DECIZIE Nr. 433 din 18 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 295/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 26 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Biometric Romania Comimpex" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 647/2003 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a V-a comerciala.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat, lipsind partea
Societatea Comerciala Dade Behring Austria GmbH, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 instituie o veritabila dictatura a
creditorilor. Art. 8 din aceasta ordonanta nu precizeaza daca cererea in
anulare pe care o reglementeaza este sau nu o cale de atac, ceea ce genereaza
in practica situatii in care anumite instante califica respectiva cerere drept
o cale de atac, iar alte instante o considera ca facand parte din procedura
necontencioasa. Arata, de asemenea, ca textul criticat nu instituie un control
judecatoresc efectiv si nu indica probele care pot fi administrate, ceea ce
poate duce la admiterea unei cereri nemotivate de emitere a ordonantei cu
somatia de plata, in contradictie cu exigentele asigurarii unui proces
echitabil.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca prevederile art. 8
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 au mai facut obiect al controlului de
constitutionalitate, prin Decizia nr. 252 din 17 septembrie 2002 Curtea
constatand ca acest text este conform cu Legea fundamentala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 647/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 295/2002, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Biometric Romania Comimpex" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca, prin art. 8, Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 a introdus o noua cale de atac, respectiv cererea in
anulare, dar nu a reglementat-o in ceea ce priveste motivele pentru care se
exercita aceasta cale de atac. Nereglementarea procedurii de judecata este
contrara prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, iar lipsa
reglementarii legale face ca judecatorii sa nu cunoasca legea careia se supun,
in conformitate cu art. 123 alin. (2) din Legea fundamentala. Dispozitiile
legale criticate nu respecta nici prevederile art. 128 din Constitutie,
deoarece nu stabilesc limitele in cadrul carora se exercita controlul
judecatoresc. De asemenea, nu sunt respectate, in opinia autorului exceptiei,
nici prevederile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, intrucat lipsa reglementarii legale nu face
posibila judecarea echitabila a cauzei.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala apreciaza ca exceptia
ridicata este neintemeiata, intrucat "Faptul ca aceasta ordonanta prevede
o noua cale de atac, respectiv cererea in anulare care este numai la indemana
debitorului si nu sunt reglementate in mod expres motivele pentru care se
exercita aceasta, nu inseamna ca acest act normativ incalca prevederile
Constitutiei", iar pe de alta parte, pentru ca "s-a urmarit
simplificarea procedurii judiciare in situatii strict prevazute de lege, nu
este necesar sa se reglementeze in mod expres motivele de admisibilitate a cererii
in anulare, judecatorul urmand a verifica numai daca sunt intrunite cerintele
emiterii somatiei de plata".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 nu ingradeste drepturile
procesuale ale partilor ce decurg din principiile constitutionale invocate, iar
potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, reglementarea
procedurii de judecata constituie dreptul exclusiv al legiuitorului. De altfel,
Curtea Constitutionala, prin numeroase decizii, a statuat asupra
constitutionalitatii Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, inclusiv a dispozitiilor
art. 8.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 295/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
Art. 8: "(1) Impotriva ordonantei prevazute la art. 6 alin. (2)
debitorul poate formula cererea in anulare, in termen de 10 zile de la data
inmanarii sau comunicarii acesteia.
(2) Cererea in anulare se solutioneaza de catre instanta competenta pentru
judecarea fondului cauzei in prima instanta.
(3) Cererea in anulare se depune la instanta unde functioneaza judecatorul
care a dat ordonanta. Aceasta, daca nu constata propria competenta, va trimite
dosarul instantei competente potrivit alin. (2).
(4) Daca instanta investita admite cererea in anulare, aceasta va anula
ordonanta, pronuntand o hotarare irevocabila. Prevederile art. 7 se aplica in
mod corespunzator.
(5) Hotararea prin care a fost respinsa cererea in anulare poate fi atacata
cu recurs in termen de 30 de zile."
Conform sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 123 alin. (2), art. 125
alin. (3) si art. 128, devenite art. 124 alin. (3), art. 126 alin. (2) si art.
129 in urma revizuirii si republicarii Constitutiei Romaniei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003:
- Art. 124 alin. (3): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii.";
- Art. 126 alin. (2): "Competenta instantelor judecatoresti si
procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege.";
- Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul
acesteia nu critica norma juridica pentru faptul ca intelesul sau ar fi contrar
Constitutiei, ci omisiunea legiuitorului de a fi reglementat concret si in mod
expres procedura de urmat in cazul cererii in anulare formulate impotriva
ordonantei cu somatia de plata. Chiar daca omisiunea de reglementare ori
caracterul incomplet al acesteia ar fi reale, suplinirea lipsei de reglementare
nu intra in atributiile Curtii Constitutionale care, potrivit dispozitiilor
art. 2 alin. (3) teza intai din Legea nr. 47/1992, republicata, "se
pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa
prevederea legala supusa controlului".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295/2002, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Biometric Romania Comimpex" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 647/2003 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a V-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu