DECIZIE Nr. 441 din 20 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 5
si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 14 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. I pct. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, exceptie ridicata de Fundatia pentru Mestesuguri in
Dosarul nr. 53 PJ/2003 al Judecatoriei Sectorului 6 - municipiul Bucuresti.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Fundatia pentru Mestesuguri,
prin consilier juridic Ionica Parvu, lipsind cealalta parte, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate. In acest sens se arata ca prevederile supuse controlului
de constitutionalitate afecteaza exercitarea dreptului constitutional la libera
asociere si creeaza discriminare negativa in ceea ce priveste exercitarea
acestui drept prin infiintarea unei persoane juridice fara scop patrimonial,
alta decat partidul sau sindicatul. Conditionarea dobandirii personalitatii
juridice de catre fundatie de existenta avizului ministerului sau al organului
de specialitate al administratiei publice centrale in a carui competenta
aceasta isi desfasoara activitatea este o cerinta suplimentara administrativa,
care excede controlului de legalitate caruia i se supun, de regula, persoanele
juridice fara scop lucrativ. Se considera ca se incalca astfel, in ordinea
invocarii lor, art. 37, art. 20 raportat la art. 16 alin. (1) si (2), toate din
Constitutie, precum si art. 20 alin. (1) din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale si art. 22 alin. (1) si (2) din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice. Autorul exceptiei
invoca, de asemenea, jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, in
sensul careia, in legislatia nationala referitoare la drepturile omului si
libertatile fundamentale, statele nu trebuie sa aplice "reguli diferite aceluiasi
drept fundamental, indiferent de forma concreta de exercitare a acestui
drept".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ridicate, intrucat considera ca textele de lege criticate nu incalca
dispozitiile constitutionale referitoare la egalitatea in drepturi si la
dreptul la libera asociere. Mai arata ca cerinta obtinerii avizului
ministerului sau organului de specialitate pentru dobandirea personalitatii
juridice de catre fundatie are doar un caracter consultativ si este ulterioara
constituirii acesteia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 53 PJ/2003,
Judecatoria Sectorului 6 - municipiul Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct.
5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii. Exceptia
a fost ridicata de Fundatia pentru Mestesuguri intr-o cauza civila, avand ca
obiect modificarea actelor constitutive.
In motivarea exceptiei, asa cum se mentioneaza in incheierea de sesizare a
Curtii Constitutionale, se sustine ca dispozitiile art. I pct. 5 si 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, incalca prevederile
referitoare la dreptul la libera asociere cuprinse in art. 37 alin. (1) din
Constitutie, fara a argumenta insa in ce consta aceasta incalcare. In fata
Curtii Constitutionale, in cadrul dezbaterilor din sedinta publica din data de
20 noiembrie 2003, autorul exceptiei a invocat si incalcarea prevederilor
constitutionale ale art. 20 si ale art. 16 alin. (1), precum si ale art. 20
alin. (1) din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 11 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si
ale art. 22 alin. (1) si (2) din Pactul international cu privire la drepturile
civile si politice. In esenta, incalcarea acestor dispozitii constitutionale si
conventionale consta in aceea ca cerinta avizului ministerului sau organului de
specialitate al administratiei publice centrale in a carei competenta isi
desfasoara activitatea asociatia sau fundatia, impusa pentru dobandirea
personalitatii juridice, poate impiedica exercitarea dreptului fundamental la
asociere, in eventualitatea emiterii unui aviz negativ de catre autoritatea
administrativa mentionata.
Judecatoria Sectorului 6 - municipiul Bucuresti apreciaza ca dispozitiile
de lege invocate ca fiind neconstitutionale nu infrang dreptul la libera
asociere prevazut de art. 37 alin. (1) din Constitutie. In acest sens, se
arata: textele de lege criticate "impun persoanei juridice conditia
preliminara si formala a obtinerii avizarii administrative corespunzatoare
domeniului de activitate al acestora", prin aceasta respectandu-se
conditiile legale cu privire la activitati de interes general sau comunitar si
nepatrimonial; avizele "emise in conditiile art. I pct. 5 si 6 din
ordonanta criticata nu constrang persoana juridica nici in privinta dreptului
la libera asociere, nici in privinta determinarii limitate a obiectului de
activitate sau al altor modalitati de realizare propuse conform actelor lor
constitutive"; simpla apreciere a acestor avize poate ridica cel mult
problema oportunitatii rolului organului administrativ competent a le elibera,
ceea ce nu ridica o problema de constitutionalitate atata vreme cat nu are ca
efect suprimarea sau limitarea dreptului la libera asociere.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, in raport cu art. 37
din Constitutie, este neintemeiata. Prin dispozitiile de lege criticate s-a
introdus, printre documentele care trebuie sa insoteasca cererea de inscriere a
unei asociatii sau fundatii, si avizul ministerului sau organului de
specialitate al administratiei publice centrale in a carui competenta isi va
desfasura activitatea asociatia sau fundatia dupa dobandirea personalitatii
juridice. Acest document nu reprezinta un aviz consultativ solicitat in vederea
solutionarii cererii de acordare a personalitatii juridice. Mai mult,
"prin reintroducerea avizului ministerului in a carui sfera de competenta
isi va desfasura activitatea asociatia sau fundatia, s-a considerat ca
verificarea conformitatii statutului asociatiilor sau fundatiilor cu legea,
ordinea publica si bunele moravuri, este o garantie ca aceasta se desfasoara cu
respectarea Constitutiei si a legilor si, in consecinta, nu reprezinta o
ingradire a dreptului la libera asociere."
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. I pct. 5 si 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 privind modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, nu sunt in
contradictie cu prevederile art. 37 din Constitutie, intrucat avizele emise de
ministerele sau organele de specialitate ale administratiei publice centrale,
in subordinea carora isi desfasoara activitatea asociatiile sau fundatiile,
sunt doar o conditie pentru dobandirea personalitatii juridice a asociatiei sau
fundatiei, ulterior constituirii acestora, motiv pentru care dreptul la
asociere nu este in nici un fel incalcat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat, pana la
data intocmirii raportului, punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
I pct. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii, care au urmatorul continut:
- Art. I pct. 5: "La articolul 7 alineatul (2), dupa litera c) se
introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei
publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara
activitatea."
- Art. I pct. 6: "La articolul 17 alineatul (2), dupa litera c) se
introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei
publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara
activitatea."
In opinia autorului exceptiei aceste dispozitii contravin prevederilor art.
20, art. 16 alin. (1) si art. 37 alin. (1) din Constitutie. La data pronuntarii
prezentei decizii, potrivit Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, art. 37 alin. (1) si art. 20 alin. (2) au fost modificate, iar
potrivit Constitutiei Romaniei, republicata, cu reactualizarea denumirilor si o
noua numerotare a textelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 37 alin. (1) a devenit art. 40 alin.
(1). Textele din Constitutie mentionate au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
- Art. 40 alin. (1): "Cetatenii se pot asocia liber in partide
politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii prevede ca asociatia se poate inscrie in Registrul asociatiilor si
fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala
urmeaza sa-si aiba sediul, iar art. 17 din aceeasi ordonanta stabileste ca
fundatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea sa in acest
registru. Cererile de inscriere sunt insotite, potrivit alin. (2) lit. d) al
art. 7 si alin. (2) lit. d) al art. 17 din ordonanta, astfel cum au fost
introduse prin art. I pct. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, si de
"avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei
publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea."
Aceasta cerinta privind obtinerea avizului ministerului sau organului
administrativ de specialitate este considerata, in esenta, de catre autorul
exceptiei, ca fiind "o discriminare negativa fata de exercitarea aceluiasi
drept dar prin formele asociative reglementate de Legea partidelor politice nr.
14/2003 sau Legea sindicatelor nr. 54/2003", iar "exercitarea
dreptului la asociere prin infiintarea unei persoane juridice fara scop
patrimonial, alta decat partidul sau sindicatul, este supus controlului unei
autoritati administrative, care, in lipsa altor dispozitii legale, este libera
sa stabileasca motivele unui eventual refuz negativ."
Analizand continutul textelor de lege ce fac obiectul exceptiei si
criticile de neconstitutionalitate formulate, Curtea constata ca cerinta
obtinerii avizului ministerului sau organului de specialitate al administratiei
publice centrale in a carui competenta isi va desfasura activitatea asociatia
sau fundatia este ulterioara constituirii acestora. Avizul mentionat este unul
dintre documentele care insotesc cererile acestora de inscriere in Registrul
asociatiilor si fundatiilor, in scopul dobandirii personalitatii juridice. Asa
fiind, nu se poate retine ca prin aceasta reglementare se incalca dreptul
constitutional la asociere, prevazut la art. 37 din Constitutie, si nici
dispozitiile din actele normative conventionale si internationale invocate, cu
care textul din Legea fundamentala este in concordanta.
Tot astfel Curtea constata ca avizul ministerului sau organului administrativ
de specialitate nu reprezinta o autorizatie administrativa prealabila, ci un
aviz consultativ a carui emitere nu poate fi refuzata, pe care instanta
competenta il apreciaza alaturi de alte documente considerate relevante in
vederea solutionarii cererii de obtinere a personalitatii juridice de catre
asociatie sau fundatie si de al carui continut instanta de judecata nu este
tinuta.
Rezulta ca prevederile art. I pct. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr.
37/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000
sunt in concordanta cu textele din Constitutie mentionate ca fiind incalcate,
iar sustinerile de neconstitutionalitate invocate sunt neintemeiate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 5 si
6 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, exceptie
ridicata de Fundatia pentru Mestesuguri in Dosarul nr. 53 PJ/2003 al
Judecatoriei Sectorului 6 - municipiul Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu