DECIZIE Nr. 438 din 15 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din
Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la
victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 888 din 4 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 15
din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit
la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004, exceptie
ridicata de Fundatia "Fondul Libertatea" in Dosarul nr. 3.830/2004 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat considera ca prevederile de lege criticate sunt in
concordanta cu art. 40 alin. (1) si cu art. 53 din Constitutie, invocate ca
fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 3.830/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 15
din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit
la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004.
Exceptia a fost ridicata de Fundatia "Fondul Libertatea" intr-o
cauza de contencios administrativ prin care aceasta solicita anularea in parte
a Hotararii Guvernului nr. 1.412/2004, prin care s-au aprobat normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 341/2004.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
de lege criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 40 alin. (1),
potrivit carora "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in
sindicate, in patronate si in alte forme de asociere", si ale art. 53
privind "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati". In acest sens se arata ca, in conformitate cu prevederile
Legii nr. 21/1924, in vigoare la data infiintarii fundatiei, precum si in
conformitate cu Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 si cu normele metodologice de
aplicare a acesteia, o fundatie dobandeste personalitate juridica prin
inscrierea sa in Registrul asociatiilor si fundatiilor de la grefa judecatoriei
in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul, iar organul sau de
conducere si de administrare este Consiliul director al fundatiei. Fundatia
"Fondul Libertatea" este o fundatie de utilitate publica, cu
personalitate juridica, a carei administratie se realizeaza de Consiliul de
administratie numit de biroul executiv al Consiliului Provizoriu de Uniune
Nationala. Asadar, se arata ca "fundatia este o persoana juridica de drept
privat, infiintata conform unor proceduri judecatoresti speciale si care se
conduce dupa reguli stabilite de lege si prevazute in statut". Or,
dispozitiile art. 15 din Legea nr. 341/2004 incalca art. 40 si 53 din
Constitutie, "prin inglobarea si subordonarea unei persoane juridice de
drept privat in cadrul puterii executive - prin unul din organele sale -
Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor", desi din momentul
infiintarii aceasta este o persoana juridica de drept privat, are un patrimoniu
afectat permanent si irevocabil realizarii unui scop de interes general, se
conduce singura, dupa modul de organizare si functionare stabilit de lege si
actul sau constitutiv, fara sa poata fi subordonata puterii de stat. Un atribut
esential al dreptului de asociere este independenta persoanei juridice, iar
subordonarea abuziva de catre puterea de stat lipseste de substanta acest drept
si reprezinta o restrangere adusa liberei exercitari a dreptului de asociere.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si
fiscal apreciaza ca exceptia este neintemeiata, pentru ca Fundatia "Fondul
Libertatea" este "de utilitate publica, exceptata de la prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, si continuarea activitatii sale in
subordinea Secretariatului de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din
decembrie 1989 nu incalca dreptul la asociere, care apartine persoanelor
fizice". Pentru aceleasi motive, considera ca nu sunt incalcate nici
prevederile art. 53 din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, dupa cum insusi autorul exceptiei arata, Fundatia "Fondul
Libertatea" a fost infiintata "ca o persoana juridica atipica, de
drept privat, de interes public", iar nu ca urmare a exercitarii dreptului
cetatenilor la asociere. Or, conform celor statuate de Curtea Constitutionala,
de exemplu, prin Decizia nr. 475/2004, legiuitorul poate institui in anumite
situatii forme speciale de asociere ce urmaresc salvgardarea unor interese de
ordin general si care, din perspectiva scopurilor pe care le urmaresc, nu
reprezinta in realitate modalitati inscrise in conceptul de libera asociere.
Asadar, apreciaza ca subordonarea Fundatiei "Fondul Libertatea"
Secretariatului de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din decembrie 1989
reprezinta optiunea legiuitorului la momentul adoptarii actului normativ, ceea
ce nu contravine art. 40 alin. (1) din Constitutie, care, de altfel, nici nu
sunt incidente in cauza. Considera, de asemenea, ca textul de lege criticat nu
incalca nici prevederile constitutionale ale art. 53, referitoare la
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati fundamentale.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate sunt constitutionale. Astfel, in ceea ce
priveste invocarea incalcarii art. 40 din Constitutie, arata ca acesta
"consacra un drept fundamental cu caracter social-politic, care confera
cetatenilor posibilitatea de a se asocia in mod liber in partide sau formatiuni
politice, in sindicate sau in alte forme speciale de organizare", ceea ce
nu exclude posibilitatea ca, in anumite situatii, legiuitorul sa instituie
forme speciale de asociere neinscrise in conceptul de libera asociere conturat
de art. 40 din Constitutie. O asemenea forma speciala de asociere este Fundatia
"Fondul Libertatea", care se integreaza in realizarea unor scopuri cu
caracter general. In sensul celor aratate este invocata Decizia Curtii
Constitutionale nr. 26/2003. Considera ca art. 53 din Constitutie, invocat, de
asemenea, ca fiind incalcat, nu este incident in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
15 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au
contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 654 din 20 iulie
2004, al caror cuprins este urmatorul: "Fundatia Fondul Libertatea, constituita
prin Decretul-lege nr. 124/1990, cu modificarile ulterioare, isi continua
activitatea in subordinea Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor, sub controlul comisiei parlamentare constituite potrivit art.
11 si in conformitate cu normele metodologice de aplicare a prezentei
legi."
In opinia autorului exceptiei dispozitiile de lege criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 40 alin. (1), potrivit carora
"Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate, in
patronate si in alte forme de asociere", si ale art. 53 privind
"Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele: in esenta, potrivit criticilor formulate, "prin inglobarea si
subordonarea unei persoane juridice de drept privat in cadrul puterii executive
- prin unul din organele sale - Secretariatul de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor", dispozitiile art. 15 din Legea nr. 341/2004 incalca
art. 40 si 53 din Constitutie, intrucat fundatia "Fondul Libertatea"
este o "persoana juridica de drept privat, infiintata conform unor
proceduri judecatoresti speciale si care se conduce dupa reguli stabilite de
lege si prevazute in statut". Or, un atribut esential al dreptului de
asociere este independenta persoanei juridice, iar subordonarea abuziva de
catre puterea de stat lipseste de substanta acest drept si reprezinta o
restrangere adusa liberei exercitari a dreptului de asociere.
Aceste critici sunt neintemeiate si urmeaza a fi respinse.
Potrivit art. 1 din Decretul-lege nr. 124/1990 privind instituirea
"Fondului Libertatea", acesta este "[...] fundatie de utilitate
publica, cu personalitate juridica", veniturile sale se "constituie
din sumele banesti din conturile deschise dupa 22 decembrie 1989 la unitatile
bancare si ale Casei de Economii si Consemnatiuni pentru ajutorarea
Romaniei", iar administrarea fondului se face, conform art. 4 din acelasi
decret-lege, "de catre Consiliul de administratie, numit de Biroul
executiv al Consiliului Provizoriu de Uniune Nationala", a carui
componenta se completeaza, astfel cum prevede art. 10 din Legea nr. 42/1990
pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora,
ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie
1989, "[...] cu cate un reprezentant al celor 9 asociatii ale ranitilor si
urmasilor eroilor revolutiei". Legea nr. 42/1990 a fost abrogata expres
prin Legea nr. 341/2004, care prin art. 15 prevede continuarea activitatii
fondului "[...] in subordinea Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor." Fundatia "Fondul Libertatea" nu a fost
instituita ca urmare a exercitarii dreptului de asociere de catre persoane
fizice ori de catre alte forme asociative, ci prin vointa legiuitorului
concretizata in Decretul-lege nr. 124/1990.
Asadar, Curtea constata ca sustinerile de neconstitutionalitate formulate
nu pot fi retinute, iar prevederile art. 15 din Legea nr. 341/2004 nu contravin
dispozitiilor art. 40 si 53 din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 din Legea
recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la
victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004, exceptie ridicata
de Fundatia "Fondul Libertatea" in Dosarul nr. 3.830/2005 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu