DECIZIE Nr.
439 din 10 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 31 mai 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 din Legea nr.
19/2000, excepţie ridicată de Nicolae Kreis în Dosarul nr. 6.947/115/2006 al
Tribunalului Caraş-Severin.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca nefondată, arătând că
dispoziţiile legale criticate asigură accesul la instanţa judecătorească al
persoanei nemulţumite de decizia de pensionare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 23 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 6.947/115/2006, Tribunalului Caraş-Severin a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87
din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Nicolae Kreis în cauza ce are
ca obiect soluţionarea contestaţiei la decizia de stabilire a pensiei, emisă de
Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate autorul
acesteia susţine că, în comparaţie cu Legea pensiei nr. 3/1977, anterioară
Legii nr. 19/2000, textul criticat prevede un sistem de calcul atât de
complicat încât niciun pensionar nu poate să îşi calculeze drepturile de pensie
şi nu poate verifica corectitudinea stabilirii acestora. In acest context,
termenul de 45 de zile prevăzut de textul respectiv, înăuntrul căruia poate fi
contestată decizia de stabilire a pensiei, este foarte scurt, ceea ce face ca
drepturile consacrate de art. 21 şi 31 din Constituţie să nu poată fi
exercitate.
Tribunalul Caraş-Severin apreciază că Legea nr. 19/2000 este cel puţin „complicată",
motiv pentru care o recalculare exactă a drepturilor de pensie se poate face
numai printr-o expertiză contabilă, iar majoritatea pensionarilor nu pot
suporta costurile acesteia. Consideră că exprimarea şi a altor opinii ar
echivala cu o antepronunţare.
In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că art. 87, precum şi Legea nr. 19/2000 în ansamblul său sunt constituţionale,
neputându-se reţine încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1), ale art. 21 sau
ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
autorului excepţiei şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001,
aprobată prin Legea nr. 338/2002, publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie
2001, respectiv nr. 446 din 25 iunie 2002. Potrivit acestor dispoziţii: „Decizia
emisă în condiţiile art. 86 alin. (1) poate fi contestată la instanţa
judecătorească competentă în a cărei rază teritorială se află domiciliul
asiguratului, în termen de 45 de zile de la comunicare."
In opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale
criticate sunt în neconcordanţă cu prevederile art. 21 şi 31 din Constituţie,
referitoare la accesul liber la justiţie şi dreptul părţilor la un proces
echitabil, respectiv la dreptul la informaţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată următoarele:
In legătură cu susţinerea autorului excepţiei
referitoare la restrângerea, prin art. 87 din Legea nr. 19/2000, a accesului la
justiţie, Curtea reţine că, potrivit jurisprudenţei sale constante, în consens
şi cu practica Curţii Europene a Drepturilor Omului, accesul liber la justiţie
nu este un drept absolut, a cărui exercitare nu ar putea fi condiţionată prin
lege de îndeplinirea unor cerinţe prealabile şi de respectarea unor termene de prescripţie
sau de decădere. Important este ca persoana care se consideră lezată în
drepturile, libertăţile sau interesele sale legitime să aibă efectiv
posibilitatea de a se adresa instanţei judecătoreşti competente, iar în cadrul
judecării cauzei sale să beneficieze de toate garanţiile şi mijloacele
procedurale prevăzute, care condiţionează desfăşurarea unui proces echitabil.
Atacarea în justiţie a oricărui act juridic de dispoziţie poate fi făcută în
termenele stabilite de lege. In acest sens, textul de lege criticat este în
conformitate cu dispoziţiile art. 21 din Constituţie, deoarece prevede
posibilitatea titularului dreptului de asigurări sociale, deci şi a
pensionarului, de a ataca decizia casei teritoriale de pensii cu contestaţie
introdusă la tribunal în termen de 45 de zile de la data comunicării. Acest
termen este rezonabil pentru
persoana interesată să se convingă asupra corectitudinii stabilirii drepturilor
sale şi, dacă este cazul, să conteste decizia de pensionare. De asemenea, în
faţa instanţei de judecată, beneficiază de toate drepturile procesuale legale.
Referitor la susţinerea privind
încălcarea prin textul de lege criticat a dispoziţiilor art. 31 din
Constituţie, Curtea constată că nu poate fi primită. Pentru titularul dreptului
la pensie, datele şi informaţiile pe baza cărora i se stabileşte pensia nu sunt
informaţii de interes public, în sensul dispoziţiei constituţionale, ci
reprezintă date personale, în cea mai mare parte furnizate chiar de acesta şi
la care are acces permanent şi nelimitat. In consecinţă, prevederile art. 31
din Constituţie nu au incidenţă în cauză.
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată de Nicolae Kreis în Dosarul nr. 6.947/115/2006 al Tribunalului
Caraş-Severin.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 mai 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta