DECIZIE Nr. 44 din 10 martie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
64/1991 privind brevetele de inventie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 160 din 22 aprilie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, ridicata de
Sanda Dumitru in Dosarul nr. 3.667/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti
- Sectia a III-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10 martie
1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 octombrie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 3.667/1996,
Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
64/1991 privind brevetele de inventie, ridicata de Sanda Dumitru. In motivarea
exceptiei se arata ca Legea nr. 64/1991, spre deosebire de Legea nr. 62/1974,
care reglementa anterior domeniul inventiilor si inovatiilor, are prevederi
pagubitoare pentru cei care au depus propuneri de inovatii la alte unitati in
afara de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, precizandu-se ca:
"Aceasta lege nu mai aminteste nimic cu privire la soarta propunerilor de
inventii depuse la alte organe sau unitati economice in afara O.S.I.M., ci
aminteste numai de dosarele nesolutionate ce au fost depuse la O.S.I.M. si care
nu s-au solutionat pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 64/1991".
Deoarece, contrar art. 23 din Legea nr. 47/1992, instanta nu-si exprimase
opinia cu privire la exceptie, Curtea Constitutionala a solicitat, in temeiul
art. 15 din regulamentul sau de organizare si functionare, completarea actului
de sesizare.
Completand incheierea de sesizare, Tribunalul Municipiului Bucuresti -
Sectia a III-a civila opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata.
In scopul solutionarii cauzei, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate invocata este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
republicata, constata urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Critica de neconstitutionalitate a Legii nr. 64/1991 nu este raportata la
dispozitii din Constitutie, ce ar fi incalcate, ci se sustine ca acest act
normativ este contrar Legii nr. 62/1974, abrogata, care reglementa anterior
domeniul inventiilor si inovatiilor.
Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sunt neconstitutionale
prevederile legilor, regulamentelor Parlamentului si ordonantelor Guvernului,
care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei. Deci se poate vorbi de
neconstitutionalitate doar in situatia in care prevederile unor asemenea acte
normative ar contraveni dispozitiilor Constitutiei si nicidecum celor cuprinse
intr-o alta lege, anterioara, care, in speta, este si abrogata prin noua lege,
criticata de catre autorul exceptiei.
Deoarece, in dosarul de fata, nu este indicata nici o prevedere din
Constitutie, careia Legea nr. 64/1991 i-ar contraveni, criticile formulate nu
reprezinta, in sensul constitutional al termenului, o exceptie de
neconstitutionalitate. Instanta de contencios constitutional nu este in masura
sa se substituie partii cu privire la invocarea unor motive de
neconstitutionalitate, deoarece ar exercita, astfel, un control de
constitutionalitate din oficiu, ceea ce este inadmisibil in raport cu
prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si cu cele cuprinse in Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Nu poate fi retinuta nici sustinerea potrivit careia Legea nr. 64/1991 este
neconstitutionala, deoarece aceasta, spre deosebire de vechea reglementare, nu
contine nici o prevedere referitoare la modul de solutionare a dosarelor cu
propuneri de inventii sau inovatii, care au fost depuse la alte organe sau
unitati decat Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci. Curtea Constitutionala
nu poate suplini aceasta omisiune, intrucat ar insemna sa indeplineasca functia
de legislator pozitiv, care, potrivit art. 58 alin. (1) din Constitutie, este
un atribut al Parlamentului, unica autoritate legiuitoare a tarii.
In sensul celor aratate sunt si deciziile Curtii Constitutionale nr. 8 din
18 ianuarie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47
din 13 martie 1995, nr. 103 din 1 octombrie 1996 si nr. 139 din 19 noiembrie
1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 20
ianuarie 1997.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 2 alin. (2), al art. 13 alin. (1) lit. A.c), precum si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 64/1991, ridicata de
Sanda Dumitru in Dosarul nr. 3.667/1996 al Tribunalului Municipiului Bucuresti
- Sectia a III-a civila.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 martie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu