DECIZIE Nr.
436 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 9 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 8, art. 11
şi art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Alexandru Iosif
Petruşan în Dosarul nr. 2.244/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care
formează obiectul Dosarului nr. 8.011 D/2009 al Curţii
Constituţionale.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic
Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul
excepţiei de neconstitutionalitate, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 8.221 D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Milian
Chirilă în Dosarul nr. 3.342/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic
Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul
excepţiei de neconstitutionalitate, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 8.222D/2009, având ca obiect excepţia de neconstitutionalitate
a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 8, art. 11, art. 13 şi art. 24
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Stanciu Negrilă în Dosarul nr. 3.114/2/2009
al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic
Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul
excepţiei de neconstitutionalitate, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 8.225D/2009, având ca obiect excepţia de neconstitutionalitate
a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 8, art. 11, art. 13 şi art. 24
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Gavrilă Mărginean în Dosarul nr.
2.243/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic
Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul
excepţiei de neconstitutionalitate, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 8.470D/2009, având ca obiect excepţia de neconstitutionalitate
a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin. (3), art. 7-10 şi art.
13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Ioan Sfatcău în Dosarul nr. 2.839/2/2009 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic
Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul
excepţiei de neconstituţionalitate, faţă de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 8.471 D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 8 lit. a),
art. 11 alin. (1) şi art. 33 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Vasile Martin în Dosarul nr. 3.331/2/2009 ai Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic
Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul
excepţiei de neconstituţionalitate, faţă de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în
Dosarul nr. 8.473D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin.
(3), art. 7-10 şi art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Ion
Chiţoiu în Dosarul nr. 46.374/3/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic
Mihaela Jugaru, pentru Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul excepţiei de
neconstituţionalitate, faţă de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor nr. 8.221 D/2009, nr. 8.222D/2009, nr. 8.225D/2009, nr. 8.470D/2009,
nr. 8.471 D/2009 şi nr. 8.473D/2009 la Dosarul nr. 8.011 D/2009, având în
vedere că acestea au un obiect parţial identic.
Consilierul juridic al Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii şi reprezentantul Ministerului
Public arată că sunt de acord cu conexarea cauzelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 8.221D/2009, nr.
8.222D/2009, nr. 8.225D/2009, nr. 8.470D/2009, nr. 8.471 D/2009 şi nr.
8.473D/2009 la Dosarul nr. 8.011 D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, care
solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008, întrucât hotărârile de constatare a calităţii de
lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia nu impun
sancţiuni juridice. Invocă în acest sens jurisprudenţa
Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, cu referire la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin Incheierea din 14 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 2.244/2/2009, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 8, art. 11
şi art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Alexandru Iosif
Petruşan în cadrul soluţionării unei cauze în contencios
administrativ având ca obiect o acţiune în constatare.
Prin Incheierea din 10 noiembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 3.342/2/2009, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Milian Chirilă în cadrul soluţionării unei cauze în contencios
administrativ având ca obiect o acţiune în constatare.
Prin încheierile din 10 noiembrie 2009 şi 3
noiembrie 2009, pronunţate în dosarele nr. 3.114/2/2009 şi nr.
2.243/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 8, art. 11, art. 13 şi art. 24 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie
ridicată de Stanciu Negrilă şi de Gavril Mărginean în
cadrul soluţionării unor cauze în contencios administrativ având ca
obiect acţiuni în constatare.
Prin Incheierea din 9 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 2.839/2/2009, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin.
(3), art. 7-10 şi art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Ioan Sfatcău în cadrul soluţionării unei cauze în contencios
administrativ având ca obiect o acţiune în constatare.
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 3.331/2/2009, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 8 lit. a),
art. 11 alin. (1) şi art. 33 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Vasile Martin în cadrul soluţionării unei cauze în contencios
administrativ având ca obiect o acţiune în constatare.
Prin Incheierea din 18 noiembrie 2008, pronunţată
în Dosarul nr. 46.374/3/2008, Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 4 alin.
(3), art. 7-10 şi art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Ion Chiţoiu în cadrul soluţionării unui recurs declarat
împotriva unei sentinţe civile a Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorii acesteia
susţin, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate
sunt neconstituţionale, deoarece reglementează Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii ca o autoritate
judecătorească paralelă cu aceea prevăzută de Legea
fundamentală şi instituie măsuri discriminatorii, menite să
înlăture de la exercitarea drepturilor cetăţeneşti
categorii de persoane în privinţa cărora nu s-a reţinut
încălcarea legii sau exercitarea abuzivă a funcţiei.
Totodată, susţin că legea acţionează retroactiv, cu
referire la acte şi fapte anterioare intrării ei în vigoare, iar
accesul la justiţie este restrâns prin instituirea unei singure căi
de atac împotriva hotărârii curţii de apel.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal şi-a
exprimat opinia în sensul că dispoziţiile de lege criticate sunt
constituţionale, ele reprezentând o aplicaţie a principiului
legalităţii în introducerea acţiunilor în justiţie şi
o garanţie a dreptului părţilor la un proces echitabil.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul netemeiniciei excepţiei de
neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, cu
referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 sunt constituţionale, invocând în acest sens Deciziile Curţii
Constituţionale nr. 980/2009 si nr. 1.476/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat Curţii
Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecatorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate
susţin că prevederile de lege criticate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (4) care statuează
principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, art. 4
referitoare la unitatea poporului şi egalitatea între cetăţeni,
art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 15
alin. (2) care consacră principiul neretroactivităţii legii,
art. 16 alin (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii
şi a autorităţilor publice, art. 20 referitoare la tratatele
internaţionale privind drepturile omului, art. 21 care statuează
dreptul de acces liber la justiţie, art. 23 alin. (11) care instituie
prezumţia de nevinovăţie, art. 24 care garantează dreptul
la apărare, art. 26 privind viaţa intimă, familială şi
privată, art. 37 privind dreptul de a fi ales, art. 41 privind munca
şi protecţia socială a muncii, art. 53 privind restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 124
referitor la înfăptuirea justiţiei şi art. 126 privind
instanţele judecătoreşti, art. 131 privind rolul Ministerului
Public şi art. 132 privind statutul procurorilor. De asemenea, se
invocă şi prevederile din Declaraţia Universală a
Drepturilor Omului cuprinse la art. 1, care proclamă că toate fiinţele
umane se nasc libere şi egale în demnitate şi în drepturi, că
acestea sunt înzestrate cu raţiune şi conştiinţă
şi că trebuie să se comporte unele faţă de celelalte
în spiritul fraternităţii, şi la art. 10, potrivit căruia
orice persoană are dreptul, în deplină egalitate, să fie
audiată în mod public de un tribunal independent şi imparţial.
In plus, susţine că se încalcă şi dispoziţiile art. 6,
art. 7, art. 8 şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că dispoziţiile de lege criticate au mai fost
supuse controlului Curţii Constituţionale, prin raportare la
aceleaşi dispoziţii constituţionale ca şi cele invocate în
prezenta cauză, constatându-se constituţionalitate acestora.
Astfel, prin Decizia nr. 1.194 din 24 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 4
noiembrie 2009, Curtea a observat că prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 s-a realizat o reconfigurare a
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca
autoritate administrativă autonomă, lipsită de atribuţii
jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar şi
deconspirarea Securităţii sunt supuse controlului instanţelor de
judecată. In condiţiile în care acţiunea în constatarea
calităţii de lucrător al Securităţii este
introdusă la o instanţă de judecată, a cărei
hotărâre poate fi atacată cu recurs, dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de
natură să confere Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii rolul de instanţă extraordinară,
astfel că nu se poate susţine nici încălcarea dispoziţiilor
art. 126 alin. (5) din Constituţie.
Cu privire la o critică similară, precum
şi în examinarea criticii referitoare la competenţa exclusivă a
unei singure instanţe de soluţionare a cauzelor având ca obiect
constatarea calităţii de lucrător sau colaborator al
Securităţii, şi anume Secţia de contencios administrativ
şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, Curtea
Constituţională a observat, prin Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie
2009, că, potrivit art. 126 alin. (1) şi (2) din Constituţie,
justiţia se realizează prin instanţele judecătoreşti,
a căror competenţă este stabilită numai prin lege. Or,
dispoziţiile criticate din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 satisfac pe deplin exigenţele constituţionale
invocate, inclusiv cele prevăzute de art. 126 alin. (5) referitoare la
interdicţia înfiinţării de instanţe extraordinare.
Totodată, Curtea a constatat că nu este
întemeiată nici critica referitoare la pretinsa nerespectare a
principiului egalităţii în drepturi, deoarece art. 11 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu instituie niciun
privilegiu sau nicio discriminare pe criterii arbitrare, fiind aplicabil
tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei.
Curtea a mai reţinut că prevederile art. 2
lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
stabilind elementele care trebuie întrunite pentru ca o persoană să
fie calificată lucrător al Securităţii, nu încalcă
principiul constituţional al neretroactivităţii legii civile, de
vreme ce efectele atribuirii unei astfel de calităţi se produc numai
pentru viitor, din momentul intrării în vigoare a reglementării
legale. Totodată, Curtea a observat că Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 urmăreşte deconspirarea
prin consemnarea publică a persoanelor care au participat la activitatea
de poliţie politică comunistă, fără să promoveze
răspunderea juridică şi politică a acestora şi
fără să creeze premisele unei forme de răspundere
morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la
activitatea serviciilor de informaţii, în condiţiile lipsei de
vinovăţie şi a vreunei încălcări a drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale.
Intrucât nu au apărut împrejurări noi, care
să determine schimbarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale în această materie, soluţiile adoptate în
precedent, precum şi considerentele pe care acestea se întemeiază
îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă.
In final, Curtea reţine, pe de-o parte, că
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
nu contravin nici celorlalte prevederi invocate din Constituţie şi
din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, iar, pe de altă parte, că
prevederile constituţionale ale art. 41 privind munca şi
protecţia socială a muncii, ale art. 131 referitoare la rolul
Ministerului Public şi ale art. 132 privind statutul procurorilor nu au
relevanţă în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Alexandru Iosif
Petruşan în Dosarul nr. 2.244/2/2009, de Milian Chirilă în Dosarul
nr. 3.342/2/2009, de Stanciu Negrilă în Dosarul nr. 3.114/2/2009, de
Gavrilă Mărginean în Dosarul nr. 2.243/2/2009, de Ioan Sfatcău
în Dosarul nr. 2.839/2/2009 şi de Vasile Martin în Dosarul nr. 3.331/2/2009,
toate ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal, precum şi de Ion Chiţoiu în Dosarul nr.
46.374/3/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean