Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 443 din 15 septembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 876 din 29 septembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Ion Tiuca              - procuror
    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica, exceptie ridicata de Gheorghe I. Ungureanu in Dosarul nr. 590/CIV/2005 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia civila, conflicte de munca si asigurari sociale.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita. Magistratul-asistent refera Curtii Constitutionale faptul ca autorul exceptiei a transmis, prin Serviciul de registratura al Curtii, note scrise prin care reitereaza, in esenta, argumentele prezentate si in fata instantei de judecata si depuse la dosarul cauzei, solicitand, in final, admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Cauza se afla in stare de judecata.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece dispozitiile Legii nr. 187/1999 nu contravin principiului neretroactivitatii legii civile, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 18 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 590/CIV/2005, Curtea de Apel Pitesti - Sectia civila, conflicte de munca si asigurari sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica. Exceptia a fost ridicata de Gheorghe I. Ungureanu intr-o cauza avand ca obiect solutionarea contestatiei formulate impotriva unei decizii a Colegiului Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile Legii nr. 187/1999 incalca art. 15 alin. (2) din Constitutie, precum si "prevederi ale Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale", fara a preciza insa un anume text al acesteia.
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica incalca principiul constitutional al neretroactivitatii legii civile in timp, deoarece actul normativ criticat "califica fapte din 1963 si pretinde ca aceasta calificare sa aiba, in anul 2004, consecinte de natura penala, cetateneasca, politica, morala (...)".
    De asemenea, se apreciaza ca "daca vrea sa directioneze curgerea trecutului, legea trebuie sa dispuna, cumulativ, restituirea timpului, deci schimbarea sensului evolutiei, si garantarea dreptului la optiune (...)".
    In continuare, acesta formuleaza aprecieri personale referitoare la regimul politic din perioada anilor 1952 - 2004. In plus, autorul exceptiei precizeaza ca prin decizia contestata in fata instantei de judecata Colegiul Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii a respins o contestatie formulata de acesta impotriva unei alte decizii a aceleiasi institutii, prin care se stabilise ca acesta fusese "colaborator al organelor securitatii, ca politie politica." In consecinta, autorul considera ca cele doua decizii sunt "neconstitutionale, ilegale si neintemeiate" si invoca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 187/1999, in temeiul carora au fost emise deciziile contestate.
    Curtea de Apel Pitesti - Sectia civila, conflicte de munca si asigurari sociale considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    In acest sens, se arata ca autorul a apreciat in mod gresit principiul fundamental al actiunii legilor in timp, care dispune numai pentru viitor, cu necesitatile avute in vedere la adoptarea legii, criteriile de apreciere putand fi si fapte petrecute in trecut. Astfel, obiectul de reglementare al Legii nr. 187/1999 "il reprezinta dreptul de acces la informatiile de interes public al oricarui cetatean, legiuitorul apreciind la data adoptarii legii ca dreptul pozitiv la acea data nu satisface idealul de justitie in acest sens." Mai mult, se mentioneaza ca "elaborarea oricarui act normativ este impusa de necesitatile dictate de evolutia societatii, apreciate in raport de situatiile sociale de la momentul cand se legifereaza, urmand ca legea sa se aplice conduitei si relatiilor sociale numai pentru viitor".
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Se arata ca, intr-adevar, regula este ca din momentul intrarii sale in vigoare norma juridica sa fie activa si sa actioneze numai pentru viitor, fara a fi permisa retroactivitatea sau ultraactivitatea sa. "Insa, exista si exceptii de la principiul neretroactivitatii legii, printre ele numarandu-se si retroactivitatea expresa. Aceasta forma de retroactivitate rezulta chiar din textul normei juridice, in acest caz legiuitorul prevazand expres ca norma juridica se va aplica retroactiv."
    Asa cum rezulta din expunerea de motive a Legii nr. 187/1999, adoptarea acesteia a fost determinata de vointa legiuitorului "de a oferi societatii romanesti o baza institutionala credibila pentru a putea duce la bun sfarsit dificilul proces de clarificare a trecutului comunist."
    "De altfel, elaborarea oricarui act normativ este impusa de necesitatile dictate de evolutia societatii, apreciate in raport de situatiile sociale de la momentul cand se legifereaza, urmand ca, potrivit art. 124 alin. (1) si art. 126 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul sa poata institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale."
    Avocatul Poporului a transmis punctul sau de vedere prin care apreciaza ca dispozitiile Legii nr. 187/1999 sunt constitutionale.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate fata de prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, se arata ca textele de lege mentionate "sunt aplicabile tuturor situatiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge dupa intrarea lor in vigoare, precum si tuturor efectelor produse de situatiile juridice formate dupa abrogarea legii vechi." Astfel, se apreciaza ca Legea nr. 187/1999 dispune numai pentru viitor, de la data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si nu contine nici o dispozitie cu caracter retroactiv.
    In sustinerea argumentelor formulate este invocata si jurisprudenta constanta in materie a Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia nr. 146/2004 si Decizia nr. 291/2004, prin care Curtea a statuat ca "o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare."
    Presedintii celor doua Camere al Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 619 din 17 decembrie 1999.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prevederile Legii nr. 187/999 incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, acestea avand urmatorul continut:
    - Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile."
    De asemenea, autorul exceptiei invoca si incalcarea "prevederilor Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale", insa fara a preciza un anume text al acesteia. Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, "Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate.", astfel ca instanta de contencios constitutional nu poate analiza exceptia de neconstitutionalitate prin raportare la aceste prevederi.
    Examinand critica de neconstitutionalitate formulata prin raportare la art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit careia autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica incalca principiul neretroactivitatii legii civile, deoarece calificarea unor fapte petrecute in trecut produce efecte in prezent, respectiv din momentul intrarii in vigoare a legii, Curtea retine ca aceasta este neintemeiata.
    In lipsa unei mentiuni exprese referitoare la aplicarea sa in timp, Legea nr. 187/1999 a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, in deplina concordanta cu art. 78 din Legea fundamentala, in forma anterioara revizuirii sale din anul 2003. Curtea constata ca legea criticata nu cuprinde in sine nici o dispozitie cu caracter retroactiv, astfel ca nu poate retine ca acest act normativ incalca principiul neretroactivitatii legii civile. Tot astfel, calificarea in prezent a unor fapte petrecute in trecut si reglementarea unor efecte juridice legate de aceste fapte nu constituie o incalcare a principiului neretroactivitatii legii civile, de vreme ce efectele lor se produc numai pentru viitor, din momentul intrarii in vigoare a actului normativ.
    Celelalte critici constand in aprecieri personale referitoare la regimul politic anterior, precum si situatia de fapt din dosar nu intra in competenta de solutionare a Curtii Constitutionale si in consecinta nu pot fi retinute.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica, exceptie ridicata de Gheorghe I. Ungureanu in Dosarul nr. 590/CIV/2005 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia civila, conflicte de munca si asigurari sociale.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Claudia Margareta Nita



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 443/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 443 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 443/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu