DECIZIE Nr. 433 din 13 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din
Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 870 din 28 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Traian Rece in Dosarul nr. 1.244/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie -
Sectia penala.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorul exceptiei, aparatorul ales,
domnul avocat Mircea Stanculescu, precum si consilierul juridic, doamna Oana
Scrobota, pentru partea Ministerul Finantelor Publice - Agentia Nationala de
Administrare Fiscala, constatandu-se lipsa celorlalte parti, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei arata ca un parlamentar nu poate fi
trimis in judecata fara incuviintarea Camerei din care face parte. Prin urmare,
nu se poate concepe ca un act, fie el si procedural, sa se poata aplica diferit
unor persoane aflate in aceeasi situatie juridica - de fost sau actual
parlamentar. De asemenea, notiunea de lege din art. 126 alin. (2) din
Constitutie include si Legea fundamentala si de aceea nu se poate deroga
printr-un act normativ de rang inferior, cum ar fi Codul de procedura penala,
de la dispozitiile constitutionale referitoare la drepturile si libertatile
fundamentale. In final, in considerarea motivarii existente la dosar,
aparatorul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia.
Reprezentantul partii Ministerul Finantelor Publice - Agentia Nationala de
Administrare Fiscala solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece, considerand ca ipoteza art.
72 alin. (2) din Constitutie vizeaza calitatea de parlamentar din momentul
desfasurarii procesului penal, art. 40 din Codul de procedura penala ilustreaza
la nivel de lege organica ipoteza constitutionala. De asemenea, textul legal
criticat se aplica tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie juridica.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.244/2004, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
40 din Codul de procedura penala.
Exceptia a fost ridicata de inculpatul Traian Rece in dosarul cu numarul de
mai sus, avand ca obiect solutionarea unei cauze penale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate aduc atingere prevederilor constitutionale ale
art. 72 alin. (2), deoarece, de vreme ce Legea fundamentala stabileste in mod
univoc ca Inalta Curte de Casatie si Justitie este competenta sa judece cauzele
cu inculpati senatori ori deputati, nu se poate deroga prin lege de la aceasta
reglementare in functie de pierderea calitatii. Deci, singurul moment in care
conteaza calitatea de parlamentar, pentru stabilirea competentei, este cel al
trimiterii in judecata, si competenta astfel determinata ar fi trebuit sa
ramana valabila in tot cursul judecatii chiar daca inculpatul a pierdut acea
calitate.
Autorul exceptiei mai arata ca art. 40 din Codul de procedura penala
incalca si prevederile constitutionale ale art. 126 alin. (2), deoarece
inculpatul, printr-un simplu act de vointa, poate deroga de la norma
fundamentala potrivit careia "Competenta instantelor judecatoresti si
procedura de judecata sunt stabilite numai prin lege". Or, in ipoteza in
care inculpatul (senator, deputat, magistrat etc.) este trimis in judecata
potrivit procedurii speciale referitoare la competenta ratione personae, iar
mai apoi acesta demisioneaza din functia detinuta, ar trebui ca, potrivit
textului legal criticat - daca nu este cazul situatiilor prevazute de art. 40
alin. 1 lit. a) si b) din Codul de procedura penala -, instanta sa constate ca,
fata de lipsa calitatii astfel generata, nu mai este competenta si sa trimita
dosarul instantei competente, potrivit celorlalte reguli privitoare la materie.
Prin urmare, s-ar ajunge la situatia nelegala si neconstitutionala ca, in
cursul judecatii, competenta de solutionare a cauzei sa nu fie stabilita de
lege, ci sa fie lasata la latitudinea inculpatului. Tot acelasi rezultat s-ar
produce si in cazul in care, in cursul judecatii, inculpatul ar fi destituit
din functia respectiva, pentru ca, in aceasta situatie, competenta de judecata
ar fi stabilita de autoritatea care a luat masura respectiva.
De asemenea, dispozitiile legale criticate aduc atingere si prevederilor
art. 16 din Constitutie referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si
a autoritatilor publice, intrucat se poate ajunge la situatia in care doua
persoane care au fost trimise in judecata la aceeasi data sa fie judecate, din
motive independente, de instante diferite. Astfel, in ipoteza in care, spre
finele mandatului, doi parlamentari au fost trimisi in judecata dar, din motive
obiective, fata de unul dintre acestia s-a pronuntat o hotarare judecatoreasca,
ar urma ca acesta din urma sa fie in continuare judecat de instanta potrivit
regulii speciale, iar celalalt de instanta competenta potrivit dreptului comun.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate
nu numai ca nu contravin Constitutiei, dar au in vedere noua reglementare
privind imunitatea parlamentara.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate vizeaza competenta ratione personae in
cazul schimbarii calitatii inculpatului intervenite in timpul judecatii. Prin
art. 72 din Constitutie au fost reglementate doua categorii de masuri de
protectie a deputatilor si senatorilor, pe durata exercitarii mandatului, si
din interpretarea acestui text rezulta ca prevederile care stabilesc competenta
Inaltei Curti de Casatie si Justitie de a-i judeca pe parlamentari reprezinta o
continuare a tezei ce reglementeaza activitatile procesuale pentru care
deputatul sau senatorul beneficiaza de imunitate, precum si procedura ridicarii
acesteia. Rezulta ca ar fi lipsit de ratiune sa se admita ca legiuitorul
constituant a urmarit asigurarea unei judecati impartiale numai pentru cei ce
se afla in curs de judecata in perioada exercitarii mandatului, in temeiul unor
actiuni judiciare pornite anterior.
Nu se poate sustine ca dispozitiile legale criticate aduc atingere
principiului egalitatii in drepturi, intrucat, in realitate, ceea ce se
protejeaza prin art. 72 din Constitutie nu este persoana fizica, ci mandatul pe
care aceasta persoana il detine.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece imunitatea parlamentara reprezinta un mijloc de
protectie a parlamentarului impotriva pericolului de a fi supus represiunii
penale ori contraventionale in mod abuziv sau sicanator, ca urmare a atitudinii
sale politice, asigurandu-i independenta, sub aspect juridic, in exercitarea
mandatului incredintat de corpul electoral. Ca urmare, imunitatea parlamentara
este o garantie constitutionala a mandatului reprezentativ, deci a optiunii
electoratului prin votul caruia acest mandat a fost incredintat. De asemenea,
faptul ca dobandirea calitatii de senator sau deputat dupa savarsirea
infractiunii determina, potrivit art. 40 alin. 2 din Codul de procedura penala,
schimbarea competentei reprezinta o concretizare a dispozitiilor
constitutionale referitoare la imunitatea parlamentara.
In plus, prevederile legale criticate referitoare la competenta instantei
de judecata in caz de schimbare a calitatii inculpatului sunt norme procedurale
si reprezinta optiuni ale legiuitorului, conforme cu art. 126 alin. (2) din
Constitutie, potrivit caruia competenta instantelor judecatoresti si procedura
de judecata sunt stabilite numai prin lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40 din Codul de procedura penala, cu urmatorul continut:
"Cand competenta instantei este determinata de calitatea inculpatului,
instanta ramane competenta sa judece chiar daca inculpatul, dupa savarsirea
infractiunii, nu mai are acea calitate, in cazurile cand:
a) fapta are legatura cu atributiile de serviciu ale faptuitorului;
b) s-a dat o hotarare in prima instanta.
Dobandirea calitatii dupa savarsirea infractiunii nu determina schimbarea
competentei, cu exceptia infractiunilor savarsite de persoanele prevazute in
art. 29 pct. 1."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 72 alin.
(2) privind competenta de judecata a Inaltei Curti de Casatie si Justitie
pentru infractiunile savarsite de parlamentari, ale art. 16 referitoare la
egalitatea in drepturi si ale art. 126 alin. (2) privind competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt stabilite prin lege. Acest text
constitutional consacra principiul libertatii legiuitorului de a reglementa in
domeniile mentionate, cu conditia existenta in art. 1 alin. (5) din Constitutie
de a respecta toate celelalte norme si principii prevazute in Legea
fundamentala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale atacate - in virtutea carora competenta materiala stabilita in
considerarea calitatii inculpatului inceteaza in cazul in care, dupa savarsirea
infractiunii, acesta nu mai are acea calitate, iar fapta nu are legatura cu
atributiile sale de serviciu, ori s-a pronuntat o hotarare in prima instanta -
contravin, in ceea ce ii priveste pe deputati si senatori, dispozitiilor art.
72 alin. (2) din Constitutie, in conformitate cu care competenta de judecata a
acestora pentru fapte penale apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Aceasta sustinere nu poate fi primita, dat fiind ca prevederile art. 72
alin. (2) din Constitutie se refera in mod exclusiv la inculpatii care, in
cursul judecatii, au calitatea de senatori si deputati, indiferent de data la
care au comis faptele penale pentru care sunt judecati si de natura acestor
fapte, iar nu si la inculpatii care au pierdut aceasta calitate.
De asemenea, prevederile art. 40 din Codul de procedura penala nu instituie
nici un fel de discriminari intre persoanele care au calitatea de parlamentar,
ele aplicandu-se in mod egal tuturor invinuitilor ori inculpatilor aflati in
aceeasi situatie juridica, astfel ca nu poate fi primita sustinerea potrivit
careia ar fi incalcate dispozitiile art. 16 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din
Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Traian Rece in Dosarul nr.
1.244/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru