DECIZIE Nr. 44 din 3 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 61 alin.
(1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si
taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 129 din 12 februarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Judecatoria Bacau, din oficiu, in
Dosarul nr. 8.101/2003.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, deoarece ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale textul de lege criticat a fost abrogat potrivit
dispozitiilor Codului fiscal.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 august 2003, pronuntata in Dosarul nr. 8.101/2003,
Judecatoria Bacau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 61 alin. (1) teza a doua din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost
ridicata, din oficiu, de catre instanta de judecata.
Din examinarea incheierii de sesizare se constata ca reclamantul Ioan
Butcaru a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 61.2
din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002
privind impozitele si taxele locale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
1.278/2002, considerand ca acestea contravin art. 125 alin. (1) din Constitutie
si principiului separatiei puterilor in stat.
Avand in vedere ca nu pot face obiect al controlului de
constitutionalitate, pe calea exceptiei, decat dispozitiile dintr-o lege sau
ordonanta, instanta de judecata a respins ca inadmisibila exceptia ridicata de
reclamant. Instanta de judecata a constatat insa ca dispozitiile art. 61.2 din
normele metodologice mentionate preiau, in esenta, solutia legislativa cuprinsa
in art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002, motiv pentru care a sesizat,
din oficiu, Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, instanta de judecata
sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale
ale art. 125 alin. (1), referitoare la instantele judecatoresti, precum si
principiului separatiei puterilor in stat. In acest sens, apreciaza ca
"solutionarea contestatiei privind modul de stabilire, de catre instanta
judecatoreasca, a obligatiei de plata a cuantumului taxei judiciare de timbru
constituie un act de infaptuire a justitiei care trebuie efectuat de catre instantele
judecatoresti si nu de catre organele autoritatilor administratiei publice
locale". De asemenea, in opinia instantei, "faptul ca organele
administratiei publice solutioneaza o contestatie impotriva modului de
stabilire a taxei de timbru fixate de o instanta judecatoreasca echivaleaza cu
incalcarea separatiei puterilor in stat, intrucat ar putea conduce la situatia
in care o autoritate administrativa controleaza ori modifica o masura dispusa
de o instanta, in legatura cu activitatea de judecata".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata,
deoarece "stabilirea cuantumului taxei judiciare de timbru constituie un
aspect prejudicial de care depinde infaptuirea actului de justitie si care
revine, in exclusivitate, instantei judecatoresti investite cu solutionarea
pricinii". In continuare, Guvernul considera ca "nici o autoritate a
administratiei publice nu poate controla, anula ori modifica o hotarare a unei
instante judecatoresti sau o masura dispusa de instanta ori de un judecator, in
legatura cu activitatea de judecata".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
61 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 36 din 30 ianuarie 2002
privind impozitele si taxele locale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, cu modificarile si
completarile ulterioare. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, acest act
normativ a fost abrogat potrivit dispozitiilor art. 297 si ale art. 298 alin.
(1) pct. 27 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
Astfel, in conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
potrivit carora Curtea Constitutionala nu se poate pronunta decat asupra
dispozitiilor dintr-o lege sau ordonanta in vigoare, exceptia a devenit
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 61 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Judecatoria Bacau, din oficiu, in
Dosarul nr. 8.101/2003.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman