. Se apreciaza
ca argumentele care au stat la baza acestor decizii isi mentin valabilitatea,
neintervenind motive care sa justifice reconsiderarea solutiei adoptate.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (2), intrucat art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 consacra in terminis principiul bunei-credinte
si pe cel al aparentei in drept intr-un domeniu particular, solutia
reglementata neavand caracter novator si, prin urmare, aplicabilitate
retroactiva.
Presedintii celor doua Camere nu au comunicat punctul lor de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1) si ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 46 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, text de lege care
are urmatorul continut:
- Art. 46 alin. (2): "(2) Actele juridice de instrainare, inclusiv
cele facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect imobile
preluate fara titlu valabil, sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de
cazul in care actul a fost incheiat cu buna-credinta."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, care, ulterior
sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea de revizuire nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din data de 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare. Textul constitutional are urmatorul continut: "Legea dispune
numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai
favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca, in realitate, critica de neconstitutionalitate vizeaza in
exclusivitate teza intai a alin. (2) al art. 46, potrivit careia "actele
juridice de instrainare, [...] avand ca obiect imobile preluate fara titlu
valabil, sunt lovite de nulitate absoluta"; or, considera autorii
exceptiei, o atare prevedere, prin care sunt invalidate post factum acte juridice
incheiate anterior, in conditii de deplina validitate, are caracter retroactiv
si, prin urmare, contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Curtea observa ca dispozitiile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 au
mai fost supuse controlului de constitutionalitate, de exemplu prin Decizia nr.
71 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 211 din 1 aprilie 2003.
Cu acel prilej s-a retinut ca, "Intrucat este de principiu ca nimeni
nu poate transmite altuia mai mult decat are el insusi, respectiv <<nemo
plus iuris ad alium transferre potest quam ipse habit>>, un act de
instrainare consimtit de un neproprietar este esentialmente viciat, fiind
lipsit de eficienta juridica, se poate sustine ca prevederea in terminis a unei
sanctiuni cu o asemenea finalitate nu are caracter retroactiv. Mai mult,
examinand teza intai a art. 46 alin. (2) prin raportare la teza a doua a
aceluiasi text, Curtea constata ca, fara a prevedea in terminis, aceasta are in
vedere actele de instrainare incheiate cu rea-credinta, care erau sanctionate
cu nulitatea absoluta, in lumina principiilor dreptului civil, si anterior
actualei reglementari, ceea ce impune concluzia ca textul de lege criticat nu
are caracter novator si, prin urmare, nu retroactiveaza.
In considerarea acestor argumente, nu instituirea nulitatii absolute, ca
sanctiune pentru actele de instrainare, este relevanta pentru determinarea
retroactivitatii textului dedus controlului, ci, asa cum considera autorii
exceptiei, doar o eventuala modificare post factum a calificarii obiectului
lor, considerat ca fiind imobil preluat fara titlu valabil, in conditiile in
care la data preluarii un atare titlu existase.
Insa Curtea retine ca art. 46 alin. (2) teza intai nu opereaza nici o
modificare sub acest aspect, calificarea imobilului fiind mentionata exclusiv
ca o conditie a incidentei sanctiunii pe care o prevede. Obiectul actului de
instrainare, imobil preluat cu titlu sau fara titlu valabil, constituie, din
perspectiva textului dedus controlului, un <<dat>>, rezultat al
aplicarii altor prevederi legale, cu a caror neconstitutionalitate Curtea nu a
fost insa sesizata."
Intrucat nu au aparut imprejurari noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta materie, solutia adoptata in
precedent, ca si considerentele pe care aceasta se intemeiaza isi mentin
valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1, 2, 3, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), precum si al art. 23 si art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Tudor Istratescu si Elena Istratescu in Dosarul nr. 1.190/2003 al Tribunalului
Sibiu - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu