DECIZIE Nr.
436 din 15 aprilie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 350 din 7 mai 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Felicia Camelia
Indri în Dosarul nr. 1.647/30/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi
de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor
art. 11 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, întrucât, anterior sesizării Curţii
Constituţionale, acestea au fost modificate, fără ca soluţia legislativă
criticată să fie preluată în noua redactare. Cât priveşte prevederile art. 11
alin. (5) din aceeaşi lege, indicate de autor în motivarea sa, apreciază că
sunt constituţionale, întrucât modalitatea de reglementare a naturii juridice a
termenelor stabilite la alin. (2) al art. 11 nu încalcă dispoziţiile
constituţionale ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privind liberul acces la
justiţie şi ale art. 52 alin. (1) şi (2) referitoare la dreptul persoanei
vătămate de o autoritate publică, astfel cum rezultă şi din Decizia Curţii
Constituţionale nr. 10 din 15 ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 92 din 6 februarie 2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 11 decembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.647/30/2007, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
Excepţia a fost ridicată de Felicia Camelia Indri
într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia, raportându-se la dispoziţiile art. 11 alin. (2)
din Legea nr. 554/2004 în vechea lor redactare, susţine că acestea contravin
dreptului de acces liber la justiţie şi dreptului persoanei vătămate de o
autoritate publică, deoarece, pentru calcularea termenului de decădere,
prevăzut de art. 11 alin. (5) din lege, în care poate fi introdusă acţiunea
împotriva unui act administrativ unilateral este luată în considerare data
emiterii actului, chiar dacă acesta nu este adus la cunoştinţa persoanei
vătămate.
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (2) şi (5) din
Legea nr. 554/2004 este neîntemeiată. Acestea instituie un termen rezonabil
înăuntrul căruia persoana interesată are posibilitatea de a introduce acţiune
în anularea actului administrativ individual şi reprezintă tocmai valorificarea
şi transpunerea în planul legii organice a prevederilor art. 52 alin. (2) din
Constituţie. Dispoziţiile legale criticate, având natură procedurală, se aplică
în mod unitar tuturor celor vizaţi de ipoteza normei legale, fără discriminări,
şi nu sunt de natură a îngrădi exercitarea liberului acces la justiţie, astfel
cum susţine autorul excepţiei.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 este inadmisibilă, deoarece soluţia juridică criticată de autorul excepţiei
în prezent nu mai subzistă, textul de lege iniţial criticat fiind modificat,
anterior sesizării Curţii Constituţionale, tocmai în sensul vizat prin
criticile de neconstitutionalitate. Cât priveşte prevederile art. 11 alin. (5)
din aceeaşi lege, consideră că acestea sunt constituţionale, întrucât nu
contravin normelor fundamentale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 11 alin. (2) din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, modificate şi completate prin art. I pct. 16 din Legea nr. 262/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 510 din 30 iulie 2007. Analizând motivarea
autorului excepţiei, rezultă că acesta a indicat şi prevederile art. 11 alin.
(5) din aceeaşi lege ca obiect al excepţiei, dispoziţii care, însă, nu au fost
reţinute de instanţa de judecată în cuprinsul încheierii de sesizare. Intrucât,
în soluţionarea unei excepţii de neconstitutionalitate, Curtea Constituţională
se pronunţă în limitele cadrului procesual stabilit prin încheierea de
sesizare, rezultă că obiectul excepţiei se limitează doar la prevederile art.
11 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, care în prezent au următoarea redactare:
„(2) Pentru motive temeinice, în cazul actului
administrativ individual, cererea poate fi introdusă şi peste termenul prevăzut
la alin. (1), dar nu mai târziu de un an de la data comunicării actului, data
luării la cunoştinţă, data introducerii cererii sau data încheierii
procesului-verbal de conciliere, după caz. (...)"
Autorul excepţiei consideră că textul de lege menţionat
încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privind
accesul liber la justiţie şi ale art. 52 alin. (1) şi (2) care consacră dreptul
persoanei vătămate de o autoritate publică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că autorul excepţiei îşi raportează criticile de neconstituţionalitate
la vechea reglementare cuprinsă la art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, anterioară modificărilor intervenite prin art. I
pct. 16 din Legea nr. 262/2007. In noua redactare, soluţia legislativă
conţinută de textul de lege criticat cuprinde norme legale ce îndepărtează
critica de neconstituţionalitate formulată, în sensul că termenul de decădere
pentru promovarea acţiunii în justiţie împotriva unui act administrativ
individual nu mai este calculat prin raportare la data emiterii acestuia, ci
faţă de momentul comunicării lui sau luării la cunoştinţă, pe orice cale.
Aşa fiind, având în vedere dispoziţiile art. 29 alin.
(1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca
inadmisibilă.
De altfel, aceleaşi soluţii au fost pronunţate de Curte
în jurisprudenţa sa în materie, de exemplu, Decizia nr. 10 din 15 ianuarie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 6
februarie 2008, sau Decizia nr. 229 din 4 martie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 16 aprilie 2008.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Felicia Camelia Indri în
Dosarul nr. 1.647/30/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 aprilie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi