DECIZIE Nr. 445 din 25 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2
si 3 din titlul I al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 911 din 19 decembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. I pct. 2 si 3 din titlul I al Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru
accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
501/2002. Exceptia a fost ridicata de Liga Maistrilor Militari de Marina din
Constanta in Dosarul nr. 18.226/2002 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin imputernicit Ion Dragan,
constatandu-se lipsa celorlalte parti, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, pentru
argumentele formulate cu prilejul ridicarii exceptiei in fata instantei de
judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat considera ca textele de lege criticate sunt in conformitate
cu dispozitiile din Constitutie invocate ca fiind incalcate. De asemenea, arata
ca, de altfel, Curtea Constitutionala a constatat constitutionalitatea acestor
texte de lege prin deciziile nr. 413 din 6 noiembrie 2003 si nr. 437 din 20
noiembrie 2003, care isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
18.226/2002, Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din titlul I al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002. Exceptia a fost ridicata de Liga Maistrilor
Militari de Marina din Constanta intr-o cauza avand ca obiect constatarea
dreptului sau de proprietate asupra unui imobil preluat abuziv.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustin urmatoarele:
1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 este contrara
prevederilor constitutionale ale art. 114 alin. (1), referitoare la
"delegarea legislativa, care abiliteaza Guvernul Romaniei spre a emite
ordonante in domenii ce nu fac obiectul legilor organice"; or, Legea nr.
10/2001 pe care ordonanta o modifica si o completeaza face parte, potrivit
titlului, scopului si obiectului sau de reglementare, din categoria legilor
organice astfel cum acestea sunt definite prin art. 72 alin. (3) lit. k) din
Constitutie.
2. Dispozitiile art. I pct. 2 din titlul I, intitulat Modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 184/2002 sunt neconstitutionale, deoarece: creeaza
"fundamentul juridic de omitere a bunurilor imobile preluate in
<<orice chip>> in perioada istorica enuntata, daca acestea au o
afectatiune din cele prevazute in textul alin. (1) al art. 16 din lege";
modificarea operata conduce la o aplicare restrictiva a textului, cu efect
sinonim exproprierii pentru o cauza de utilitate publica, insa fara dreapta si
prealabila despagubire, dispusa "a priori" pana la retrocedarea
dreptului subiectiv, ceea ce contravine art. 41 alin. (3) din Constitutie si
Legii nr. 33/1994 care "obliga la nominalizarea celui supus acestei masuri
de exceptie"; prevederile art. I pct. 2 si 3 din titlul I din ordonanta
criticata nu sunt corelate cu textul de referinta din Legea nr. 10/2001, care
dispune cu privire la conservarea regimului juridic al imobilelor, ceea ce
"creeaza - prin efectul neretroactivitatii legii - tratamente juridice
incompatibile pentru imobilele deja restituite prin aplicarea art. 16 alin.
(4), inainte si dupa modificare"; art. 16 alin. (4), modificat, instituie
asupra imobilului vizat, pe durata afectatiunii, un drept de proprietate
publica, cu omisiunea de a prevedea fie revenirea la forma si titularul
dreptului de proprietate anterior preluarii fara titlu, fie cu privire la
instrainarea catre terti, astfel ca "ambiguitatea regimului juridic de
urmat dupa aceasta durata a afectatiunii" da nastere la nedreptati;
prevederile criticate, care dispun cu privire la un bun preluat fara titlu
valabil, incalca dreptul de proprietate privata consacrat de art. 41 din
Constitutie, art. 11 alin. (1) si (2) si art. 20 alin. (1) din aceasta, precum
si art. 6 din Legea nr. 213/1998.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I pct. 3 din
titlul I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, autorul exceptiei
sustine ca abrogarea alin. (5) al art. 16 din Legea nr. 10/2001 incalca
principiul separatiei puterilor in stat prin aceea ca "suprima controlul
judiciar asupra actelor de realizare a Legii nr. 10/2001". De asemenea,
considera ca aceste dispozitii de lege incalca prevederile constitutionale ale
art. 41 alin. (5), "care, in caz de divergenta, confera competenta
atributiva instantelor judecatoresti, oranduite si prin Legea nr.
33/1994", si pe cele ale art. 21, referitoare la accesul liber la
justitie.
Judecatoria Constanta apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata. In
acest sens se arata ca: Legea nr. 10/2001 nu este o lege organica, intrucat nu
reglementeaza regimul juridic al proprietatii, ci aspecte particulare ale
dreptului de proprietate privind restituirea imobilelor preluate in mod abuziv
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989; pentru ordonantele de urgenta,
Constitutia nu instituie interdictia de a reglementa in materia legilor
organice, iar jurisprudenta Curtii Constitutionale este in sensul ca situatia
exceptionala prevazuta de art. 114 alin. (4) din Legea fundamentala "poate
reclama dispozitii de natura legii organice in absenta carora interesul public
s-ar vedea periclitat"; art. 16 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 este in
concordanta cu art. 135 alin. (4) din Constitutie, "care extinde sfera
bunurilor - obiect exclusiv al proprietatii publice in considerarea destinatiei
lor afectate unei utilitati publice determinate de autoritatea
competenta"; invocarea incalcarii dispozitiilor art. 41 alin. (3) din
Constitutie nu are relevanta, intrucat exproprierea poate privi doar bunuri
care la momentul trecerii lor in proprietatea publica faceau obiectul dreptului
de proprietate privata al persoanei si, oricum, regimul constitutional actual
nu se poate aplica unor acte juridice savarsite anterior intrarii in vigoare a
Legii fundamentale din 1991, pentru ca s-ar opune principiului
neretroactivitatii legii; omisiunea de reglementare a regimului juridic al
bunurilor trecute in proprietatea publica a statului nu poate fi sanctionata de
Curtea Constitutionala, deoarece aceasta nu are rol de legislator pozitiv;
spiritul reglementarilor internationale la care Romania este parte, precum si
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului sunt in sensul ca statul
dispune de apreciere in privinta bunurilor pe care le afecteaza unei utilitati
publice, astfel ca nu se poate retine incalcarea prevederilor constitutionale
ale art. 11 si 20 alin. (1); abrogarea alin. (5) al art. 16 din ordonanta
criticata reprezinta o optiune a legiuitorului, ce nu poate fi cenzurata de
catre Curtea Constitutionala, si, totodata, "ramane fara nici o consecinta
asupra accesului liber la justitie si a principiului separatiei puterilor in
stat".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata. In acest sens arata: pretinsa incalcare a
prevederilor art. 114 alin. (1) din Constitutie, referitoare la delegarea
legislativa, nu poate fi retinuta, intrucat alin. (4) al aceluiasi articol nu
instituie interdictia de a reglementa in materia legii organice, singura
conditie impusa pentru adoptarea ordonantelor de urgenta fiind justificarea
situatiei exceptionale; noua redactare a art. 16 alin. (4) din Legea nr.
10/2001 nu constituie o expropriere pentru cauza de utilitate publica, actuala
dispozitie de lege fiind conforma atat prevederilor art. 135 alin. (4) din
Constitutie, care permit legiuitorului sa stabileasca si alte bunuri care fac
obiectul exclusiv al proprietatii publice, cat si art. 1 al primului Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care confera statelor dreptul de a adopta legile pe care le
considera necesare reglementarii folosintei bunurilor conform intereselor
generale; omisiunea de a reglementa regimul juridic al imobilelor prevazute de
art. 16 alin. (4) din lege nu poate face obiectul controlului de
constitutionalitate, iar pe de alta parte, alin. (3) al art. 16 contine
dispozitii pentru aceasta situatie; abrogarea art. 16 alin. (5) din lege prin
prevederile art. I pct. 3 din titlul I din ordonanta criticata nu incalca
principiul constitutional al liberului acces la justitie, consacrat de art. 21
din Constitutie, si nici principiul separatiei puterilor in stat.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens arata: modificarea Legii nr. 10/2001 printr-o
ordonanta de urgenta a Guvernului nu este contrara dispozitiilor din
Constitutie invocate ca fiind incalcate, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale prin care aceasta a statuat ca Guvernul este limitat la domenii
care fac obiectul legilor organice numai in ceea ce priveste ordonantele emise
in temeiul unei legi speciale de abilitare, ordonantele de urgenta putand fi
emise in orice domeniu, daca este indeplinita conditia existentei unor situatii
exceptionale; solutia art. 16 alin. (4), modificat prin ordonanta criticata, nu
constituie o expropriere, cata vreme prin aceasta se reglementeaza regimul
juridic al unora dintre imobilele preluate abuziv, cu privire la care
solicitantului i se poate stabili "dreptul de proprietate si nu dreptul
insusi", iar "exproprierea poate privi doar bunuri care, la momentul
trecerii in proprietate publica, fac obiectul dreptului de proprietate privata
al persoanei"; omisiunea reglementarii regimului juridic al bunurilor dupa
incetarea afectatiunii publice, pe de o parte, nu poate fi sanctionata de
Curtea Constitutionala, iar pe de alta parte, alin. (3) al art. 16 dispune cu
privire la aceasta situatie; abrogarea alin. (5) al art. 16 este o problema de
optiune legislativa necenzurabila de catre Curtea Constitutionala, iar accesul
la justitie nu este ingradit prin aceasta abrogare; stabilirea categoriilor de
bunuri care fac parte din domeniul public este, de asemenea, o chestiune de
optiune legislativa si de oportunitate, legiuitorul fiind abilitat, potrivit
art. 135 alin. (4) din Constitutie, sa dispuna prin lege; stabilirea prin lege
a categoriilor de bunuri apartinand domeniului public si regimul juridic aplicabil
nu contravin prevederilor art. 11 si 20 din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata, deoarece: dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie nu
sunt relevante in sustinerea neconstitutionalitatii legii criticate, intrucat,
pentru ordonantele de urgenta, art. 114 alin. (4) din Constitutie nu instituie
interdictia de a reglementa in materia legii organice, singura conditie impusa
pentru adoptarea lor fiind justificarea situatiei exceptionale; modificarea
art. 16 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 nu constituie o expropriere pentru
cauza de utilitate publica si este conforma atat prevederilor art. 135 alin.
(4) din Constitutie, cat si prevederilor art. 1 al primului Protocol aditional
la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
ratificat de Romania prin Legea nr. 30/1994; omisiunea reglementarii regimului
juridic al imobilelor prevazute la art. 16 alin. (4) din legea criticata nu
poate face obiectul controlului de constitutionalitate, iar pe de alta parte,
alin. (3) al art. 16 contine dispozitii pentru aceasta situatie; abrogarea art.
16 alin. (5) din lege prin prevederile art. I pct. 3 din titlul I din ordonanta
criticata nu incalca principiul constitutional al liberului acces la justitie,
consacrat de art. 21 din Constitutie, si nici principiul separatiei puterilor
in stat.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, republicata, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
I pct. 2 si 3 din titlul I al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii
acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002. Aceste
prevederi au urmatorul cuprins:
- Art. I pct. 2: "Alineatul (4) al articolului 16 va avea urmatorul
cuprins: <<(4) Bunurile stabilite potrivit procedurii prevazute la alin.
(2) sunt, pe durata afectatiunii de interes public, bunuri proprietate publica
si au regimul prevazut de lege.>>;
- Art. I pct. 3: "Alineatul (5) al articolului 16 se abroga."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege criticate contravin, in ordinea invocarii lor, art. 114 alin. (1), art. 41
alin. (3) si (5), art. 11, art. 20 alin. (1) si art. 21 din Constitutie. La
data pronuntarii prezentei decizii, potrivit Legii de revizuire a Constitutiei
Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 669 din 22 septembrie 2003, la art. 11 s-a introdus alineatul (3), iar la
art. 21 s-au introdus alineatele (3) si (4). De asemenea, potrivit Constitutiei
Romaniei, republicata, cu reactualizarea denumirilor si o noua numerotare a
textelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, art. 114 alin. (1) a devenit art. 115 alin. (1) si art. 41
alin. (3) si (5) a devenit art. 44 alin. (3) si (6). Dispozitiile din
Constitutie invocate ca fiind incalcate au urmatorul continut:
- Art. 115 alin. (1): "Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul
legilor organice.";
- Art. 44 alin. (3) si (6): "(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat
pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si
prealabila despagubire. [...]
(6) Despagubirile prevazute la alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.";
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Autorul exceptiei mai invoca si incalcarea art. 1, intitulat Protectia
proprietatii, din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care prevede: "Orice
persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni
nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica
si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Se invoca, de asemenea, incalcarea prevederilor Legii nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauza de utilitate publica, precum si ale art. 6 din Legea
nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia,
potrivit carora: "(1) Fac parte din domeniul public sau privat al statului
sau al unitatilor administrativ-teritoriale si bunurile dobandite de stat in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca au intrat in proprietatea
statului in temeiul unui titlu valabil, cu respectarea Constitutiei, a
tratatelor internationale la care Romania era parte si a legilor in vigoare la
data preluarii lor de catre stat.
(2) Bunurile preluate de stat fara un titlu valabil, inclusiv cele obtinute
prin vicierea consimtamantului, pot fi revendicate de fostii proprietari sau de
succesorii acestora, daca nu fac obiectul unor legi speciale de reparatie.
(3) Instantele judecatoresti sunt competente sa stabileasca valabilitatea
titlului."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
I. O prima critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, care modifica si
completeaza Legea nr. 10/2001, incalca prevederile art. 115 alin. (1) din
Constitutie, republicata, referitoare la delegarea legislativa, in sensul
careia Guvernul este abilitat sa emita ordonante in domenii ce nu fac obiectul
legilor organice. Or, Legea nr. 10/2001, pe care ordonanta o modifica si o
completeaza, face parte, potrivit titlului, scopului si obiectului sau de
reglementare, din categoria legilor organice astfel cum acestea sunt definite
prin art. 73 alin. (3) lit. m) din Constitutie, republicata.
Aceasta critica urmeaza a fi respinsa, deoarece, potrivit dispozitiilor
art. 115 alin. (6) teza intai din Constitutie, republicata, ordonantele de
urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, de unde rezulta
ca acestea pot reglementa materii rezervate legilor organice si ordinare. Sub
acest din urma aspect, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat in
mod constant ca interdictia de a emite ordonante in domeniul legilor organice
priveste exclusiv ordonantele adoptate in temeiul unei legi de abilitare, nu si
ordonantele de urgenta.
II. Cea de a doua critica de neconstitutionalitate se intemeiaza pe
sustinerea ca dispozitiile art. I pct. 2 si 3 din titlul I al ordonantei
excepteaza de la prevederile Legii nr. 10/2001 o serie de bunuri, prin
introducerea acestora in categoria bunurilor proprietate publica, ceea ce este
sinonim cu exproprierea, contravenind astfel art. 44 alin. (3) din Constitutie,
republicata, si Legii nr. 33/1994, precum si art. 11 alin. (1) si (2) si art.
20 alin. (1) din Legea fundamentala si art. 6 din Legea nr. 213/1998.
Curtea constata ca nici aceasta critica nu poate fi primita. Stabilirea
imobilelor care nu vor fi retrocedate in natura si pentru care nu se acorda
masuri reparatorii prin echivalent, potrivit art. 16 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, reprezinta o optiune a
legiuitorului, aspect cu privire la care Curtea Constitutionala nu este
competenta sa se pronunte. In acest sens, in jurisprudenta sa, Curtea a statuat
in mod constant ca ea nu se poate substitui legiuitorului deoarece, potrivit
art. 61 din Constitutie, republicata, Parlamentul este singura autoritate
legiuitoare a tarii. De altfel, bunurile in legatura cu care dispune art. 16
alin. (4) din legea criticata nu sunt proprietatea unei persoane private,
deoarece calitatea de proprietar se naste numai de la data restituirii lor, in
conditiile prevazute de Legea nr. 10/2001. Asa fiind, Curtea nu poate retine
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 44, care statueaza cu privire
la "Dreptul de proprietate privata", ale art. 11 alin. (1) si (2)
privind "Dreptul international si dreptul intern" si ale art. 20
alin. (1) referitoare la "Tratatele internationale privind drepturile
omului" si nici dispozitiilor art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Sustinerea potrivit careia abrogarea, prin art. I pct. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 184/2002, a dispozitiilor alin. (5) al art. 16 din
Legea nr. 10/2001 incalca principiul separatiei puterilor in stat, prin aceea
ca suprima controlul judiciar asupra actelor de realizare a Legii nr. 10/2001,
urmeaza, de asemenea, a fi respinsa. Curtea constata ca abrogarea textului de
lege mentionat a fost impusa de modificarea alin. (4) al aceluiasi articol,
prin art. I pct. 2 din titlul I din ordonanta de urgenta criticata, alineat
care prevede ca "Bunurile stabilite potrivit procedurii prevazute la alin.
(2) sunt, pe durata afectatiunii de interes public, bunuri proprietate publica
si au regimul prevazut de lege". Reglementarea anterioara a textului putea
da nastere unor litigii ce urmau a fi solutionate de instantele judecatoresti,
insa, dupa modificare, declansarea unor asemenea litigii este exclusa. Aceasta
nu inseamna ca actele de realizare a prevederilor Legii nr. 10/2001 nu sunt supuse
controlului judiciar, astfel ca accesul liber la justitie, consacrat de
dispozitiile art. 21 din Constitutie, si principiul separatiei puterilor in
stat nu sunt incalcate.
In sfarsit, nici invocarea incalcarii prevederilor Legii nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauza de utilitate publica si ale art. 6 din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia nu poate
fi retinuta. Aceasta deoarece nu intra in atributiile Curtii Constitutionale
examinarea conformitatii dintre diferite dispozitii legale, ci numai
concordanta cu principiile si normele constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si
3 din titlul I al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Liga
Maistrilor Militari de Marina din Constanta in Dosarul nr. 18.226/2002 al
Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu