DECIZIE Nr. 437 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 si
art. 278^1 alin. 3 si 10 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1264 din 29 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278 si art. 278^1 alin. 3 si 10 din Codul de procedura
penala, exceptie ridicata de Constantin I. Caras in Dosarul nr. 436/2004 al
Tribunalului Ialomita.
La apelul nominal se prezinta personal autorul exceptiei, constatandu-se
lipsa celorlalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Autorul pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate,
deoarece dispozitiile legale criticate instituie un control judecatoresc
formal, avand in vedere ca se realizeaza la nivelul judecatoriilor si nu la
nivelul unor instante superioare sau eventual la nivelul unora de acelasi
nivel, dar din alta raza de competenta teritoriala. Or, in opinia sa, acestor
judecatori le este stirbita impartialitatea, intrucat sunt colegi cu procurorii
care au pronuntat solutiile de netrimitere in judecata. In sensul celor
aratate, depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece intreaga institutie
reglementata de art. 278 si art. 278^1 din Codul de procedura penala nu este
altceva decat un rezultat al preocuparii legiuitorului de a da expresie
liberului acces la justitie. De altfel, potrivit art. 126 alin. (2) din
Constitutie, competenta teritoriala si procedura de judecata sunt aspecte
procedurale pe care autoritatea legislativa are deplina libertate de a le
reglementa.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 436/2004,
Tribunalul Ialomita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 278 si art. 278^1 alin. 3 si 10 din
Codul de procedura penala.
Exceptia a fost ridicata de Constantin I. Caras, recurent in dosarul cu
numarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unui recurs formulat
impotriva sentintei penale nr. 74 din 24 februarie 2004, prin care s-a respins
plangerea formulata de autorul exceptiei impotriva rezolutiei de neincepere a
urmaririi penale dispuse de Parchetul de pe langa Judecatoria Fetesti fata de
Caras I. Constantin, cercetat pentru savarsirea infractiunilor prevazute de
art. 290 alin. 1 si art. 291 din Codul penal, Radu Constantin, cercetat pentru
savarsirea infractiunii prevazute de art. 259 alin. 1 din Codul penal, si
Neacsu Gheorghe, cercetat pentru savarsirea infractiunilor prevazute de art.
260, art. 290 alin. 1 si art. 291 din Codul penal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile legale criticate sunt neconstitutionale, deoarece controlul
instituit este realizat la nivel local intre magistrati (judecatori sau
procurori) situati pe aceeasi treapta ierarhica, situatie care, in opinia sa,
lasa loc unor banuieli legitime de partialitate.
Solicita, de asemenea, modificarea articolelor in cauza, astfel incat
partea interesata sa aiba acces atat la calea de atac a apelului (nu numai a
recursului), cat si la calea de atac a recursului, care sa fie judecat de
magistrati de la nivelul curtilor de apel sau de catre Inalta Curte de Casatie
si Justitie.
Tribunalul Ialomita opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece, prin prevederile legale criticate, s-a instituit o
procedura rapida, cu termene foarte scurte, atat pentru solutionarea plangerii
de catre procurorul ierarhic superior, cat si pentru solutionarea acesteia de
catre instanta de judecata.
Instituirea unei proceduri privind competenta de solutionare in fata
instantei de judecata a plangerilor formulate impotriva solutiilor de
netrimitere pronuntate de procurori, precum si nominalizarea cailor de atac
posibile nu reprezinta o incalcare a accesului liber la justitie sau a
egalitatii in drepturi a cetatenilor. Este de competenta exclusiva a
legiuitorului de a institui asemenea reguli procesuale, necesare unei bune
administrari a justitiei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece solutia de netrimitere in judecata data de procuror
poate fi atacata, potrivit art. 278 alin. 1 si 2 din Codul de procedura penala,
pe cale ierarhica pana la nivelul procurorului general al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Pe de alta parte, atacarea actelor
si masurilor dispuse de procurori nu se circumscrie conceptului de acces la
justitie, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 126 din Constitutie, justitia
se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte
instante judecatoresti.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 278^1 alin. 3 si 10 din Codul de
procedura penala, Guvernul apreciaza ca este asigurat accesul liber la justitie
prin posibilitatea exercitarii caii de atac a recursului. Potrivit art. 129 din
Legea fundamentala, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile
de atac in conditiile legii. In acest sens a invocat jurisprudenta Curtii
Constitutionale, potrivit careia s-a statuat ca accesul liber la justitie nu
presupune in toate cazurile accesul la toate structurile judecatoresti si la
toate caile de atac prevazute de lege, legiuitorul putand institui reguli
deosebite in considerarea unor situatii diferite.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece textele legale criticate nu contin privilegii sau
discriminari in raport cu criteriile egalitatii in drepturi inscrise in art. 4
din Constitutie. Instituirea unor reguli speciale, inclusiv in ceea ce priveste
exercitarea cailor de atac impotriva actelor si masurilor dispuse de procuror,
competenta si procedura de judecata, nu incalca principiul egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice atata timp cat se asigura
egalitatea juridica in utilizarea acestora.
Potrivit art. 126 si 129 din Constitutie, stabilirea competentei, precum si
reglementarea utilizarii cailor de atac impotriva rezolutiilor sau a
ordonantelor procurorului sunt atributul exclusiv al legiuitorului. Prin
urmare, accesul liber la justitie nu presupune, in toate cazurile, accesul la
toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278 si art. 278^1 alin. 3 si 10 din Codul de procedura penala, care au
urmatorul continut:
Art. 278.
Plangerea contra actelor procurorului
"Plangerea impotriva masurilor luate sau a actelor efectuate de
procuror ori efectuate pe baza dispozitiilor date de acesta se rezolva de
prim-procurorul parchetului sau, dupa caz, de procurorul general al parchetului
de pe langa curtea de apel ori de procurorul sef de sectie al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie.
In cazul cand masurile si actele sunt ale prim-procurorului ori ale
procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel sau ale procurorului
sef de sectie al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie ori au fost
luate sau efectuate pe baza dispozitiilor date de catre acestia, plangerea se
rezolva de procurorul ierarhic superior.
In cazul rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau al ordonantei ori,
dupa caz, al rezolutiei de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a
urmaririi penale, plangerea se face in termen de 20 de zile de la instiintarea
persoanelor interesate, potrivit art. 228 alin. 6, art. 246 alin. 1 si art. 249
alin. 2.
Dispozitiile art. 275 - 277 se aplica in mod corespunzator."
Art. 278^1 alin. 3 si 10.
Plangerea in fata instantei impotriva rezolutiilor sau a ordonantelor
procurorului de netrimitere in judecata.
"Dosarul va fi trimis de parchet instantei in termen de 5 zile de la
primirea adresei prin care se cere dosarul. [...]
Hotararea instantei pronuntata potrivit alin. 8 lit. a) si b) poate fi
atacata cu recurs de procuror, de persoana care a facut plangerea, de persoana
fata de care s-a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire
penala sau incetarea urmaririi penale, precum si de orice persoane ale caror
interese legitime sunt vatamate."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) si (2) si ale
art. 21 alin. (2) din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin
dispozitiile legale criticate s-a prevazut posibilitatea atacarii rezolutiilor
sau ordonantelor de netrimitere in judecata dispuse de procuror, atat pe cale
ierarhica, prin plangere adresata procurorului superior ierarhic celui care a
emis actul atacat, cat si pe calea sesizarii instantei de judecata careia i-ar
reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in prima instanta.
Textele de lege criticate contin dispozitii de procedura judiciara pe care
legiuitorul are competenta sa le adopte, potrivit prevederilor art. 126 alin.
(2) din Constitutie, fara ca prin aceasta sa fie incalcate normele si
principiile consacrate prin Legea fundamentala.
Sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca art. 278 si art. 278^1 alin. 3
si 10 din Codul de procedura penala contravin prevederilor art. 16 din
Constitutie, este nefondata, deoarece in exercitarea cailor de atac prevazute
de aceste dispozitii legale formulate impotriva rezolutiilor sau a ordonantelor
procurorului de netrimitere in judecata, ca de altfel impotriva oricaror altor
masuri sau acte ale procurorului, legea nu face nici o discriminare.
Dimpotriva, orice persoana care apreciaza ca prin acestea s-a adus o vatamare
intereselor sale legitime poate face plangere la organul competent.
De asemenea, faptul ca o persoana interesata se poate adresa instantei
competente dupa solutionarea nefavorabila a plangerii sale de catre procurorul
ierarhic superior celui care a emis actul atacat, fara sa mai fie necesar sa
sesizeze organele superioare din ierarhia Ministerului Public, nu poate fi
apreciat in nici un caz ca o impiedicare a accesului la justitie, dimpotriva,
dispozitia legala atacata facand in mod evident o aplicare a acestui drept
constitutional.
In ceea ce priveste competenta instantei pe langa care isi desfasoara
activitatea parchetul din care face parte procurorul care a emis actul atacat,
precum si exceptarea de la calea apelului a hotararii ce urmeaza sa fie
pronuntata de instanta in solutionarea plangerii, dispozitiile legale la care
se refera autorul exceptiei sunt in concordanta cu prevederile Constitutiei.
Prin aceste dispozitii nu se restrange nici liberul acces la justitie al
autorului exceptiei si nici vreun alt drept fundamental.
Referitor la solicitarea autorului exceptiei de modificare a dispozitiilor
legale criticate, Curtea constata ca, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, "se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire
la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului."
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278 si art.
278^1 alin. 3 si 10 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Constantin I. Caras in Dosarul nr. 436/2004 al Tribunalului Ialomita.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru