DECIZIE Nr. 443 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 alin.
(2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, precum si a prevederilor art. 21 alin. (1^1) si ale art. 26 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a
executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor
comerciale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1260 din 28 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii si a prevederilor art. 21 alin. (1^1) si ale
art. 26 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de
urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a
societatilor comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Eurotrading Chemicals" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
1.770/2004 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca la dosarul cauzei
s-a depus o cerere de catre autorul exceptiei, prin care acesta solicita
amanarea judecarii cauzei in vederea pregatirii apararii.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune amanarii judecarii cauzei.
Curtea, deliberand, respinge cererea de amanare a judecarii cauzei.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 499D/2004, avand acelasi
obiect ca si Dosarul nr. 363D/2004. Exceptia de neconstitutionalitate a fost
ridicata de acelasi autor in Dosarul nr. 3.800/2004 al Curtii de Apel Alba
Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate care fac
obiectul dosarelor nr. 363D/2004 si nr. 499D/2004 au continut identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu masura conexarii,
pentru aceleasi considerente. Fata de aceste sustineri, Curtea, in temeiul art.
14 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune
conexarea Dosarului nr. 499D/2004 la Dosarul nr. 363D/2004.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata. In acest sens arata ca prevederile legale criticate sunt
in conformitate cu dispozitiile constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 10 iunie 2004 si din 21 iulie 2004, pronuntate in
dosarele nr. 1.770/2004 si nr. 3.800/2004, Tribunalul Alba - Sectia comerciala
si de contencios administrativ si Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala
si de contencios administrativ au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, precum si a prevederilor
art. 21 alin. (1^1) si ale art. 26 alin. (1^2) din Ordonanta Guvernului nr.
25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societatilor comerciale.
Exceptia a fost ridicata, in ambele dosare, de catre debitoarea Societatea
Comerciala "Eurotrading Chemicals" - S.R.L. din Bucuresti intr-o
cauza avand ca obiect procedura de lichidare judiciara, potrivit prevederilor
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
respectiv intr-o cauza avand ca obiect solutionarea recursului declarat de
creditoarele Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului (actualmente Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului),
Societatea Comerciala "Petrolsub" - S.A. Balc, Administratia
Finantelor Publice Bucuresti si de debitoarea Societatea Comerciala
"Eurotrading Chemicals" - S.R.L. Bucuresti impotriva Sentintei nr.
3.101 din 2 decembrie 2003, pronuntata de Tribunalul Mures in Dosarul nr. 9.523/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca, in temeiul dispozitiilor legale criticate, contractul de privatizare in
care acesta avea calitatea de cumparator a fost desfiintat in baza unei simple
notificari, cu "excluderea cenzurii instantelor judecatoresti". Se
arata ca textele de lege criticate incalca principiul accesului liber la
justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie, prin instituirea, pe de o parte,
a unei "modalitati de reziliere a contractelor". De asemenea, se
sustine ca, in temeiul dispozitiilor legale criticate, un contract poate fi
denuntat unilateral de catre Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului (actualmente Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului), prin simpla manifestare de vointa, si cu stabilirea
anticipata a daunelor-interese, fara interventia instantelor de judecata.
In opinia autorului exceptiei, este incalcat si art. 53 din Constitutie,
referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati,
deoarece "partile din contractele incheiate cu Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (actualmente Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului) sunt puse in fata unei imposibilitati obiective
de a-si mai putea realiza drepturile", iar prin aceasta "se aduce
atingere in fond insasi existentei dreptului."
Se mai invoca si incalcarea prevederilor art. 135 alin. (2) lit. a) si b)
din Constitutie, deoarece textele de lege criticate "creeaza un regim
preferential institutiilor publice si implicit defavorizeaza toate celelalte
categorii de participanti la circuitul civil".
Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ
(judecatorul-sindic) considera exceptia de neconstitutionalitate a art. 41
alin. (2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii ca fiind neintemeiata. In acest sens se arata ca textul de lege
criticat nu incalca dreptul de acces liber la justitie, intrucat impotriva
titlurilor executorii persoanele interesate se pot adresa justitiei in
conditiile art. 399 si urmatoarele din Codul de procedura civila. Nu sunt
incidente dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 53, deoarece acestea se
refera la restrangerea exercitiului unor drepturi ale cetatenilor, iar nu ale
unor societati comerciale. De asemenea, se arata ca textele de lege criticate
sunt conforme cu dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 135 alin. (2)
lit. a) si b).
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
21 alin. (1^1) si ale art. 26 alin. (1^2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002,
instanta de judecata apreciaza ca aceasta este intemeiata, aratand ca sunt
incalcate dispozitiile cuprinse in art. 21 din Constitutie, datorita "lipsei
mijloacelor procedurale specifice ale societatii comerciale cumparatoare si
stabilirea unilaterala prin actul normativ a dobanzilor si penalitatilor
datorate Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului".
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios
administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata.
In acest sens se arata ca, prin reglementarea rezolutiunii de drept a
contractului incheiat de catre Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului (actualmente Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului), pe de o parte, si cumparatorul de actiuni, pe de alta
parte, legiuitorul a instituit o procedura de natura a ocoli controlul
instantelor judecatoresti, fapt ce este incompatibil cu dispozitiile art. 21
alin. (2) din Constitutie, potrivit carora nici o lege nu poate ingradi dreptul
persoanelor de a se adresa justitiei. Se mai arata ca dreptul de acces liber la
justitie nu face parte din categoria drepturilor ce pot fi restranse prin lege,
astfel incat sunt incalcate si dispozitiile art. 53 din Constitutie. In ceea ce
priveste dispozitiile art. 135 din Constitutie, se apreciaza ca acestea nu au
relevanta in cauza.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arata ca dispozitiile art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002
prevad modalitatea in care Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, ca institutie implicata in privatizare si mandatar al
statului in calitatea de actionar, "se poate reinregistra in societatea
privatizata ca urmare a desfiintarii contractului de privatizare" si, prin
urmare, nu sunt incidente in cauza in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate. Se mai arata ca sunt neintemeiate criticile de neconstitutionalitate
a art. 21 alin. (1^1) si art. 26 alin. (1^2) din Ordonanta Guvernului nr.
25/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, deoarece aceste dispozitii
legale prevad elementele ce trebuie luate in calcul la stabilirea raspunderii
contractuale a cumparatorului, in cazul desfiintarii contractelor de
privatizare, desfiintare ce are loc pe cale conventionala sau judiciara, si nu
discretionar, prin lege.
Avocatul Poporului considera ca textele legale criticate nu contravin art.
21 din Constitutie, intrucat contractele de vanzare-cumparare incheiate in
procesul de privatizare au, potrivit legii, calitatea de titluri executorii,
iar impotriva titlurilor executorii persoanele interesate se pot adresa
justitiei in conditiile art. 399 si urmatoarele din Codul de procedura civila,
beneficiind astfel de toate garantiile legale ale accesului liber la justitie.
Nu poate fi retinuta nici raportarea criticii de neconstitutionalitate la
dispozitiile art. 135 din Constitutie, dat fiind ca Ordonanta Guvernului nr.
25/2002, reglementand controlul postprivatizare, isi are temeiul chiar in
dispozitiile din Constitutie cuprinse in titlul IV "Economia si finantele
publice", in special cele prevazute de art. 135 alin. (2) lit. b). Se mai
arata ca dispozitiile art. 53 din Constitutie nu au incidenta in cauza,
deoarece acestea se refera la restrangerea unor drepturi si libertati ale
cetatenilor, iar nu ale unor societati comerciale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie prevederile art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002 privind unele
masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, precum si prevederile art. 21
alin. (1^1) si ale art. 26 alin. (1^2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002
privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societatilor comerciale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 2 februarie 2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 26 iulie 2002.
Art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002 a fost modificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004.
Art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, modificata si completata prin
Legea nr. 506/2002, a fost modificat prin art. I pct. 30 din Ordonanta
Guvernului nr. 40/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 67 din 2 februarie 2003. Urmare a acestei modificari, alin. (1^2) al art.
26 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 a devenit alin. (2), pastrandu-se, in
esenta, substanta reglementarii anterioare, astfel incat Curtea urmeaza sa se
pronunte asupra acestui text de lege.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii:
"(2) Notificarea prin care institutia publica implicata instiinteaza
cumparatorul asupra desfiintarii contractului, ca efect al functionarii
pactului comisoriu, constituie inscrisul in baza caruia se efectueaza
reinregistrarea ca actionar a institutiei publice implicate de catre societatea
de registru independenta care tine registrul actionarilor respectivei societati
comerciale (in cazul societatilor comerciale detinute public) sau de catre
societatea comerciala de tip inchis care isi tine propriul registru al
actionarilor si de catre oficiul registrului comertului, fara a mai fi necesara
indeplinirea vreunei alte formalitati. Notificarea prin care institutia publica
implicata instiinteaza cumparatorul despre executarea gajului asupra
actiunilor, in favoarea sa, ca efect al neindeplinirii obligatiilor
investitionale asumate prin contract, constituie inscrisul in baza caruia se
efectueaza reinregistrarea ca actionar a institutiei publice implicate de catre
societatea de registru independenta care tine registrul actionarilor
respectivei societati comerciale (in cazul societatilor comerciale detinute
public) sau de catre societatea comerciala de tip inchis care isi tine propriul
registru al actionarilor si de catre oficiul registrului comertului, fara a mai
fi necesara indeplinirea vreunei alte formalitati.";
- Art. 21 alin. (1^1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele
masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 40/2003:
"(1^1) In cazul desfiintarii contractului pe cale conventionala sau
judiciara, pentru prejudicii cauzate Autoritatii, cumparatorul este obligat la
plata daunelor-interese constituite din:
a) sumele reprezentand dobanzile si penalitatile datorate pentru ratele
scadente si neachitate pana la data desfiintarii contractului, precum si
penalitatile datorate ca urmare a neindeplinirii celorlalte obligatii
contractuale;
b) sumele reprezentand dividendele incasate de cumparator in perioada de
valabilitate a contractului;
c) sumele prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.045/2001 privind
recuperarea onorariilor de succes platite consultantilor de catre Autoritatea
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului in cadrul Programului
pentru Ajustarea Sectorului Privat (PSAL).";
- Art. 26 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele
masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 40/2003:
"(2) In cazul in care la data implinirii ultimei scadente anterioare
intrarii in vigoare a prezentei ordonante se constata valoric nerealizarea sau
realizarea partiala a angajamentului investitional, cumparatorul datoreaza,
incepand cu respectiva data, penalitatile contractuale calculate la valoarea
nerealizata, fara luarea in considerare a nerealizarilor pe obiective."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor cuprinse in art. 21 din Constitutie, referitoare
la accesul liber la justitie, in art. 53, referitor la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, si in art. 135 alin. (2) lit.
a) si b), referitor la obligatia statului de a asigura "libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie", respectiv "protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
I. In legatura cu criticile de neconstitutionalitate privind art. 41 alin.
(2) din Legea nr. 137/2002, Curtea observa ca acestea privesc numai aspectul
modalitatii de incetare a contractului de privatizare, pe calea unei notificari
prin intermediul careia institutia publica implicata instiinteaza cumparatorul
asupra desfiintarii contractului de privatizare ca efect al functionarii
pactului comisoriu.
Potrivit prevederilor art. 41 alin. (1) din lege, contractele de
vanzare-cumparare de actiuni incheiate in cadrul procesului de privatizare
constituie titluri executorii in situatia neindeplinirii de catre cumparator a
obligatiilor pecuniare asumate prin contractul incheiat. Insa, potrivit
dreptului comun, impotriva titlurilor executorii persoanele interesate pot face
contestatie la executare, in conditiile art. 399 si urmatoarele din Codul de
procedura civila. Prin urmare, nu pot fi retinute sustinerile autorului cu
privire la incalcarea accesului liber la justitie, prevazut prin dispozitiile
art. 21 din Constitutie, cu atat mai mult cu cat, potrivit art. 399 alin. 3 din
Codul de procedura civila, in cadrul contestatiei la executare pot fi invocate
si aparari de fond, in cazul in care executarea silita se face in temeiul unui
titlu executoriu care nu este emis de o instanta judecatoreasca, iar legea nu
prevede o alta cale de atac. Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat in acest
sens si prin Decizia nr. 324 din 11 septembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 775 din 5 noiembrie 2003. Considerentele
cuprinse in aceasta decizie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 21 alin. (1^1) si ale art. 26 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societatilor comerciale. Aceste texte dispun in
legatura cu daunele-interese ce trebuie platite de catre cumparator, in cazul
incetarii contractului de privatizare, pe cale conventionala sau judiciara, ca
urmare a nerespectarii obligatiilor contractuale. Asadar, prin lege se
stabilesc doar elementele ce trebuie luate in calcul de catre instanta
judecatoreasca la stabilirea raspunderii partii in culpa, concretizata in
daune-interese, astfel incat nu poate fi primita critica de
neconstitutionalitate referitoare la incalcarea liberului acces la justitie.
Autorul exceptiei considera ca atat art. 41 alin. (2) din Legea nr.
137/2002, cat si art. 21 alin. (1^1) si art. 26 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002 incalca dispozitiile art. 53 si ale art. 135 alin. (1)
lit. a) si b) din Constitutie. In legatura cu incalcarea acestui din urma
articol, autorul exceptiei sustine ca textele de lege criticate creeaza un
regim preferential institutiilor publice si defavorizeaza implicit celelalte
categorii de participanti la circuitul civil. Curtea retine insa ca actele
normative criticate reglementeaza controlul postprivatizare, respectiv unele
masuri pentru accelerarea procesului de privatizare, astfel incat, prin
respectarea conditiilor prevazute in contractul de privatizare de catre ambele
parti, se asigura insasi finalitatea dispozitiilor constitutionale invocate.
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 53 din Constitutie,
Curtea constata ca acestea nu au incidenta in cauza, deoarece se refera la
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati fundamentale ale
cetatenilor, iar nu ale unor societati comerciale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin.
(2) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, precum si a prevederilor art. 21 alin. (1^1) si ale art. 26 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a
executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor
comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Eurotrading
Chemicals" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 1.770/2004 al
Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ si in
Dosarul nr. 3.800/2004 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat