DECIZIE Nr. 435 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1213 din 17 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Vasile
Iordache in Dosarul nr. 14.035/2003 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, sustinand ca textul de lege criticat
nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 16, 21 si 129, si nici
celor ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. In acest sens, invoca Decizia Curtii Constitutionale
nr. 105/2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 14.035/2003,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedura
civila. Exceptia a fost ridicata de Vasile Iordache intr-o cauza civila avand
ca obiect divort si partaj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale
art. 16, 21 si 129, precum si celor ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece,
"prin art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila, instanta de fond este
obligata sa pronunte o incheiere irevocabila, limitand astfel accesul la o cale
de atac, prin care se poate executa controlul judecatoresc exercitat de
instanta superioara si astfel sa se indrepte o eroare savarsita de judecatorii
primei instante".
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, instanta arata ca
dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei, intrucat incheierea prin care se solutioneaza cererea de
acordare a asistentei juridice este o incheiere interlocutorie, iar instanta
poate reveni asupra ei in situatia in care s-au schimbat imprejurarile avute in
vedere la solutionarea sa.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, invocand jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, in
deplin acord cu aceea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata. In acest sens,
arata ca textul legal criticat trebuie privit in contextul intregii
reglementari a asistentei judiciare gratuite, conceputa de legiuitor ca o
modalitate de garantare a accesului la justitie, a exercitarii drepturilor
procesuale ale partilor, si nicidecum ca un mijloc de ingradire a acestora.
Astfel, arata ca procedura de judecata, in ansamblul sau, se intemeiaza pe
dispozitiile art. 126 alin. (2) si ale art. 129 din Constitutie, republicata, texte
constitutionale care lasa la latitudinea legiuitorului reglementarea
competentei, a procedurii, precum si a cailor de atac. In acest context,
considera ca "textul criticat nu reprezinta o incalcare a prevederilor
constitutionale referitoare la realizarea drepturilor in justitie, ci,
dimpotriva, reprezinta o expresie a aplicarii acestora (...), asigurand, in mod
real, accesul liber la justitie". In ceea ce priveste infrangerea art. 16
din Constitutie, republicata, Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu
creeaza discriminari intre cetateni, intrucat normele acestuia "sunt
aplicabile tuturor cauzelor de acest fel, precum si tuturor partilor din aceste
cauze, in egala masura".
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Astfel, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale, apreciata ca fiind in
concordanta cu practica jurisdictionala a Curtii Europene a Drepturilor Omului,
arata ca dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila nu incalca
principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, consacrat prin art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicata, intrucat regimul juridic diferit este determinat de specificul
domeniului reglementat. In ceea ce priveste contrarietatea textului legal dedus
controlului fata de prevederile constitutionale ale art. 21 si art. 129, prin
raportare la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, Avocatul Poporului apreciaza ca aceasta nu poate
fi retinuta. In final, arata ca invocarea dispozitiilor art. 16 alin. (3) si
(4) din Constitutie, republicata, nu are relevanta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 78 alin. 3
din Codul de procedura civila, potrivit caruia "Incheierea cu privire la
cererea de asistenta sau prin care s-a revenit asupra asistentei incuviintate
nu este supusa nici unei cai de atac".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16, 21 si
129, care au urmatorul continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Autorul exceptiei invoca, de asemenea, incalcarea dispozitiilor referitoare
la dreptul persoanei la un proces echitabil, cuprinse in art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
potrivit carora: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate
sub aspectul incalcarii principiilor constitutionale ale egalitatii in drepturi
si al accesului liber la justitie, precum si al infrangerii dispozitiilor art.
129 din Constitutie, republicata, referitoare la folosirea cailor de atac.
Astfel, prin Decizia nr. 105 din 9 martie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 6 aprilie 2004, Curtea a respins, ca
fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78
alin. 3 din Codul de procedura civila, statuand ca acestea nu contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16, 21 si 129.
Cu acel prilej, Curtea Constitutionala a constatat ca textul de lege dedus
controlului nu incalca principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in
fata legii si a autoritatilor publice, intrucat nu face nici o diferentiere
intre partile aflate in proces. Imprejurarea ca, in aceasta materie, s-a
prevazut, prin derogare de la dreptul comun, ca incheierile prin care s-a
respins cererea de asistenta judiciara sau s-a revenit asupra asistentei
incuviintate nu sunt supuse nici unei cai de atac, nu justifica o asemenea
critica, regimul juridic diferit fiind determinat de specificul domeniului
reglementat.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea
art. 21 din Constitutie, Curtea a facut trimitere la Decizia Plenului nr. 1 din
8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69
din 16 martie 1994, prin care s-a statuat ca semnificatia art. 21 alin. (2) din
Constitutie, potrivit caruia accesul la justitie nu poate fi ingradit prin
lege, este aceea ca nu se poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale
nici o categorie sau grup social. Insa legiuitorul poate institui, in
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum si
modalitati particulare de exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat
accesul liber la justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la toate
structurile judecatoresti si la toate caile de atac. De aceea instituirea unor
reguli speciale privind exercitarea cailor de atac nu contravine prevederilor
constitutionale cuprinse in art. 21 privind accesul liber la justitie, atat
timp cat, potrivit celor prevazute de art. 75 alin. 2 din Codul de procedura
civila, partilor interesate le este asigurata posibilitatea de a reitera
cererea de asistenta judiciara in fata aceleiasi instante, in masura in care au
intervenit elemente noi de natura a impune si a justifica admiterea unei
asemenea cereri.
In sfarsit, pentru aceleasi argumente expuse mai sus, Curtea a constatat ca
nu poate fi primita nici critica potrivit careia dispozitiile art. 78 alin. 3
din Codul de procedura civila ar aduce atingere prevederilor constitutionale
ale art. 129, referitoare la folosirea cailor de atac. Sub acest aspect
optiunea legiuitorului a fost impusa de exigenta solutionarii cu celeritate a
procesului dedus judecatii.
Intrucat in cauza de fata nu au intervenit elemente noi de natura sa
reconsidere jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, atat solutia, cat
si considerentele acestor decizii isi mentin valabilitatea si in prezenta
cauza.
In ceea ce priveste infrangerea art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea constata ca art. 78
alin. 3 din Codul de procedura civila nu contine nici o prevedere prin care
s-ar aduce atingere dreptului persoanei de a beneficia de o judecata
echitabila, publica si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Vasile Iordache in Dosarul
nr. 14.035/2003 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora