DECIZIE Nr. 442 din 20 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 alin.
(8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 523/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 871 din 8 decembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 32 alin. (8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Pesridon" - S.R.L. din localitatea
Sichevita, judetul Caras-Severin, in Dosarul nr. 2.781/2003 al Tribunalului Sibiu
- Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata, intrucat cu privire la constitutionalitatea textelor de
lege criticate Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat. Invoca in acest sens
Decizia nr. 105 din 11 martie 2003 si Decizia nr. 195 din 13 mai 2003,
considerand ca in cauza nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.781/2003,
Tribunalul Sibiu - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
32 alin. (8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 523/2002. Exceptia a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Pesridon" - S.R.L. din localitatea Sichevita, judetul
Caras-Severin, intr-o cauza civila privind solutionarea recursului impotriva
sentintei prin care s-a respins plangerea impotriva procesului-verbal de
constatare si sanctionare a unei contraventii intocmit de catre comisarii
Garzii Financiare Sibiu.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile de lege criticate sunt
neconstitutionale, deoarece incalca prevederile art. 41 alin. (7) si (8) din
Constitutie, prin aceea ca art. 32 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 instituie o prezumtie de dobandire ilicita pentru
uleiurile minerale transportate fara facturi sau avize speciale de insotire a
marfurilor, desi in realitate exista situatii in care, chiar in lipsa acestor
documente, marfurile au provenienta licita, "putandu-se dovedi acest
caracter prin prezentarea ulterioara a documentelor speciale sau a altor dovezi
admise de lege". In plus, art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din aceeasi
ordonanta de urgenta prevede confiscarea cantitatilor de produse astfel
comercializate si a veniturilor obtinute din vanzarea acestora.
Tribunalul Sibiu - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat
autorul acesteia pleaca de la premisa eronata ca proprietatea trebuie ocrotita
in orice conditii, inclusiv atunci cand legea este incalcata. In ceea ce priveste
confiscarea produselor transportate ilegal si a veniturilor obtinute din
vanzarea unor astfel de produse, instanta constata ca insusi textul art. 41
alin. (8) din Constitutie da aceasta posibilitate in cazul savarsirii unei
contraventii. In sprijinul acestei argumentatii se invoca Decizia Curtii
Constitutionale nr. 105 din 11 martie 2003.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca o cauza de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire
licita a averii, instituita prin dispozitiile art. 41 alin. (7) din
Constitutie, o constituie imprejurarea ca prin transportul uleiurilor minerale
fara documentele prevazute de lege se incalca o norma legala care reglementeaza
regimul juridic special al marfurilor supuse accizelor. O altfel de
interpretare ar conduce la concluzia eronata ca proprietatea ar trebui ocrotita
in orice conditii, inclusiv cand legea este incalcata. De asemenea, Guvernul
apreciaza ca dispozitiile art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a se inscriu in cadrul
constitutional stabilit de art. 41 alin. (8) din Constitutie care prevede ca
bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventii pot fi confiscate
in conditiile legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
32 alin. (8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 523/2002, prevederi al caror continut este urmatorul:
- Art. 32 alin. (8): "Fiecare transport de uleiuri minerale va fi
insotit in mod obligatoriu de documentele prevazute la alin. (1). In lipsa
acestor documente se considera ca marfa are provenienta ilicita.";
- Art. 56. alin. (2) liniuta a 11-a: "(2) Prin derogare de la
prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventiile
prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
- cu amenda de la 1.500.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea
cantitatilor de produse astfel comercializate si confiscarea veniturilor
obtinute din vanzarea produselor, cea de la lit. m)."
In opinia autorului exceptiei, aceste prevederi contravin art. 41 alin. (7)
si (8) din Constitutie, nemodificat, devenit potrivit Constitutiei republicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu
reactualizarea si renumerotarea textelor, art. 44 alin. (8) si (9). Prevederile
mentionate au urmatorul continut:
- Art. 44 alin. (8) si (9): "(8) Averea dobandita licit nu poate fi
confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca prevederile de lege criticate au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii din
Constitutie si, in esenta, cu o motivare asemanatoare ca si in prezenta cauza.
Astfel, de exemplu, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 105 din 11 martie
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 239 din 8
aprilie 2003, s-a constatat ca prevederile art. 32 alin. (8) si ale art. 56
alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001
sunt constitutionale. Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut ca
prin transportul uleiurilor minerale fara documentele prevazute de lege -
facturi fiscale speciale de insotire a marfii - se incalca o norma legala care
reglementeaza regimul juridic special al produselor supuse accizelor, autorul
savarsind astfel o contraventie, ceea ce constituie, eo ipso, o cauza de
inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a averii. Curtea a statuat
ca "o altfel de interpretare ar duce la concluzia eronata ca proprietatea
ar trebui ocrotita in orice conditii, inclusiv cand legea este incalcata. In
consecinta, art. 32 alin. (8) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 158/2001, stabilind o prezumtie speciala cu privire la provenienta unor
bunuri in conditiile nerespectarii legii care reglementeaza regimul juridic
special al acestora, nu incalca prezumtia generala de dobandire licita a
averii, instituita de art. 41 alin. (7) al Constitutiei".
In ceea ce priveste prevederile art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din
ordonanta criticata, s-a retinut ca ele sunt conforme dispozitiilor
constitutionale invocate ca fiind incalcate, care nu exclud posibilitatea
confiscarii, in conditiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau rezultate
din contraventii, in aceasta categorie urmand a fi incluse si bunurile vizate
de textul de lege contestat.
Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, intrucat, in speta, nu au fost aduse elemente noi care sa
justifice schimbarea acestei jurisprudente a Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 alin. (8)
si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 523/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Pesridon" - S.R.L. din localitatea Sichevita, judetul Caras-Severin,
in Dosarul nr. 2.781/2003 al Tribunalului Sibiu - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu