Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 438 din 30 mai 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 184 alin. (1) lit. a) si art. 185 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 521 din 16 iunie 2006



Ioan Vida                                 -  preşedinte

Nicolae Cochinescu                -  judecător

Aspazia Cojocaru                    -  judecător

Acsinte Gaspar                       -  judecător

Kozsokar Gabor                      -  judecător

Petre Ninosu                           -  judecător

Ion Predescu                           -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu            -  judecător

Ion Tiucă                                 -  procuror

Gabriela Dragomirescu           -   magistrat-asistent şef

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 178 alin. (1) lit. a) şi ale art. 179 din Legea nr. 174/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „El - Sadai Exim" - S.R.L. din comuna Lugaşu de Jos în Dosarul nr. 4.922/CA/2005 - P.I. al Curţii de Apel Oradea -Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată se dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată că, în realitate, excepţia vizează prevederile art. 184 alin. (1) lit. a) şi ale art. 185 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, texte care nu sunt contrare dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind încălcate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 13 februarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 4.922/CA/2005 - P.I., Curtea de Apel Oradea-Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 178 alin. (1) lit. a) şi ale art. 179 din Legea nr. 174/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „El - Sadai Exim" - S.R.L. din comuna Lugaşu de Jos într-o cauză având ca obiect contestaţia formulată de aceasta împotriva deciziei de impunere fiscală emise în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003.

In motivarea excepţiei se susţine că textele de lege criticate sunt în contradicţie cu art. 21 alin. (3) din Constituţie, referitor la dreptul părţilor la un proces echitabil. Contradicţia constă în aceea că: art. 178 alin. (1) lit. a) dă dreptul organului de contencios fiscal să dispună suspendarea judecării contestaţiei administrative până la soluţionarea de către organele de urmărire penală a sesizării cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, fără însă să dispună obligatoriu şi suspendarea executării titlului de creanţă; procedura administrativă prevăzută de art. 179 este o procedură premergătoare procedurii judiciare, care creează premisele abuzului şi imposibilităţii părţii vătămate de a se judeca „prin contestaţie fiscală sau prin administrarea de probe în instanţa de judecată", „dar permite, pe de altă parte, organului fiscal să procedeze - cu efecte ireversibile - la executarea titlului de creanţă, în ciuda faptului că procedura de contestaţie este suspendată".

Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. Astfel, se arată că prevederile art. 178 alin. (1) lit. a) „sunt facultative, luarea măsurii fiind lăsată la latitudinea organului administrativ fiscal, a cărui decizie este supusă controlului judiciar, partea având dreptul la un proces echitabil", iar măsurile dispuse în temeiul art. 179 din legea criticată sunt supuse, de asemenea, controlului judiciar conform art. 188 alin. (2) din Codul de procedură fiscală. Consideră că dreptul la un proces echitabil garantat de art. 21 alin. (3) din Constituţie nu este încălcat, deoarece, potrivit art. 6 din Legea nr. 554/2004, actele administrativ jurisdicţionale pot fi atacate direct la instanţa de judecată.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a art. 178 alin. (1) lit. a) şi a art. 179 din ordonanţa criticată, devenite art. 184 alin. (1) lit. a) şi art. 185, este neîntemeiată, întrucât argumentele formulate nu sunt de natură să evidenţieze vreo încălcare a dispoziţiilor constituţionale şi, mai mult, în cauză „este vorba despre stricta interpretare şi aplicare a legii". Se invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale existentă în materii similare.

Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. In primul rând, menţionează că, urmare a republicării Codului de procedură fiscală, art. 178 alin. (1) lit. a) a devenit art. 184 alin. (1) lit. a), iar art. 179 a devenit art. 185. Cu privire la acestea, apreciază că instituirea procedurilor prealabile administrative este, potrivit celor statuate prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 409/2004, specifică funcţiei administrative, iar actele de soluţionare a contestaţiilor sau reclamaţiilor emise de organele fiscale sunt acte administrative supuse cenzurii instanţei de judecată. Mai arată că, de altfel, din modul în care a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate, rezultă că autorul ei este nemulţumit de „ceea ce lipseşte acestor texte de lege", aspect ce nu intră în competenţa Curţii Constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), precum şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulată de autorul ei, cât şi potrivit încheierii de sesizare, îl constituie prevederile art. 178 alin. (1) lit. a) şi ale art. 179 din Legea nr. 174/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.

In legătură cu aceste texte de lege Curtea constată că, urmare a republicării Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005, art. 178 alin. (1) lit. a) a devenit art. 184 alin. (1) lit. a), iar art. 179 a devenit art. 185. Ambele texte şi-au păstrat redactarea anterioară, astfel că, prin decizia sa, Curtea Constituţională se va pronunţa în legătură cu constituţionalitatea art. 184 alin. (1) lit. a) şi art. 185 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, care prevăd:

-   Art. 184 alin. (1) lit. a): „(1) Organul de soluţionare competent poate suspenda, prin decizie motivată, soluţionarea cauzei atunci când:

a) organul care a efectuat activitatea de control a sesizat organele în drept cu privire la existenţa indiciilor săvârşirii unei infracţiuni a cărei constatare ar avea o înrâurire hotărâtoare asupra soluţiei ce urmează să fie dată în procedură administrativă;";

-    Art. 185: „(1) Introducerea contestaţiei pe cale administrativă de atac nu suspendă executarea actului administrativ fiscal.

(2)  Organul de soluţionare a contestaţiei poate suspenda executarea actului administrativ atacat până la soluţionarea contestaţiei, la cererea temeinic justificată a contestatorului.

(3) Dacă se suspendă executarea unei decizii referitoare la baza de impunere, atunci se va suspenda şi executarea deciziei de impunere ulterioare.

(4) Organele de soluţionare pot dispune instituirea măsurilor asigurătorii de către organul fiscal competent în condiţiile prezentului cod."

In opinia autorului, dispoziţiile de lege menţionate încalcă art. 21 alin. (3) din Constituţie, potrivit căruia „Părţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil".

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

In esenţă, în motivarea excepţiei se susţine că textele de lege criticate, care dau dreptul organului de contencios fiscal să dispună suspendarea judecării contestaţiei administrative, dar nu şi suspendarea executării titlului de creanţă, şi care instituie o procedură administrativă premergătoare procedurii judiciare, creează premisele abuzului şi imposibilităţii părţii vătămate de a se judeca „prin contestaţie fiscală sau prin administrarea de probe în instanţa de judecată" şi permit „organului fiscal să procedeze - cu efecte ireversibile - la executarea titlului de creanţă, în ciuda faptului că procedura de contestaţie este suspendată".

Analizând aceste susţineri, Curtea constată că prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (3), referitoare la dreptul părţilor la un proces echitabil, invocate ca fiind încălcate, presupun dreptul oricărei persoane de a se adresa unui tribunal pentru apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor sale legitime. Or, Codul de procedură fiscală, adoptat prin Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicat în anul 2005, asigură realizarea acestui drept prin dispoziţiile art. 188 alin. (2), care prevăd: „Deciziile emise în soluţionarea contestaţiilor pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă." De altfel, în cauză, Curtea Constituţională a fost învestită cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate care a fost ridicată în cadrul unui proces în contencios administrativ, având ca obiect contestaţia formulată împotriva deciziei de impunere fiscală emisă de Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003.

Curtea mai constată că, în legătură cu aspecte similare de neconstituţionalitate formulate cu privire la art. 184 (fost art. 178 din ordonanţă), s-a pronunţat prin Decizia nr. 478 din 9 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 20 ianuarie 2005, iar cu privire la art. 185 (a cărui soluţie legislativă de principiu se regăsea în prevederile art. 184 din ordonanţă, în redactarea din Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004), prin Decizia nr. 231 din 21 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 442 din 25 mai 2005.

Jurisprudenţa menţionată îşi păstrează valabilitatea şi în această cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi care să justifice schimbarea acesteia.

Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 184 alin. (1) lit. a) şi ale art. 185 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „El - Sadai Exim" - S.R.L. din comuna Lugaşu de Jos în Dosarul nr. 4.922/CA/2005 - P.I. al Curţii de Apel Oradea - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 mai 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,

Gabriela Dragomirescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 438/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 438 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 438/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu